Hem Golfmässan 2016 Han tar japanska prestigemärket till Sverige och Europa

Han tar japanska prestigemärket till Sverige och Europa

0
0

De flesta har ganska bra koll på japanska Miura vars golfklubbor har ett solitt rykte.

Nu kommer likaledes japanska Fourteen till Sverige – ett exklusivt varumärke som enligt varumärkets europeiske agent, Anders Dahlén på Flog Birdie, positionerar sig strax ovanför Miura.

– Fourteen har funnits länge, flera årtionden, men inte i Europa, inte annat än bland spridda konnässörer. Det finns ju alltid de som vill ha och skaffar sig det som är lite mer exklusivt.

Klubborna är smidda i Japan och alla modeller är smidda i ett enda stycke, så kallad ”one piece forging”.

– Tar man till exempel Miura så smider de huvudet i två delar eftersom det är svårt att få loft och lie helt konsekventa genom setet när man smider i ett stycke. Men här är man så noggrann i tillverkningen.

img_3772Klubborna finns på touren. Bland annat så spelas de av Mirim Lee som kom tvåa i Ladies British Open.

Instegsmodellen ligger på 12 000 kronor och det dyraste setet på 20 000 kronor.

Kan man sälja det?

– Absolut! Min övertygelse är att köparna finns. Det är ingen volymprodukt. Men priset är inom räckhåll för många. Min uppfattning är att golfaren är beredd att betala för saker som är lite bättre, bara han vet vad han betalar för. PXG kostar från 40 000 kronor för ett set. Det är inte riktigt inom räckhåll. Ändå har det sålts kanske 200 set i Sverige. Jag vet att det har sålts många. De har ju ingen distributör i Sverige så man vet inte. Men jag skulle gissa att så många svenskar har skaffat sig ett PXG-set. Miura säljer ungefär 500 set i Sverige årligen. Folk köper dem.

– Om man tar en smidd klubba från Japan, då är produktionskostnaden fem gånger högre. Varför? Jo, man använder renare stål med bättre kontroll och man bearbetar stålet bättre till tajtare specifikationer. Effekten av ett smitt huvud kan du känna i ett mjukare tillslag, bollen ”stannar” lite på klubbhuvudet. Det gör den ju inte men det är den känslan du betalar för. Går det längre? Nej. Är de lättare att spela med? Nej. Det är helt enkelt känslan hos äkta smidda klubbor man vill ha.

Hur många set kommer du att sälja?

– Nu har ju jag fått Europa-agenturen för Fourteen och det är ju en process innan man hittat distributörer och fått allt på plats. Men i Sverige så har jag gjort det bra om jag säljer 200 set. Men det är en hög ambition. Realistiskt så säljer jag kanske mellan 80 och 100 set.

2018 kommer Fourteen att finnas i fem olika modeller (järn).

 

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Lars Thonning trappar ned – Johan Tellmark blir ny VD för Golfstore

Johan Thellmark blir ny VD i Golfstore Group Golfstore Group Ek. Han tillträder den 1:e ja…