Hem Marknad & media C More presenterar två nya profiler inför golfsatsningen

C More presenterar två nya profiler inför golfsatsningen

Inför premiären av C More Golf den 1 januari 2016 presenterar C More två nya profile.

Maria Söderfeldt ansluter till golftruppen som programledare och Peter Ahnberg tar rollen som ansvarig redaktör och producent. Han kommer även kommentera.

Maria Söderfeldt utbildade sig till journalist på ett golfstipendium i USA och kommer närmast från Nyhetsbolaget där hon varit programledare för TV4 News. Hon har även jobbat med TV4 Sporten.

Peter Ahnberg har en lång bakgrund inom svensk golf som både kommentator, redaktör och programledare. Närmast kommer Ahnberg från SVT.

Som tidigare kommunicerats är även Wille Schauman, Tommy Billberg och Mats Hallberg värvade till C More som kommentatorer.

Hela truppen kommer gemensamt arbeta med det redaktionella utformandet av den nya golfkanalen och golfsändningarna som lanseras 1 januari 2016.

– PGA-touren är inte bara det bästa golfen har att erbjuda utan även en rättighet av högsta klass. Det ska vi lyfta fram och rama in i den första svenska golfkanalen med magasinsprogram, ökat fokus på de svenska stjärnorna och givetvis studio kring tävlingarna. Nu är laget komplett med Maria, Peter, Wille, Mats och Tommy på plats, säger Johan Cederqvist, programchef för sport på C More.

C More förvärvade i våras de exklusiva rättigheterna till världens största och mest prestigefyllda golftour, PGA-touren, och satsar nu helhjärtat på golfinramningen. C More Golf kommer utöver studioinramningar även innehålla magasinsprogram, spelarintervjuer, årskrönikor och highlightsprogram. I samband med den första tävlingen, Hyundai Tournament of Champions på Hawaii den 7 januari, lanseras den nya studion som kommer rama in samtliga tävlingsdagar på PGA-touren. Oftast är dessa torsdag till söndag. Studiosändningen innehåller förutom tävlingen, förutsättningarna för speldagen, återblickar på föregående speldag, analyser och statistik samt fokus på de svenska spelarna.

Framförallt visar C More mer livegolf än som någonsin gjorts tidigare från PGA-touren i form av Featured Group och Featured Hole. Det innebär att man i de tävlingar som innehåller dessa kommer att kunna följa livegolf från USA redan från tidiga eftermiddagen och ända fram till sena kvällen eller natten.

Utöver PGA-touren visar C More även allt som sänds från web.com tour och Champions tour.

Kanalen blir tillgänglig för samtliga C More Sport-abonnenter, vilket kommer tiofaldiga tillgängligheten av PGA-touren i Sverige. All golf på C More kommer dessutom att finnas lättillgängligt på cmore.se. Dessutom går det att köpa kanalen som stand alone såväl via sin operatör som streamad på cmore.se.

Program och innehåll på C More Golf, cmore.se och i C Mores appar är bland annat:

  • Veckomagasinet Inside the PGA Tour som ger tittare en bild av livet på touren den aktuella veckan kombinerat med summering och uppdatering om det senaste kring den aktuella tävlingen.
  • Highlights-program från senaste PGA-tävlingen, web.com och Champions Tour på veckobasis.
  • Classic-tävlingar från PGA-touren visas varje vecka.
  • Morning Drive som är en daglig morgonshow från golfens värld med gäster, diskussioner och olika inslag. Tvåtimmarsprogrammet visas morgonen efter USAs sändning.
  • Golftalkshow med intressanta golfprofiler och gäster.
  • Instruktionsprogram där tittarna kan utveckla sitt golfande med hjälp av några av de största instruktörerna och spelarna.
  • Årskrönikor från PGA-touren.

Utöver PGA-tourens (FedExCup) samtliga tävlingar inklusive prestigefyllda The Players Championship i maj och slutspelet, innehåller rättigheten även undertouren web.com för kommande stjärnor, veterantouren Champions Tour, PGA Latin America, PGA Canada, PGA China, Presidents Cup och Challenge season. Sammanlagt utgör detta över 100 golfttävlingar per år. Dessutom ingår en mängd magasin och många klassiska tävlingar och ögonblick från golfhistorien.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…