Hem Marknad & media Cobra jublar över Brysons seger: »Intresset för One Length är ju guld värt.«

Cobra jublar över Brysons seger: »Intresset för One Length är ju guld värt.«

0
Bryson DeChambeau

Bryson DeChambeaus seger i US Open på Winged Foot smäller högt – för Cobra. Varumärkets nordiske marknadschef, Martin Willners, är förstås nöjd med Brysons triumf eftersom segern i högre grad än vanligt spiller över på Cobra.

Varumärket har egentligen bara två högprofilerade herrproffs kontrakterade – Rickie Fowler och Bryson DeChambeau – och det är kanske inte fel att påstå att den sistnämnde har mer förankrad anknytning till Cobras klubbor än många andra spelare har till de varumärken de representerar. 

Vilket helt enkelt beror på att Bryson spelar med klubbor som är unika på touren – samtliga järn har skaft som är kapade till samma längd!

Cobra är den enda globala aktören som har en One Length-modell i sortimentet.

Martin Willners
Martin Willners

Cobras nordiska marknadschef, Martin Willners, är förstås nöjd med segern.

– Globalt har vi nu bevisat att vi har klubbor för de bästa i världen. Det har vi kanske visat tidigare också men en major får en helt annan uppmärksamhet. Men segern betyder nog egentligen mer för Cobra i andra länder än i Norden, där vi redan är ganska stora.

Martin menar att den massiva uppmärksamheten runt triumfen beror på sättet Bryson vann. Och att han inte bara besegrade Winged Foot med en egensinnig spelplan. Han besegrade också sina belackare. 

– Han vill ju vara med och förändra golfen. Det har han sagt i flera år, ända sedan han blev proffs. Han bulkade på sig en massa kilon, tränade upp sig och ökade svinghastigheten. Och han svingar på ett sätt som ingen annan gör, säger Martin Willners.

Lämnar inget åt slumpen

Bryson har kallats både vetenskapsmannen och matematikern eftersom han är noggrann och inte lämnar något åt slumpen. 

– I lördags var han ju kvar på rangen när mörkret kom. Han nötte och nötte och nötte… Han insåg att han hade chansen och ville inte lämna något åt slumpen.

Samma syn har han på sin utrustning. I början av Brysons karriär var det stort fokus på One Length-järnen.

– Att ha en person i stallet som begriper sig på hur utrustning påverkar spelet, det är ju guld värt. Ingen personifierar det bättre än Bryson. Han är en väldigt kritisk och tänkande person. Så fort han får en ny tanke så vill han ju testa. Han har ju puttat i sidled och allt möjligt. Och puttern han har nu fäster han ju mot armen. Han lämnar inget åt slumpen och det tror jag är bra för vilket varumärke som helst. 

Men är det verkligen enbart bra för en golfspelare att försöka eliminera slumpen ur spelet? Det finns ju inget spel där just slumpen har en sådan ofrånkomlig påverkan på spelet som golfen?

– Det är helt sant! Och det kan säkert vara irriterande för en sådan person som Bryson när det kommer felstudsar och annat. Där har du nog rätt i att han kan påverkas negativt, men i långa loppet så jämnar det ju ut sig och har man då gjort vad man kan för att påverka åt rätt håll så kommer det att gynna spelaren på sikt. På så sätt tror jag det är bra för Cobra. Bryson vill ha koll på alla detaljer och att han spelar Cobra måste vara bra.

Segern väcker intresse

– En annan sak som har avgörande betydelse för Cobra är intresset segern väcker för One Length. För något år sedan vann han tre tävlingar på kort tid och vi fick en jäkla uppmärksamhet. Folk blir nyfikna. Dels blir konsumenten nyfiken men också butiker som tvekat att ta in klubborna måste omvärdera. För det funkar ju bevisligen. One Length är ingen fluga. Man kan inte säga det när en spelare vinner US Open med klubborna.

»Bryson har högre mål än att bara bli populär. Han är främst där för att vinna och förändra golfen.«

Martin Willners, nordisk marknadschef Cobra Puma

– Det är bra för det är en unik produkt. Vi är egentligen den enda klubbtillverkaren som jobbar med den, även om det går att få tag på liknande klubbor hos någon annan. 

Han är inte odelat uppskattad? Han går inte hem i alla läger. Hur är det att ha en sådan spelare i stallet?

– Jag vet inte om du tänker på det men tonen kommentatorerna har i dag är helt annorlunda än tidigare. Tidigare var de nästan irriterade på honom på grund av långsamt spel, attityd och trist uppställning. Men de inser nu att han har fattat något. Han är den som håller på att ta spelet till en ny nivå. Det är inget snack om att han håller på att förändra något.

Otroligt fokus

– Det är klart att det är lättare med en sån spelare som Rickie, som alla tycker om. Om man nu ska vara helt ärlig… Men, med det sagt: Bryson har högre mål än att bara bli populär. Han är främst där för att vinna och förändra golfen. Jag tror inte att Tiger var så särskilt uppskattad av alla kollegor heller när han var som bäst. Bryson har ett så otroligt fokus på att vinna och bli så bra han kan. Då har han kanske inte tid och intresse för att vara uppskattad av alla. Men han är en skittrevlig person. Jag träffade honom förra året. Han är rolig, snäll och ödmjuk så han är verkligen ingen dryg person privat. Jag tror det bottnar i hans stela uppställning och hans stela sving.

Det känns som att det var en viktig seger inte bara för Bryson?

–  För alla varumärken är det bra med segrar men det är bättre med segrar av personer som håller på att förändra något. Det blir en dubbel effekt. Personligheten kommer han kanske att få jobba på. Och skulle det komma striktare regler för exempelvis långsamt spel, då är jag säker på att Bryson skulle bli snabbast. För han anpassar sig. Han hittar lösningar.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Cross blir klädsponsor för Scandinavian Mixed på Vallda 2021

Cross Sportswear går in som officiell klädsponsor för Scandinavian Mixed på Vallda Golf &a…