Hem Banor & klubbar Torbjörn Johansson, CMAE: »För att överleva måste vi höja blicken«

Torbjörn Johansson, CMAE: »För att överleva måste vi höja blicken«

Torbjörn Johansson

Club Managers Association of Europe (CMAE) vill få medlemmarna att lyfta blicken och satsa på framtiden.

Årets CMAE-konferens för klubbchefer kommer att hållas online – men Torbjörn Johansson, Director of Education, vågar utlova en speciell upplevelse. 

Evenemanget pågår i tre dagar, från den 30 november till den 2 december, och kommer att använda online-teknik för att skapa en delegatupplevelse som aldrig tidigare.

– Vi ska försöka skapa samhörighet under ett tufft år, då saker ställts in eller skjutits upp. Då vill vi se till att ordna något man kan se fram emot och som ger en annorlunda erfarenhet, säger Torbjörn Johansson.

– Vi har hittat en plattform som erbjuder en häftig möjlighet till nätverkande som jag inte sett tidigare.

»I södra Europa har många klubbar haft det tufft.«

Torbjörn Johansson

Konferensen heter Back to the Future. Varför har ni valt att kalla den så?

– Det här året har många av våra medlemmar tvingats fokusera på den dagliga driften. Man har levt i nuet, av naturliga skäl. Vilka regler är det som gäller för stunden? Vad får vi göra? Det har varit risk management i dess tuffaste bemärkelse. Att planera för framtiden har varit svårt men för att överleva på lång sikt måste man ha en sådan planering också. Så nu måste vi höja blicken. För att överleva dagen måste vi också överleva i längden. Därav titeln – Back to the future.

Hur har året varit för era klubbar och klubbchefer?

– En bra fråga i grunden för vi får så många positiva bilder med att folk spelar mycket golf. Det gör folk och det är roligt. Men för golfklubbarna i de 40 länder där vi har medlemmar är det inte bara guld och gröna skogar. Många har tvingats dra in på ”hospitality”-biten, alltså ”food & beverage”, och därmed tappar man besök från folk som är utanför golfen. Att medlemmarna spelar mycket behöver nödvändigtvis inte betyda något positivt för klubbar som lever på greenfee. 

– I södra Europa har många klubbar haft det tufft. Det betyder också att det finns många personer inom industrin som söker jobb. Så absolut har det varit en prövning. De klubbar som redan innan gjort ett bra jobb och som hade en bra infrastruktur har klarat sig bra. Men det kommer en recession, det kommer att bli ett tufft 2021. När personer i andra industrier förlorar sina jobb, då kommer medlemskapet antagligen att bli tufft.  Jag har en känsla av att många vill ha sitt ”safe haven”, man vill behålla medlemskapet. Men finns det inga pengar så måste man prioritera. Då finns risken att golfklubben åker dit. 

CMAE har 4 000 medlemmar från 40 länder i Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Är det en brokig skara eller är det mer som förenar än som skiljer? 

– Det är en brokig skara för det finns personägda banor, medlemsägda banor i den mer klassiska bemärkelsen och det finns banor som lever helt på greenfee. Men vi har identifierat 11 kärnkompetenser du behöver som klubbchef. Och de 11 kompetenser finns det behov av på alla klubbar. Sedan är det ju skillnad på att leda en liten klubb på Ljusterö och på att leda Valderrama. Men gemensamt är att man leder människor och har med medlemmar att göra. I slutändan är det mer som förenar än som skiljer. Sedan är det naturligtvis skillnad på hur en klubb i Ungern drivs jämfört med en klubb på Irland, absolut.

Hur är konferensen uppbyggd?

– Vi pratar mycket om hur man ska förhålla sig till 2021 och det som komme. Det är både strategisk planering och service. Hur ger man medlemmen samma upplevelse när vi står bakom plexiglas, och hur bygger vi verksamheten på klubben? Hur ska vi leda när de anställda är rädda? Det krävs ett annat ledarskap.  Det blir temat.

– Detta blir något helt annat än de tidigare konferenserna. Vi kommer att ha fler föreläsare och fler småseminarier. Man får pussla ihop sin egen konferens. Sedan har vi några huvud-keynotes där vi samlar alla. Sedan får de också en workshop, en utbildningsdel där en föreläsare dyker på djupet i ett strategiskt verktyg man kan använda sig av på klubben. Man får lite grand bygga sitt eget. 

– Vi använder de mest välutbildade klubbcheferna i branschen så att de ska kunna dela med sig av sin kunskap till sina kollegor, inte bara professionella föreläsare som pratar marknadsföring eller ledarskap. Det blir också en del nätverkande. För många är det nästan huvudsyftet. Den här plattformen ger sådana möjligheter. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfklubben ”skänker bort” sin golfbana – ny ägare sökes

Golfbanan på Solön är inte till salu – den bortskänkes. Varför? – Vi söker egentligen någo…