Hem Golfmässan 2016 Acushnet storsatsar på demodagar – 700 event planerade för 2017

Acushnet storsatsar på demodagar – 700 event planerade för 2017

0
0

Acushnet har ökat omsättningen med 60 procent på tre år – från 100 miljoner kronor till 160.

– Vi har haft en ledande position i många år. Jag tyckte personligen att vi skulle  försöka komma våra handlare lite närmare in på livet. Bry oss om dem lite mer. Jag trodde det skulle kunna ge utväxling med de varumärken vi har. Jag vill inte säga att det Acushnet gjorde innan inte var bra. Men jag måste säga att med ett strategiskt mål att bli The Number 1 Business Partner in Golf, och inte bara The Number 1 Ball in Golf så får jag nog säga att vi lyckats bra. Att vi utsetts till Årets Leverantör av Sportfack ser jag som en bekräftelse på det.

– Att resultatet av vårt arbete  har resulterat i en ökning på 60 procent är ju… vi försöker vara ödmjuka men vi är också väldigt stolta över den utvecklingen.

En delförklaring till försäljningsökningen är demodagar – 2015 genomförde man 250 stycken. Nu satsar man ytterligare på utökad konsumentkontakt.

– Ju mer upplyst du är som konsument, desto större är sannolikheten att du kommer att köpa en premiumprodukt, säger Rikard Blomstrand, VD för Acushnet Norden. Det tror vi kommer att gynna oss i längden, och det kommer även att gynna våra handlare. Priset blir inte lika viktigt för konsumenten, handlarna kommer att kunna tjäna mer pengar per avslut.

700 event är planerade för nästa år – och fokus ligger på bollar, skor och klubbor.

– Vi har gjort 250 event i år. Vi har haft två personer som jobbat i två månader med dessa men nu kommer vi att vara fem som jobbar i fem månader. För oss är det en stor investering lokalt men det är också en del av en global satsning. Det handlar mycket om att upplysa och utbilda konsumenten så att han eller hon kan fatta sina egna beslut.

Demodagar är kostsamt men enligt Rikard Blomstrand är de en lönsam investering:

– Vi gjorde en analys nyligen: Tittar man på hur handeln har arbetat med custom fitting som företeelse så ser man att snittet på en järnklubba har ökat ganska kraftigt de senaste åren. Ett bra exempel är AP1 som har gått från en tiondeplats i marknadsandel för några år sedan, i värde räknat – inte antal stickor – till att bli nummer ett. Enligt DataTech är det den järnklubba som sålt för mest pengar i Sverige.

– Tittar man däremot på bollar så har den utvecklingen stått helt stilla. Det har inte hänt något med snittvärdet på bollar. Och den viktigaste produkten du har i bagen – det är ju bollen du spelar med. Det spelar enormt stor roll vilken boll du har. Många spelar med bollar som inte är lika jämna i kvaliteten som våra är. Vi vill få fler att välja premiumprodukter.

FootJoys Performance Fitting System
FootJoys Performance Fitting System

– Så vi  tror att de mer traditionella demodagarna gör nytta. Vi kommer att vara fem personer som jobbar i fem månader med att genomföra detta – bollar, klubbor och”shoe custom fitting”-event som vi gör med en performanceplatta som nu är färdigutvecklad.

Särskilt vill Blomstrand trycka på att få konsumenten att vara mer noggrann här han eller hon provar ut golfskor. FootJoy har tidigare haft demodagar för skor men nu tar man det till en ny nivå:

– Vi kommer att ha 700 event – 200 av dem kommer att vara skorelaterade. Här kan man på mellan fem och sju minuter och efter tre filmade svingar få en rekommendation om vilken skotyp och sula man ska spela med. Man har trott att ju bättre du är, desto mer stabil sko behöver du ha. Det ligger en del i det men många har spelat i fel skotyp och har inte fått ut den maxhastighet man kan få från tee. Vi är lagom nördiga på det här – vi vill hjälpa alla att bli lite bättre. På samma sätt som det är viktigt att spela med rätt boll och med skräddarsydda klubbor, så ska man veta vilken sko man presterar bäst i.

– Att vi trycker på detta är för att vi har skor i upp till fyra läster. Vi har dragit ned antalet men har fortfarande 67 olika modeller som vi har på lager hela året.

Säsongen avslutas med ett större event för ambassadörer och kontrakterade spelare:

– För dem kommer vi att ha en inbjudningstävling i september.

 

 

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Lars Thonning trappar ned – Johan Tellmark blir ny VD för Golfstore

Johan Thellmark blir ny VD i Golfstore Group Golfstore Group Ek. Han tillträder den 1:e ja…