Hem Utrustning & prylar Leverantörer Galvin Green lanserar helt ny teknologi i Ryder Cup

Galvin Green lanserar helt ny teknologi i Ryder Cup

0

När de europeiska spelarna i Ryder Cup-laget peggar upp på Hazeltine kommer de att ha svenska kläder på sig.

Växjö-baserade Galvin Green levererar skalplaggen – vind- och regnkläder.

Kläderna vi kommer att få se på de europeiska spelarna på Hazeltine kommer att vara gjorda i en helt ny trelagerskonstruktion som testats internt i 1,5 år.

Tidigare har Galvin Green jobbat med en tvålagerskonstruktion – utsida och membran. Nu lanserar man ett tredje lager som heter C-knit.

– C står för circular, berättar Christian Nilsson, VD på Galvin Green. Det är ett extremt tunt material som lamineras på insidan och som ger en fantastisk komfort.

– Vi har testat det på sju plagg under 1,5 år, och Gore har också testat på sitt håll. Nu släpper vi det i vår kollektion för 2017. När vi fick frågan från Ryder Cup så visste vi att C-knit var under utveckling så det stämde bra tidsmässigt med vår lansering.

Plaggen kommer också att delas ut på svenska PGA:s instruktörsmästerskap.

– Vi vill att de ska få känna på det. Det är verkligen en bra innovation, en helt ny känsla, säger Christian.

Samarbetet med Ryder Cup har varit på gång länge, berättar Christian Nilsson, VD på Galvin Green.

–  Vi fick en förfrågan om att bli leverantör för flera år sedan men då sa vi faktiskt nej. Vi var inte redo då. Det var lite fel tajming på det. Vi höll på att  etablera oss i USA och hade inte resurser för så stort event. Så de fortsatte med den tidigare leverantören.

En ny förfrågan kom för 1,5 år sedan, inför matchen på Hazeltine och franska Golf Nationale.

– Då kände vi oss mer redo. Så vi pratade med dem och de valde oss, vilket förstås är hedrande.

Att man valde Galvin Green berodde förstås på att kläderna har bra rykte men också på att det är ett varumärke som är gångbart i hela Europa.

– Det ligger i deras långsiktiga planering för Ryder Cup att höja statusen på eventet utanför Storbritannien. Ryder Cup är ju historiskt ett amerikanskt och engelskt fenomen. Det var ju mellan dessa länder matchen spelades.  Men det har ju blivit mer och mer europeiskt. Och de har en strategi för att den utvecklingen ska fortsätta. Det är ju delvis därför man har lagt nästa match på Le Golf Nationale och därefter i Italien.

För den som inte kan vänta till 2017 då kollektionen dyker upp i svenska shoppar, kommer regn- och vindplaggen med C-knit att finnas till försäljning på Ryder Cup Europes hemsida.

Kampanjen för den nya kollektionen börjar med en film:

We never compromise

“To be selected supplier to the 2016 and 2018 Ryder Cup gives us self confidence and I think it’s a consequence of never compromising in the past 20 years.” Watch our CEO, Christian, explain the true meaning and love for golf.

Slået op af Galvin Green i Fredag den 9. september 2016

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Leverantörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Fredrika Schlasberg lämnar Cobra Puma Golf

Fredrika Schlasberg har jobbat på Puma sedan 2004. Nu lämnar hon företaget för att bli – l…