Hem Utrustning & prylar Så räddade Titleist custom-försäljningen: Öppnade egen verkstad när England stängde

Så räddade Titleist custom-försäljningen: Öppnade egen verkstad när England stängde

När England införde en hastig lockdown i våras riskerade det att drabba svenska Acushnet hårt. Ansenliga volymer av custom fitting-försäljningen av Titleist-klubbor stod på spel och ingen visste hur lång en nedstängning kunde bli.

I stället för att dra ned på takten och acceptera ett volymtapp startade svenska Acushnet upp en egen klubbverkstad med produktion.

Nu, ett halvår senare, kan Rikard Blomstrand, VD på Acushnet Norden, konstatera att företaget gör sitt bästa år någonsin.

380 set

På två veckor snabbutbildades ett klubbmakarteam under ledning av Mattias Jelver och under de fem följande veckorna byggdes 380 set skräddarsydda järnklubbor.

Rikard Blomstrand, VD, Acushnet.

– Hade jag förstått hur ”klyddigt” det var så hade jag kanske inte varit så entusiastisk som jag var i början. Men jag var ganska ivrig, säger Rikard Blomstrand, VD på Acushnet.

Han menar att det var ovissheten om framtiden som drev fram beslutet.

– Jag förstod att det kan ta en stund att öppna när man väl stänger ned. Så jag tyckte inte det var så mycket att tveka inför. England, som normalt hjälper oss att göra våra customklubbor, logobollar och broderade kläder, stängde ned helt över en natt i princip. Nu bygger de klubbor i England igen men vanlig kontorspersonal är ju fortfarande hemma… Det har de varit sedan i mars.

Abrupt över natten

Nedsläckningen kom överraskande snabbt i mitten av mars.

– Det pratades om att det skulle bli en lugn nedsläckning över en veckas tid men sedan blev det abrupt över natten. Vi i Sverige var de enda som var ganska liberala och jag kämpade ganska hårt för att vi skulle få den support vi förtjänade. Och det fick vi till slut men vi fick jobba hårt för det. 

Supporten bestod i att Acushnet i England skickade över komponenter. De täckte kanske 80 procent av de vanligaste och mest kommersiellt gångbara komponenterna ur ett customperspektiv. 

– Vi hade inte tillgång till alla unika skaft och vi fokuserade bara på järnklubbor. Vi byggde alltså inga metalwoods eller wedgar.

Tur i oturen var att Acushnet hade fått in Mattias Jelver i bolaget på hösten. Mattias återvände då till Sverige och Malmö efter att ha jobbat i 16 år i tourbussen med att bygga klubbor till några av världens bästa spelare.

Inbyggd tourkänsla

– Tanken var ju egentligen att han skulle göra andra saker, säger Rikard Blomstrand, men nu fick han lära upp några kollegor som redan var lite bevandrade i ämnet. Så på två veckor hade vi ett produktionsteam. Vi var inte supersnabba i början, kanske. Det är lite mer komplext än man kan tro. Framförallt med kvaliteten. Men på de fem veckor vi byggde fick vi ihop 380 set i alla fall. Vi sa lite ödmjukt att det var set med inbyggd tourkänsla eftersom Mattias var med och byggde dem. Det fungerade bra men det krävdes stora insatser från många. 

Hygglig verkstad

Verkstad fanns redan på plats.

– Lyckligtvis har vi en rätt hygglig verkstad i Malmö där vi sköter reparationer och där vi ibland bygger set. Men ur arbetsmiljö- och HR-perspektiv så är det kanske ingen idealisk långsiktig lösning. 

Acushnet fick också en del leveranshjälp från Sydkorea. När England hade bommat igen kom två batcher med komponenter därifrån. Och även om det inte byggs något i Acushnet-verkstaden just nu så utesluter inte Rikard Blomstrand att det kan bli så i framtiden:

– Vi fick nya komponenter vid flera tillfällen, om det nu skulle stängas ned igen. Så vi har fortfarande en viss beredskap. Det känns ju fortfarande lite skakigt vad gäller smittläget. Men att vi skulle ha någon storskalig klubbproduktion, det har vi inte planerat för. Men det finns som back up-plan. 

Hur vågade du göra den här satsningen? Det är ju ändå en ganska omfattande operation?

– Vi tvekade aldrig men jag var kanske lite naiv. Jag är ändå väldigt glad att vi gjorde det. Delvis också för att det har svetsat ihop oss som ett team. Många här jobbade långa timmar och flera helger. Ett av våra ledord är: ”överträffa förväntningarna”. Och internt var det många som överträffade dem i våras, och det var jäkligt kul att se.

Lokal produktion

Men det var inte bara klubbförsäljningen som behövde räddas. Under samma period i våras flyttade Acushnet alla inneliggande orders från systemet i England till lokal produktion på två ställen i Sverige. 

– På två veckor var vi uppe och kunde leverera logobollar också. Vi hade dessutom en tredjepartslösning i södra Sverige som hjälpte oss brodera. Vissa orders var ju redan i produktion och de bara stannades. Så nu har vi ju en del dubbletter att ta hand om, både ur klubb- och bollperspektiv. Men det får vi väl hitta en marknad för på något sätt.

Under pandemins inledning fanns dock en affär som var svår att rädda: Logobollsförsäljningen.

– Den försäljningen tog stryk och det har vi inte hämtat hem, tyvärr. Det var färre företagsevent och det såldes inte lika många logobollar. Så vi gjorde ganska drastiska neddragningar på bollvolymerna under innevarande år. 

Däremot har andra delar av bollförsäljningen gått över förväntan sedan dess.

Bästa året

– De senaste månaderna… jag har faktiskt inte upplevt något liknande. Vi är i dag 100 000 dussin före vår budget. Och då ska man veta att vi var en bra bit efter i maj. Så vi håller på att göra vårt absolut bästa år någonsin, säger Rikard Blomstrand som dock medger att det inte betyder att man tagit marknadsandelar av konkurrenterna. Titleist har tjänat på att det spelats många rundor men inte lika mycket på att marknaden har vuxit med nya golfare.

– Vi har ökat i linje med marknaden, kan man nog säga. När nya golfare återvänder så köper de inte vårt varumärke det första de gör. De kommer lite senare. Våra andelar går upp när core-golfarna blir fler och periferigolfaren försvinner.

De som började eller återupptog spelet i år kör på instegsmodeller?

– Ja, vi kan se att även om volymerna på golfbollar är upp kraftigt enligt Datatech så är snittpriset ned en eller två kronor. Vilket det tyder på att billigare modeller sålt bra. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Utrustning & prylar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu lanseras Wilsons nya mobilapp för custom fitting

Som Golfbranschen.se tidigare berättat ska Wilson Golf lansera en mobilbaserad custom fitt…