Hem Ekonomi & affärer Svenskar köper klassisk amerikansk greppfabrik: ”Jag tror branschen kommer förändras”

Svenskar köper klassisk amerikansk greppfabrik: ”Jag tror branschen kommer förändras”

0

Anders Dahlén, som driver Foursome AB, har med sin kompanjon och investerare Martin Axelsson tagit över en amerikansk greppfabrik i Phoenix, Arizona. 

I fabriken tillverkas i dag grepp under namnet Star och man levererar även grepp till GolfWorks som säljer dem under det klassiska Royal Grip-namnet. I fabriken tillverkas också Superstrokes puttergrepp.

Nästa år ska Anders och Martin lansera ett eget varumärke under namnet Aero. Vilket förklarar varför parets nybildade bolag heter AeroStar. 

Man kommer sålunda att ha två egna varumärkeslinjer.

Star-greppen var de första som monterades med hjälp av tryckluft. De fick senare en direkt konkurrent när några anställda hoppade av och startade Pure – ett greppvarumärke som Anders Dahlén har distributionen för i Sverige. 

Fram till i våras stod han för 10 procent av Pure-greppens totala försäljning.

Tryckluft

– Pure är ju i dag en direkt konkurrent till Star men man kan också säga att Pure är sprunget ur Star. Star är originalet för den här typen av grepp. Jag såg ju Pure för tio år sedan och tyckte det var intressant att man kunde installera med bara tryckluft. Så jag började distribuera och fick Europadistributionen. 

Fabriken i Phoenix, som nu fått svenska ägare, tillverkade ursprungligen ett av marknadens stora greppvarumärken, Royal Grip. 

På den tiden fanns det tre stora märken på greppmarknaden: Utöver Royal Grip även Golfpride och Lamkin. Anders Dahlén menar att varumärkena var i stort sett likvärdiga men trots att Royal Grip var lite dyrare och ansågs som mer exklusivt så tynade varumärket bort eftersom man inte hade inte samma vilja eller förmåga att förnya sig marknadsmässigt. Man höll fast vid sin design och begränsad färgskala.

Tynande tillvaro

– De höll fast vid sina Tour-wraps-grepp i svart och de var förvisso bra men till slut var det inte så många som ville ha dem. Men de tillverkas fortfarande för Golfworks som äger namnet sedan 20 år, även om greppen för en tynande tillvaro på marknaden.

Fabriken i Phoenix har fyra gånger större kapacitet än Pures fabrik. 

– Vi köpte den i våras och producerar linjen som heter Star men inte i de volymer vi har som ambition. Vi ska på sikt producera fram grepp i ett större urval av färger och så ska vi satsa på ett nytt varumärke, Aero som kommer att vara superbra. Framför allt handlar det om att göra grepp med en hög gummihalt. Anders menar att många av konkurrenterna har sänkt gummihalten i greppen och ersatt det med plast som har en kortare livslängd.

Det gummi som används till Star och Aero kommer från ett svenskt bolag, Hexpol.

Mer gummi förr

– Förr 15, 20 år sedan tillverkades en del grepp i Mexiko eller USA och då användes en högre gummihalt. I dag görs de vanligen i Kina och där har gummihalten successivt minskat. Ett 15 år gammalt grepp med hög andel gummi kan fortfarande vara bra. De håller fem gånger längre än plastgreppen. Men det gör också att materialet är 15 gånger dyrare än konkurrenternas. En hög gummihalt kostar. Men riktiga gummigrepp bibehåller sitt fäste på ett helt annat sätt och materialet är inte benäget att åldras lika snabbt som plast.  Och jag tror att branschen kommer att förändras. Jag tror folk kommer att vara beredda att betala lite mer för grepp som håller längre. Det ligger i tidsandan.

En annan fördel med Star och Aero är att greppen kan sättas på med tryckluft. Vilket betyder att klubbmakaren inte behöver inte andas in ångor från hälsovådliga kemiska medel:

– Jag har sett vad som händer med återförsäljare som börjar jobba med den här typen av grepp. Grepp monteras traditionellt med lacknafta och dubbelhäftande tejp. Det är ju inte nyttigt att jobba med. Det är eldfarligt och hälsovådligt. Det diffuserar in i kroppen och stannar där, och folk skyddar sig inte tillräckligt bra. Med de här greppen, Star och Pure, så använder man bara tryckluft. Den gamla metoden är ganska tidskrävande men tryckluft går på några sekunder. 

200 miljoner grepp

Anders Dahlén beräknar att det årligen säljs 200 miljoner grepp globalt. Hälften för OEM-marknaden, den andra hälften är omgreppningar.

– Om man räknar att vart tionde set greppas om så hamnar man där någonstans. OEM-volymen är svår att komma åt annat än på sikt. Greppen som tillverkas i USA med bättre material får ju ett högre pris än grepp som görs i Kina. De stora producenterna som jagar kostnader i varje led, de skulle aldrig lägga ett par hundralappar på ett bättre grepp. Inte nu men det kan nog komma, tror jag. Däremot om du tittar på premiummärke – Miura, Bettinardi och PXG så har du exempel på varumärken som redan i dag använder grepp med mer gummi. 

Fabriken har just nu sex anställda. 

Hur ska du driva en fabrik i USA från Sverige?

– Det är en bra fråga. Men jag tror jag har en unik kompetens för att fixa det här. Jag har redan etablerat ett liknande varumärke i Europa med hyfsad framgång och jag har därmed skaffat mig ett världsomspännande kontaktnät. Jag har anställt en kille som heter Ken som platschef och honom känner jag väl och litar fullständigt på. Så jag har ganska bra kontroll på det. Så här långt funkar det och vi har producerat under sommaren. Vi säljer allt vi producerar. Efterfrågan är större än tillgången så vi har fått prioritera.

  • Han tar japanska prestigemärket till Sverige och Europa

    De flesta har ganska bra koll på japanska Miura vars golfklubbor har ett solitt rykte. Nu …
Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

7 frågor till SGF:s ordförande Maria Möller om den nya verksamhetsplanen

I slutet av april hölls Svenska Golfförbundets årsmöte, som med anledning av Covid-19 geno…