Hem Marknad & media Cobra siktar på att bli Sveriges mest sålda driver – igen…

Cobra siktar på att bli Sveriges mest sålda driver – igen…

0

Förra året var Cobra den leverantör som sålde flest drivers och flest järnset  i Sverige – i antal enheter räknat.

Men F9 Speedback-serien var inte bara en framgång i Sverige utan även i flera andra länder. Globalt var Cobras totala försäljningsuppgång 38 procent vilket till stor del berodde på oväntat stora försäljningsframgångar i England och USA.

På fredag startar försäljningen av ersättaren till Speedback –  Speedzone-serien – och Cobras nordiska marknadschef, Martin Willners, tror att det är bäddat för ännu ett framgångsrikt år. Inte minst tack vare att Cobra 2020 har ett bredare produktutbud än någonsin tidigare.

Speedzone är en komplett serie klubbor vars mottagande på marknaden kommer att vara definierande när Cobra summerar 2020.  Förra året var man “the driver to beat” enligt testpanelerna. I år är man jagad av konkurrenterna…

– Speedzone är vår största serie, som uppgraderas varje år. Det är en komplett serie klubbor, och vi har byggt mycket av vår grafiska marknadsprofil på den, säger Martin Willners, nordisk marknadschef för Cobra och Puma. Förra året hette serien F9 Speedback och då var det Sveriges mest sålda driver och mest sålda järnklubban första halvåret så det är klart att vi vill försvara den positionen. Vi har inte fått siffrorna ännu för helåret 2020 från Datatech – de presenteras nog i Orlando – men vi hoppas givetvis att vi ska vara Sveriges mest sålda järn och driver även för helåret. 

Drivern bygger ganska mycket, utseendemässigt, på fjolårets Speedback-modell?

Martin Willners, marknadschef Cobra och Puma.

– Men under skalet är mycket nytt, säger Martin. Hela träffytan är CNC-fräst i år. Förra året var det en insert som var fräst. Vi gör om konstruktionen, 50 procent av chassit är gjort av kolfiber vilket gjort att vikten flyttats till botten av sulan. Som många andra hade vi ett lock av kolfiber högst upp men nu har vi en konstruktion nu där det är lika mycket kolfiber på ovansidan som på undersidan vilket gör konstruktionen starkare. Det är som när man sätter veck i plåten på en motorhuv, för att den ska stadgas. Det är både den lättaste och starkaste konstruktionen vi gjort i en driver. Så det händer mycket under skalet, trots att den bygger på samma princip och utseende.

Det handlar mycket om aerodynamik?

– För att en klubba ska vara bra rent aerodynamiskt ska den bredaste punkten sitta högst upp på huvudet samtidigt som tyngdpunkten ska vara låg, och det löser man genom kölen undertill. Den började vi med förra året. Det är fler som går åt det hållet eftersom det har visat sig fungera.

Är fokus på aerodynamik ett tecken på att ni rent konstruktionsmässigt nått vägs ände?

– USGA mäter trampolineffekten: Hur länge bollen är i kontakt med träffytan. Där är alla klubbtillverkare så nära gränsen för det otillåtna vi kan komma. Det går inte att göra en träffyta som är hetare – vi ligger så nära maxvärdet vi kan komma. Däremot kan vi göra klubbhuvudet mer förlåtande och försöka komma så nära maxvärdet för trampolineffekten på en större del av träffytan. Utöver det återstår bara att öka bollhastigheten genom att göra klubbhuvudet mer aerodynamiskt. Kommer du snabbare till bollen så flyger den längre. Där finns inga begränsningar just nu, då det är inte konstigt att alla lägger sitt fokus just där.

Kan Cobras position i Sverige och Norden avspegla sig även i resten av världen?

– Cobra är unikt starka i Norden. De andra länderna är inte i närheten. Det beror på att de som jobbar med Cobra i Norden har jobbat så länge. Det finns ingen, i te ens i USA, som jobbat lika länge med Cobra som Niklas (Knutsson) och Kennet (Fors). Långa relationer stärker varumärket, det råder ingen tvekan om det. Sedan har vi fått förtroende hos butiker och golfare tack vare produkter som levererar. Man brukar ju säga att produkten är kung och det gäller i ännu högre grad i dag när kunden så lätt kan ge sitt omdöme om en produkt i sociala medier. Det som hände förra året var just det, vi såg en ökning på i försäljningen av F9 Speedback. Totalt ökade Cobras försäljning med 38 procent globalt – en sjukt hög siffra.

