Hem Banor & klubbar Ny undersökning: Golfklubben är Sveriges roligaste arbetsplats – men det finns utmaningar

Ny undersökning: Golfklubben är Sveriges roligaste arbetsplats – men det finns utmaningar

Mellan december 2021 och januari 2022 genomförde GAF Sverige (Golf Management Sverige)  tillsammans med Quicksearch en medarbetarundersökning på svenska golfklubbar.

Resultatet?

Golfklubben är Sveriges roligaste arbetsplats och golfbranschen den roligaste att arbeta i av alla!

Undersökningen bestod av två delar. Den första är Net Promoter Score som ger svar på frågan: Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera din arbetsplats till en vän eller bekant? NPS är ett nyckeltal som visar rekommendationsvilja internt eller externt i en verksamhet.

Denna del av undersökningen visade ett närmast förbluffande bra resultat. NPS kan sträcka sig mellan -100 till +100 och golfens tal landade på siffran 40, vilket är exceptionellt högt.

Snittet för alla QS branscher i Sverige ligger på 22.

Den bransch som har det näst högsta resultat hos Quicksearch är IT, data och telekom som har en NPS på 36, samt bank, finans och försäkring med 32. Detaljhandelns NPS ligger på 27. Längst ned på listan hamnar kommuner, regioner och myndigheter med en NPS på 1. 

– Det känns viktigt tycker jag att framföra att de som arbetar på golfklubbar tycker att det är en både rolig och givande bransch att jobba i, säger Anna Tidén som är verksamhetsansvarig på GAF. 

GAF har gjort samma undersökning två gånger tidigare, 2014 och 2017.

Vid dessa tillfällen blev NPS lägre, 19 respektive 25.

Varför är värdet så högt nu?

– 2014 och 2017 var ju golfen ganska plan plan i sin utveckling och hade många utmaningar. Det hände inte så mycket. Många klubbar, inte alla, hade ekonomiska svårigheter. Pandemin gjorde att nya människor och medlemmar strömmade in i golfen och det har gett klubbarna bättre ekonomi och kunde utöka sin verksamhet. Man har mer att göra och man behöver inte bara tänka på att spara pengar eller behålla och rekrytera nya medlemmar. Jag tror att man tycker det är kul när man har mycket att göra, även om det också innebär att det är arbetsamt. Det är mycket folk, det är snurr på verksamheten och klubben befinner sig i framgång – då tror jag man trivs bättre även om antalet timmar varit många och arbetsinsatsen mycket högre än tidigare, säger Anna Tidén, och tillägger:

– Det är min tolkning av resultatet. Det kan ju finnas andra saker som påverkat resultatet också, men eftersom förändringen har skett efter pandemin så tror jag att det är den som påverkat. Man trodde ju att det skulle vara oerhört slitsamt för dem som jobbar på klubbarna men de är väldigt nöjda med golfen som arbetsplats.

Men, allt är inte bara frid och fröjd. Det finns också en baksida med att jobba på en golfklubb.

I undersökningen ingår också ett medarbetarindex som består av fyra områden: Arbetsklimat, ledarskap, organisation och vision/mål. Dessa kan studeras separat eller aggregerat på en medarbetarindex nivå.

Totalt 20 indexfrågor ger ett värde för medarbetarindex. Inom golfen ligger det på 72 procent vilket indikerar att man är på rätt väg. Och index har gått upp med två procentenheter sedan 2017.

– Det betyder dock inte att det är lätt att arbeta på golfklubb alla gånger, säger Anna Tidén. Golfen har ett antal förbättringsområden och det handlar bland annat om att hantera konflikter. Den har fått ett rött värdetal och vilket betyder att den måste åtgärdas. Det handlar också om möjlighet till återhämtning. Det värdet är också rött. Vilket betyder, agera!

Andra områden som bör förbättras (gulmarkerade områden) är tydlighet vad gäller den anställdes ansvar och befogenheter. Även balansen mellan yrke och privatliv kan bli bättre liksom återkopplingen från arbetsgivare och chef till de anställda den fysiska arbetsmiljön och arbetsmängden. Leda så att vi når målen är ytterligare ett område som kan förbättras.

Medarbetarindex visar också på vilka områden som utgör arbetsplatsens styrkor och för golfklubben är det stolthet över arbetsplatsen, engagemang, företagets övergripande mål, arbetsglädje, att kunderna engagerar och möjligheten att styra över sitt eget arbete. 

– Just nu, när det är svårt att rekrytera till vissa områden i branschen, tycker jag det är viktigt att detta kommer ut. Golfklubben är en rolig arbetsplats – även om det är arbetsamt och även om det finns utmaningar.

På en punkt underpresterar dock golfklubbarna: Endast 50 procent av dem som jobbar på golfklubb har medarbetarsamtal.

 – Där är vi sämst i klassen, säger Anna Tidén. Klubbchefer har inte medarbetarsamtal med sin styrelseordförande och de anställda på klubben har inte samtal med sin närmsta chef. Det kan bero på hård arbetsbelastning, okunskap och på att man inte prioriterar det. Det man inte känner sig trygg med skjuter man på framtiden. 

I undersökningen har Quicksearch tillfrågat klubbchefer (181), kansli (276) och shop/reception (151), tränare (40), restaurang (22), bana (28) och övrig personal (79).

Quicksearch är ett av Sveriges största undersökningsföretag i branschen och de har kunder inom bland annat IT/data, detaljhandel, industri, universitet och högskolor. 

Undersökningen hade en svarsfrekvens på 44 procent, vilket i sammanhanget anses som bra. 

– Vi har fått en bra svarsfrekvens och på Quicksearch tyckte de att det var ett bra underlag, säger Anna Tidén. Men vissa delar av anläggningen behöver studeras noggrannare då antalet svar är för långt i förhållande till antalet anställda och ger inte statistiskt signifikanta resultat. Vilket bör observeras, säger Anna Tidén. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfstar köper finskt konkursbo: »Ger starkt fotfäste i Finland«

GolfStar har, genom moderbolaget Caddies Europe AB, förvärvat fyra finska golf-anläggninga…