Hem Ekonomi & affärer Dormy öppnar e-shop i Tyskland på Black Friday – sedan väntar Europa

Dormy öppnar e-shop i Tyskland på Black Friday – sedan väntar Europa

0

Efter Finland, Danmark och Norge – nu satsar Dormy på Tyskland. 

Och resten av Europa!

Man smyglanserar sin tyska e-handelsbutik redan i höst på Black Friday. 

– Vi ser att det är en stor marknad som är intressant. Så vi kommer att gå ut digitalt där också. Vi kör Tyskland nu under våren och sedan lanserar vi Dormy i ytterligare något europeiskt land inför sommaren, på engelska och med priser i euro. Vi tittar på Holland i första hand men hela Västeuropa är intressant. Det känns kul att ta steget ut i Europa och synas på ett annat sätt, säger Anders Wall, VD på Dormy. 

Är Tyskland en mer mogen och hårdare marknad än Norden?

– Säkert men vi har ingen stress. Vi har gjort läxan internt och även tagit hjälp av några företag som kan den tyska marknaden, men kommer att jobba vidare med våra värderingar. Vi kommer att berätta att vi är från Skandinavien och presentera vårt breda utbud med de produkter vi tror på. Det blir så klart mycket att lära sig men vi har en strategi vi tror på och vi kommer att vara moderna i vårt uttryckssätt i e-handeln.

Tagit fart

Dormy inledde en e-handelssatsning i de nordiska länderna – Danmark, Norge och Finland – 2019. Efter en lite försiktig start etableringsåret har försäljningen tagit fart i år.

– I år har vi fått bra utslag på det. Vi hade tur att vi kom i gång 2019 för ser man utvecklingen i år så har den varit markant. Det har gått jättebra, säger Anders Wall.

I höst öppnar Dormy e-shop för den tyska marknaden. Nästa sommar blir det en holländsk variant. Foto: Tommy Jeppsson

E-butikerna lanserades före jul 2018 men började marknadsföras mer intensivt under våren 2019.

– Vi skickade ut katalogerna till alla golfare i de länderna då – det var sista året med Dormy-katalogen – och vi valde att göra dem på det lokala språket i respektive land. De kom ut i mars, april. Så vi var med från säsongstart, säger Anders Wall som beskriver det första året som ”ett träningsläger”.

Mer aktiva

Finland, Danmark och Norge står 2020 tillsammans för ungefär 50 miljoner kronor i omsättning, en ökning från 20 miljoner kronor 2019.

– Successivt har vi blivit mer och mer aktiva i de digitala kanalerna. Vi fick bra fotfäste 2019 men har fått ännu bättre grepp om marknaden i år. Nu har vi lärt oss hur vi ska kommunicera. Omsättningen har ju mer än fördubblats men den svenska marknaden är ju så klart den ojämförligt starkaste för oss. Men det är kul att även våra grannländer har upptäckt Dormy.

Vilken har varit den stora utmaningen i respektive land?

– De är ganska lika oss i sättet att handla och konsumera men det finns ju så klart utmaningar i alla länderna. I Finland har vi haft en språkbarriär att ta oss runt. Det är få finländare som talar svenska, men vi har nu anställt finsktalande personer till vår kundservice. I Norge är utmaningen att de inte är med i EU, det gör det hela lite mer komplicerat. Men det har vi löst på ett bra sätt med Postnord. I Danmark var stigen mer upptrampad i och med att vi har vår Malmö-butik och många danskar kände redan till oss. Men danskar är mer priskänsliga. Men på det hela taget känns det positivt. Vi har fått bra fotfäste i länderna. 

800 miljoner!

Dormys totala omsättning har gått från 550 miljoner 2019 på den nordiska marknaden till totalt 800 miljoner kronor i år.

Det är en 45-procentig ökning!

– Siffran avser ju hela Norden men den stora ökningen är ändå i Sverige, säger Anders Wall.

Omsättningen i Sverige har gått från cirka 530 till 750 miljoner kronor 2020.

Det innebär att Dormy uppskattningsvis har mer än 50 procent av den svenska detaljistmarknaden. En mer precis siffra är svår att sätta eftersom ingen vet exakt hur stor marknaden faktiskt är. En rimlig gissning är att det ligger någonstans mellan 1,3 och 1,5 miljarder.

Har ni vuxit både i fysisk handel och digitalt?

– Ja, det stämmer. Vi har sett en positiv utveckling på hela vår verksamhet. Vi har ganska stora och luftiga varuhus och vi har generellt inte så många kunder som vistas samtidigt i varuhusen så jag tror många känt sig trygga. Dessutom har ju e-handeln varit ett utmärkt komplement för kunder som föredragit att handla hemifrån detta speciella år.

Ny e-handelsplattform

Dormys e-handeln enskilt omsätter sedan ett par år mer än den största fysiska butiken Barkarby.  Just nu arbetar Dormy med att byta ut sin e-handelsplattform (igen) under våren.

– Den blir också ett lyft.  Ett modernt och bra sätt att konsumera golfprodukter.

Ni ger ju er in lite på Golfstores domäner; Danmark, Norge, Tyskland och Holland…

Ja, det kan man ju säga. Men de har sitt koncept och gör det väldigt bra, medan vi har valt en annan strategi.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

7 frågor till SGF:s ordförande Maria Möller om den nya verksamhetsplanen

I slutet av april hölls Svenska Golfförbundets årsmöte, som med anledning av Covid-19 geno…