– Det var framför allt i USA och England det hände, två länder där vi inte haft så hög marknadsandel tidigare. Men vi fick bra omdöme i tester i tidningar och av Youtubeprofiler. De gillade våra klubbor det fick en otrolig effekt. Vi var ”the driver to beat”. Första kvartalet var Cobras driver den mest sålda i England och det är en position vi aldrig varit i närheten av där. Vi har nog varit fyra, femma där, som bäst…

Men det går inte att fuska i dag för en dålig driver levererar inte i Trackman?

– Det är otroligt viktigt att ha produkter som tål att testas och jämföras. Det är en total sanning i dag att vi inte äger våra varumärken längre utan det är konsumenten som gör det. Kommer du med en halvrisig produkt avslöjas du på en gång. Du måste göra bra grejer. 

I Sverige har Cobra gjort klubbor som varit uppskattade. Varför har inte varumärket varit större internationellt?

– Cobra har gjort bra produkter och varit starka i Sverige men de har kanske inte haft samma hype i andra länder. I USA och England har andra varumärken ansetts ”hetare”, inte produktmässigt men varumärkesmässigt. Men nu gynnas vi av att ha bra produkter som konsumenterna gillar. Förra året var tonen i recensionerna lite överraskad; ”Oj, Cobra har gjort en riktigt bra produkt!”. I år är tonen på en helt annan nivå. De konstaterar att vi återigen gjort en bra klubba och nämner att vi har en tradition av innovationer. Cobra har lyft ett snäpp. 

Årets nyheter – klubborna som täcker alla målgrupper

– Det som är skillnaden mot föregående år är att vi 2020 har en komplett linje med klubbor – och nästan allt är nytt. 

(Klicka i vänstermenyn nedan för att se alla nyheter.)

– Det är vår största serie, som uppgraderas varje år, en komplett serie klubbor, och vi har byggt mycket av vår grafiska profil på den, säger Martin Willners, nordisk marknadschef för Cobra och Puma.

– Förra året hette serien F9 Speedback och då var det Sveriges mest sålda driver och mest sålda järnklubban första halvåret så det är klart att vi vill försvara den positionen. Vi har inte fått siffrorna ännu för helåret 2020 från Datatech. De presenteras nog i Orlando, men vi hoppas givetvis att vi ska mest sålda järn och driver även för helåret.

 

Våra lättviktsklubbor för damer och seniorer. Extremt förlåtande! Den här serien kommer att uppgraderas i tvåårscykler. Det är en hel serie, från driver till järnklubbor.

Ett hybridset som täcker en ny typ av golfare. Det riktar sig till den lite mer erfarne spelaren som ligger mellan 10-20 i hcp, som har spelat en del golf genom livet men som inte längre orkar nöta på rangen. Vi tänkte att målgruppen för den här klubban reser mycket i februari, mars, april, det var därför vi släppte klubborna redan i höstas. De har sålt väldigt bra redan. De pro´s som provat klubborna säger att det är en klubba som många borde spela.

– Detta är vår första ihåliga klubba (hollow cavity), och den avsedd för spelare från från singel upp till hcp 15. Målgruppen är alltså den något bättre golfaren: Tunn topplinje, klassisk form och lite offset. En klubba för bra spelare som ändå behöver den bollhastighet som det ihåliga klubbhuvudet levererar.

Rickie Fowlers klubba kommer kvartal 2 eller 3 och är ett klassiskt blad. Rickie är ute och testar den just nu – en bladklubba för den riktigt bra golfaren.Tab 1 Your Content

Ett nytt sätt att tillverka klubbhuvuden. MIM står för Metal Injection Molding och utvecklades för att kunna gjuta små komponenter med komplicerade former. Metallpulver blandas med ett slags vax och denna flytande blandning sprutas under högt tryck in i gjutformen. När produkten stelnat hettas den upp till strax under smältpunkten varvid vaxet försvinner och produkten krymper. En bieffekt är att det vid krympningen bildas mikroskopiska luftfickor i metallen, och för golfklubbor är det detta som är hela grejen. Luftfickorna ger nämligen en extremt mjuk metall som ger ännu mer känsla än vad smidda klubbor har.

– Vi har inte varit top of mind hos bättre spelare men jag hoppas det ska bli ändring på det. Det blir en otroligt intressant produkt för den bättre spelaren.

 

 

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Utmaningen: Hitta Sveriges bäste klubbchef!

I dag började arbetet med att ta fram fem kandidater till en av de mer hedrande utmärkelse…