Hem Marknad & media 50 klubbar har anslutit sig till nya tidbokningstjänsten Sweetspot

50 klubbar har anslutit sig till nya tidbokningstjänsten Sweetspot

Sweetspot har på ett år lyckats kontraktera 50 svenska golfklubbar – och fler kan det bli i höst när man ingår partnerskap med GAF.

Det var på förra årets golfmässa i Malmö som Henrik Linde träffade Wilhelm Schaumann och berättade om en idé han börjat utveckla: Att bygga en smart tidbokningstjänst för golfbanor som skulle tjäna dubbla syften: Att också vara ett verktyg för golfklubbar att ta fram en mer lönsam prisstrategi.

Henrik Linde
Wilhelm Schauman

I dag, mindre än ett år senare, är cirka 50 svenska golfbanor anslutna till Sweetspot.

Vad Sweetspot är beror alltså på vilket perspektiv man anlägger. Ur klubbens synvinkel är det en prissättningsmodul och ett verktyg som underlättar för klubben att ta fram en fungerande prisstrategi. Från användarens (spelarens) synvinkel är Sweetspot mer att betrakta som en lättöverskådlig tidbokningsapp.

Det som satte i gång tankarna hos Henrik Linde var när han skulle spela golf sommaren 2015. Han letade i GIT på 15 olika golfklubbar men hittade ingen ledig tid. Han drog slutsatsen att något var fel i klubbarnas prissättningsmodell.

– Oattraktiva tider kostade lika mycket som attraktiva samtidigt som attraktiva tider kostade lika mycket som mindre attraktiva tider, säger han.

– Sweetspot är en möjlighet för klubbarna att få mer betalt per starttid, säger Wilhelm Schauman, som anslöt till företaget i juni i somras.

– Med hjälp av Sweetspot kan klubbarna krångla sig ur beroendet av alla rabatt- och sista-minuten-systemen som används idag.  Det är ett verktyg som man dels kan utforma men också verkställa sin prissättningsstrategi med. Vi gör inställningarna tillsammans med klubben – lägger in prisnivåerna och sedan gör algoritmen jobbet. Algoritmen kan ju processa mycket mer information än vi människor, och ju fler tider som bokas, desto bättre blir den tack vare maskininlärning.

– I grund och botten försöker vi hitta rätt pris baserat olika faktorer som efterfrågan, tid på dygnet, men också faktorer som väder och beläggning. Det fungerar lite som hotell- och flygpriser.

Utvecklingen av tjänsten tog fart sommaren 2016 och snart därefter inleddes samarbetet med Svenska Golfförbundet. I dag är Sweetspot ansluten till GIT:s API. Ett samarbete som tillgängliggör tjänsten för alla klubbar och spelare.

– Det har fungerat väldigt bra, säger Henrik som samtidigt menar att lösningen inte är unik:

– Tittar man på andra branscher så är det få som INTE jobbar så här. Och i USA så finns det redan system som fungerar på liknande sätt. I vår tid har det ju blivit allt viktigare med tillgänglighet, så det fokuserar vi mycket på att förbättra för branschen.

Sedan sommaren 2017 är Sweetspot partner till GAF och nu hoppas man att de cirka 50 banor som redan anslutit sig snart ska bli fler när Sweetspot ska presenteras för GAF:s medlemmar på deras årsmöte i oktober.


Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så får du samma information som 2 417 andra prenumeranter. Brevet kommer helgfria tisdagar och fredagar.
Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Försäljningen av golfklubbor ökar – då satsar Golfstore på nytt studiokoncept

Den starka marknaden för golfklubbor gör att Golfstore 2025 lanserar ett nytt medlemskonce…