Hem Marknad & media Golftidningar tappade upplaga 2007

Golftidningar tappade upplaga 2007

0

Bara tre av fem svenska golfmagasin redovisar sin upplaga för 2007.

Och samtliga av de golfmagasin som redovisar siffror minskade sin upplaga 2007.
Det största procentuella raset drabbade Golfresan som tappade nästan 17 procent av sin upplaga.

Red Tee, som köptes av Svenska Golfförbundet i somras, har valt att inte redovisa sin upplaga. Däremot offentliggör man för första gången en räckviddsiffra. Enligt denna har tidningen 26 000 läsare.

Golfresans upplaga stannade i år på 29 300 varav 26 100 var bokförda som friex, vilket betyder att de inte såldes.
Golfresan hade 900 fullt betalande prenumeranter och sålde i snitt 300 lösnummer per utgåva.

Svensk Golf tappade 2 000 exemplar per utgåva (0,6 procent) och backade till 339 300 varav 337 900 var medlemsexemplar och 1 100 var friex. Svensk Golf hade under förra året 300 fullt betalande prenumeranter.

Golf Digest, som 2008 går från åtta till tio utgåvor, redovisade en upplaga på 28 900, en minskning med 500 exemplar och 1,7 procent från fjolårets 29 400. Av dessa var 1 600 exemplar friex.
Golf Digest hade under 2007 en lösnummerupplaga på i snitt 10 000 exemplar.

Varken Red Tee eller Golf Punk redovisar någon offentlig upplaga för 2007.
Däremot var Red Tee med i den Orvestoundersökning som gjordes för helåret 2007 och noterade där en räckvidd på 26 000 exemplar.

I samma undersökning hade Golf Digest 94 000 läsare (66 procent män, 28 procent kvinnor). Enligt Orvesto har alltså Golf Digest fler kvinnliga läsare än Red Tee, 26 320 stycken.

Svensk Golf hade en räckvidd på 469 000 läsare. Går man in och analyserar siffrorna så ser man att golfen haft ett rekryteringsproblem under några år.
Svensk Golfs läsare avspeglar ju golf-Sverige och 175 000 av förbundstidningens läsare var från 55 år och uppåt. Däremot har man bara 34 000 läsare som är yngre än 24 år.

Golf Punk redovisar vare sig räckviddssiffra eller TS.

Årets räckviddsmätning (Orvesto Konsument 2007) blev överlag dyster läsning för många av tidningsförlagen. De flesta minskade.

Här är ett urval:

Affärsvärlden 124 000 (1,6)
Aktiespararen 161 000 (-8,0)
Fokus 38 000 (111,1)
Veckans Affärer 119 000 (-2,5)
Privata Affärer 268 000 (3,5)
Café 167 000 (-12,1)
King 92 000
Moore 105 000 (-13,2)
Slitz 170 000 (-17,9)
Red Tee 26 000
Sportmagasinet 195 000 (-20,1)
Svensk Golf 469 000 (-2,3)
Åka Skidor 88 000 (-2,2)

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Think-duo startar nytt svensk golfvarumärke – Local Rule kombinerar funktionalitet och design

Nu lanseras Local Rule, vars första herrkollektion med praktiska och minimalistiska plagg …