Hem Banor & klubbar Den nya golfen: »Det handlar om ›gamification‹. Folk kan nog bli fast i det«

Den nya golfen: »Det handlar om ›gamification‹. Folk kan nog bli fast i det«

Sankt Jörgen Park.

En ny typ av golfare har hittat till Sankt Jörgen Park i Göteborg.

När Svenska Golfförbundet den 1 augusti summerade statistiken över medlemstalen fanns 491 475 aktiva registrerade golfspelare i Sverige. 

Det var en minskning med 14 102 golfspelande individer jämfört med slutmätningen 15 oktober 2022*.

Men det betyder inte att antalet individer som slår golfslag nödvändigtvis blivit färre under året. Det kan vara tvärtom.

Amerikanska National Golf Foundation (NGF) släppte nyligen en undersökning om nya, alternativa sätt att ägna sig åt golf och vilken omfattning dessa hade och vad de betyder för spelet.

Med alternativa sätt åsyftas exempelvis företeelser som Topgolf eller de svenska simulatoranläggningarna som ploppat upp lite varstans i Sverige.

På dessa anläggningar har en ny typ av golfare dykt upp. Det är spelare som inte nödvändigtvis har slagit ett enda slag från gräs.

Sankt Jörgen Park i centrala Göteborg är en golfanläggning som märkt av vart vindarna blåser och som har hakat på trenden. De har satsat på att utveckla sin range-område för att attrahera även icke-traditionella golfspelare.

– Syftet för oss var inledningsvis att attrahera genuina golfare som vill träna med digitala verktyg. Men sedan har vi sett att vi också attraherar folk utifrån som inte spelar golf på gräs. De står bara på rangen, säger Filip Evergren som är Golf Shop & event manager på Sankt Jörgen Park. 

I juni installerades fyra så kallade VIP-områden på ett trädäck. Det handlar om fyra bås med varsin soffgrupp och bord och åtta vanliga mattor med Toptracer-skärmar. I dessa bås kan man konsumera dryck och snacks medan man slår bollar. 

– Det är en perfekt aktivitet till företagsaktiviteter, privata grupper och AW – ett alternativ till bowling och padel, säger Filip.

Toptracer-båsen på Sankt Jörgen.

Han gör ingen hemlighet av att Topgolf tjänat som förebild för satsningen på Sankt Jörgen.

– Och vi ska sätta upp ännu lite fler skärmar framöver för att få ännu mer Topgolf-känsla, säger Filip. Det är den känslan vi vill återskapa fast i en svensk tappning.

Är detta en målgrupp som är kommersiellt intressant?

– Absolut, visst är det så. Det kommer nya typer av golfare hit. Vi har uppskattningsvis ett 20-tal ungdomar som brukar komma hit med buss eller på elskoter och sedan lånar de en klubba och står och slår. De är inga traditionella golfare utan de spelar bara på rangen. Det är ett nytt sätt att spela golf.

Kan det vara en väg in i golfen?

– Både och. Vi har diskuterat det där: En del som kommer är nog nyfikna på att så småningom börja spela golf. Men detta är något annorlunda. Du får en snabbare respons. Du kan mäta dina slag och spela spel på skärmen. Det är gamification. Folk som är intresserade av att börja spela kan nog bli fast i det. Men vi ligger centralt och vi tror att vi kan få en grupp som kommer hit bara för att slå, alltså renodlade rangespelare. Det är spelare som bara är ”medlemmar” på en range, inte en bana. Så det har varit jättelyckat. En blandning av nya besökare och nuvarande medlemmar som slår. Förra veckan hade vi ett IT-konsultbolag här, 30 personer med flera olika nationaliteter. De berättade att det inte fanns någon golfkultur där de kom ifrån. Men de skulle komma tillbaka med sina familjer som en rolig aktivitet.

* Den slutliga siffran kommer efter säsongen.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Banchefen fick Kristianstads kommuns miljöpris

Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Kristianstad har sedan 1992 årligen delat ut ett miljöpris…