Hem Marknad & media “Caddee” fyller 20 år: Så överlever den klassiska banguiden i en digital era

“Caddee” fyller 20 år: Så överlever den klassiska banguiden i en digital era

0

I 20 år har David Hamilton och Caddee försett svenska golfklubbar och spelare med banguider. Och fortfarande är det många som efterfrågar den tryckta varianten, även om företaget anpassat sig till den digitala eran genom att erbjuda alternativ för både smarta telefoner och datorer.

Tekniken bakom produktionen av Caddees banguider har sett ungefär likadan ut sedan 2005 – men nu kommer nya intressanta metoder att mäta upp och avbilda de svenska banorna…

Inget kan stoppa digitaliseringen. Men trots GPS:er, laserkikare och effektiva appar för smartphones så lever fortfarande den klassiska banguiden kvar i tryckt format – även om den fått en digital kusin.

I Sverige är det David Hamiltons Caddee som är den dominerande aktören på marknaden.

Nu firar företaget 20 år i Sverige.

– Eller, egentligen 21 om man ska räkna noga. Vi började ju som Strokesaver, säger David till Golfbranschen.se. Vi körde med Strokesaver i sex, sju år, därefter under eget varumärke.

2008 växlade man över till banguider under det egna varumärket Caddee och nästan alla golfare vet i dag vad det är. I dag finns deras banguider på 200 av Sveriges klubbar.

David drev eget i profilbranschen men sålde verksamheten och jobbade ett tag som klubbchef på Arninge. Tills han såg en annons i Svensk Golf om att Strokesaver sökte en svensk licenstagare.


– Jag kände att det där lät inte så dumt. Jag jobbade ju med grafisk formgivning och hade en utbildning i marknadsföring i botten så jag åkte till Glasgow och presenterade mig.

På den tiden köpte man flygbilder från Lantmäteriet och läste in dem för att ha dem som utgångspunkt.

– Sedan mätte man avstånden med laser viket på den tiden var ruskigt modernt. Jag föreslog redan efter något år att de borde testa GPS men det trodde de inte riktigt på. Det dröjde till 2010 innan de testade. Det var på Carnoustie i Skottland. David var där för att hjälpa dem mäta in alla greener med GPS.

– Då började de inse att det nog var en bra grej. Affärsmodellen har förändrats med tiden. För 20 år sedan, var det bara två, tre procent som var villiga att betala för en banguide i shopen.

– Och jag insåg ju att det inte skulle fungera. Jag ville ju livnära mig på det här. Men klubbarna ringde mig var tredje år och beställde nya banguider när de gamla var slut. Det var ju en ganska dålig affärsverksamhet egentligen. Så jag gick till botten med det här. Marknadsförare som jag är så gjorde jag en grundligare analys. Jag kom fram till att vad vi erbjöd är ju presentationen av deras erbjudande – banan. Och den lever och förändras hela tiden.

David föreslog ett avtal där klubbarna försågs med nya uppdaterade guider varje år.

– Varenda träd som tagits ned skulle ändras i guiden. Klubbens åtagande var att de skrev avtal om en ny upplaga varje år. Det är i grunden klubben som betalar men vi ger dem också verktyg för att skapa egna intäkter. Klubben förfogar över innehållet i banguiden och kan också sälja lokala annonser. Sedan dess har det varit så, säger David.

I Stockholm är i princip alla klubbar är anslutna. Där får alla spelare en banguide gratis när man ger sig ut pop en runda. Ute i landet är ungefär hälften av klubbarna anslutna.

– Så vi har tagit över marknaden på ett effektivt sätt. Det är nästan elakt mot våra konkurrenter, även om de inte är så många.

Men det är inte bara den tryckta banguiden man vill åt. För att möta den digitala världen har man skapat en portal och kopplat den till en app för smarta telefoner.

– Vi insåg tidigt att den digitala trenden skulle slå igenom. Portalen är en del av avtalet. Många klubbar vill synas och vara tillgängliga. De visar upp banan genom våra olika plattformar, besökarna är lika fördelade mellan hemsidan och appen. Sedan är det en stor andel som publicerar grafiken på sina hemsidor. Våra verktyg gör det enkelt att lägga in banguidens modul på deras hemsidor.

