Hem Marknad & media ARN: Viasat gjorde fel – golfkunderna hade rätt att häva avtalet

ARN: Viasat gjorde fel – golfkunderna hade rätt att häva avtalet

Allmänna Reklamationsnämnden går emot Viasat, berättar Dagens Nyheter i dag:

De kunder som ingått ett tvåårsavtal med kanalleverantören (Guldpaketet) hade rätt att bryta avtalet när Viasat lade över golfen i en egen avgiftsbelagd kanal.

Visat har envist och en smula självsvådligt hävdat motsatsen.

Det var, paradoxalt nog, många golf-TV-tittare som blev upprörda och besvikna när Viasat lade över golfsändningarna i en egen kanal, Viasat Golf som bara sände golf. Anledningen till upprördheten var att många tecknat sig för ett tvåårigt avtal som kostade dem 299 kronor i månaden. När Viasat Golf startade tvingades de lägga ut ytterligare 99 kronor/månad om de ville fortsätta se golf.

Eftersom många hade valt Viasats Guld-paket enbart för golfens skull var irritationen stor över att man skulle behöva betala ytterligare 1.188 kronor om året (totalt 4.776 kronor).

56 besvikna golf-TV-tittare anmälde Viasat. Och fick rätt.

Viasat hänvisade i nämnden till sina egna bestämmelser: Att innehållet i en kanal ska kunna ändras utan att kunderna har rätt till prisavdrag eller hävning av avtalet.
Men nämnden pekar på allmänna avtalsrättsliga principer och rättsgrundsatser. Konsumenten har ingått ett avtal under vissa förutsättningar, konstaterar ARN.

Om förutsättningarna ändras väsentligt måste konsumenten ha rätt att välja om man vill ha kvar avtalet. Det är oskäligt att tvinga kunderna att kvarstå i avtal med långa bindningstider, förklarar nämnden.
Efter ARN:s beslut har Viasat erbjudit dem som inte säger upp avtalet att få se golf gratis under några månader.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

En kommentar

  1. Sune

    söndag, 23 september, 2007 at 19:46

    Det kan bli ganska dyrt, alltså? Om ett par 1000 kunder kräver pengarna tillbaka?

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Försäljningen av golfklubbor ökar – då satsar Golfstore på nytt studiokoncept

Den starka marknaden för golfklubbor gör att Golfstore 2025 lanserar ett nytt medlemskonce…