Hem Ekonomi & affärer Golfbagsleverantören Sun Mountain sålt till riskkapitalbolag

Golfbagsleverantören Sun Mountain sålt till riskkapitalbolag

0

Sun Mountain har köpts av riskkapitalbolaget private equity-företaget Solace Capital Partners.

Sun Mountain grundades för 40 år sedan och tillverkar golfbagar, golfvagnar och kläder.

Enligt ett pressmeddelande som tillkännager förvärvet ska Sun Mountain ha kvar huvudkontoret i Missoula, Montana, och ska även i fortsättningen ledas av den nuvarande ledningsgruppen, inklusive Ed Kowachek, företagets ordförande sedan 20 år. Han kommer nu att ta rollen som VD. 

Företagets grundare Rick Reimers kommer att behålla ägandet av Sun Mountain Motor Sports, som tillverkar elektriska golfbilar under varumärket Finn Scooters. 

Reimers sa till var hans vanliga rättframma jag. 

– Jag tror att 41 år är tillräckligt för att göra en viss sak, sa Reimers till Golf Digest på måndagen. 

– Jag har aldrig haft några partners, investerare, rådgivare eller styrelse. Efter så lång tid blir man lite trött på det. Eftersom den här processen fick sitt eget liv, kunde jag inte komma på någon bra anledning att inte sälja. Under 41 år fick verksamheten vara lite defensiv. Konkurrenter kommer ikapp och du måste fortsätta att uppfinna samma sak om och om igen. Det blir mindre entreprenöriellt och mindre kreativt arbete och det är en enorm skillnad mellan försvar och kreativt arbete. När du arbetar med något nytt och kreativt finns det inget försvar eftersom det inte finns. Det är det som tilltalar mig

Sun Mountain grundades 1981 och tog under Reimers ledning fram en rad innovationer inom golfbagar och push-vagnar. Företaget utvecklade den första lätta golfbagen och den moderna stativbagen. Man gjorde också vind- och regnkläder samt uppfann den trehjuliga golfvagnen.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…