Idag har man passerat 200 anslutna golfbanor nu.

– Förutom klubbarnas egna visningar har våra egna plattformar många miljoner exponeringar. I vår statistik kan vi se att minst 80 procent av alla visningar är från människor som inte befinner sig på banan. Extra mycket sökningar sker på kontorstid .

Appen har 100 000 registrerade användare. All bandata, slope och HCP-uppgifter är kopplat till GIT.

– Allt fler använder det digitala scorekortet i kombination med banguiden. Lustigt nog tror de flesta golfspelare att det är vår kärnprodukt. För de mer  nördiga finns statistik och mycket annat godis. Och inom kort registrerar man sin HCP-rond direkt i GIT med bara ett par klick!

Er app måste ändå ha ganska tuff konkurrens från GPS:er och appar?

– Frågan är befogad. De är konkurrenter till oss på samma sätt som laserkikare är en konkurrent till den klassiska banguiden. Banguiden har inte samma roll i dag som den hade förr, det insåg vi redan för fem, sex år sedan. När vi började var det enklare grafik. Våra banguider var närmare de gamla tourguiderna som ju var mer skisser men väldigt funktionella. Banguiden är fortfarande ett hjälpmedel rent strategiskt, vilket man inte kan säga om en klocka eller en kikare. Men den stora växlingen och vår framgång, är att klubbarna vill ha vår snygga grafik. Den är verklighetsbaserad och presenterar bana snyggt på deras hemsida. Detta är lika viktigt för klubbarna som att kunna erbjuda en tryckt banguide till spelarna.

– Tidigare var kvaliteten på grafiken lite för dålig för att man skulle kunna använda den på hemsidor. Man valde hellre foton. Det är fortfarande en del som har det men många golfare vill verkligen titta på hålen för att se om de ska spela den. För oss har det varit en trevlig utveckling.

När man avbildar ett hål utgår man från en satellitbild. Den kompletteras sedan med en GPS-mätning vilket tar fem, sex timmar. GPS:en som används är lantmäteriutrustning med en felmarginal på 15 millimeter.

– Oftast åker man i en transportbil utan tak. Vi vet ju vilka referenspunkter vi ska ha: Tees, vissa träd och alla bunkrar. Greenen mäts noggrant.I regel är man två som arbetar tillsammans. En som mäter och en som ritar. Det sistnämnda eftersom satellitbilder tenderar att bli platta.– Man behöver översätta dem så att man får in alla kullar, säger David.

Caddee har jobbat så här sedan 2005. Men det kan komma att ändras nu. Den relativt nya drönartekniken håller på att revolutionera arbetet.

– Dönaren är otroligt imponerande. Vi har parallell-kört i ett år och lär oss hela tiden.  Vi skickar upp drönaren och får ett fantastiskt underlag. Det är framtiden. Man kan även mäta upp hålen och de bilder man får är så högupplösta att man kommer att kunna använda dem till annat också.

Tar drönaren foton eller skapar den ett grafiskt underlag?

– Ett grafiskt underlag – och foton, samtidigt. Du får ett ett nät över landskapet så man ser alla onduleringar. Vilket underlättar för oss. Det är så högupplöst att man kan se sprinklerlock och kontrollboxar. Man kan ha användning av detta även vid skötsel.

Kommer de tryckta banguiderna att försvinna eller kommer de att finnas kvar?

– De kommer att finnas men inte i samma omfattning som i dag. Vi har märkt att upplagorna har gått ned. Som mest var vi uppe i 800 000. Nu ligger vi på strax över en halv miljon. Jag tror man kommer att ha kvar dem på etablerade klubbar. Vad det nu är… Om 10 år så är jag säker på att Topp100 bland svenska banor fortfarande kommer att ha tryckta banguider. Och vi kommer alltid att tillhandahålla guiderna, parallellt med de digitala.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

36 537 nya golfare i år – svensk golf seglar fortfarande på framgångsvågen

Förra året slog golfen alla upptänkliga rekord: Vi spelade fler rundor än någonsin och til…