En ny studie visar att golfare inte bara vill spela golf när de åker på golfresor.

Även saker som spa, fritid, restauranger och andra icke golfrelaterade aktiviteter har inflytande över beslutet vart europeiska golfare åker.

Rapporten, som producerats för International Golf Travel Market (IGTM), baseras på svar från mer än 9 500 golfare i Europas fyra största golfmarknader: Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Sverige.

Studien visade att brittiska (74 procent) och svenska (72 procent) golfare satte störst värde på närhet till lokala barer och restauranger när man valde destination för en golfresa medan bara 44 procent av tyska golfare ansåg att detta var en betydelsefull faktor.

Tyska och franska golfare tyckte att det var mer viktigt att ha tillgång till spa-anläggningar, med 41 procent respektive 40 procent jämfört med endast 18 procent av de svenska och 15 procent av de brittiska golfarna.

Av de undersökta europeiska marknaderna värdesatte brittiska golfare tillgång till swimmingpool minst (29 procent), medan nästan dubbelt så många franska golfare (57 procent) värderade det som viktigt eller mycket viktigt.

Av franska golfare var det 65 procent som uppgav att en av de viktigaste faktorerna i valet av golfresa var tillgång till ej golfrelaterade aktiviteter.

Över hälften av franska golfare (51 procent) ansåg att möjligheten att kombinera en golfresa med en familjesemester var viktig eller mycket viktig – jämfört med mindre än en tredjedel (29 procent) av tyskar och mindre än en fjärdedel av svenskar (23 procent) och brittiska golfare (22 procent).

Alison Gilmore, Portfolio Directo på Luxury and Lifestyle Events, Reed Exhibitions kommenterar resultatet av undersökningen så här:

– Även om kvaliteten på golfbanorna, valuta för pengarna och boende fortsätter att vara viktiga faktorer på alla marknader är det intressant att notera vikten av off-course-anläggningar som spa, pooler och lokal gastronomi när dagens centrala europeiska golfare ska boka sina golfhelger.

– Denna kunskap bör vara värdefull för många golfdestinationer när de formulerar sina marknadsföringsstrategier för olika marknader över hela Europa, vilket ger insikt till både researrangörer och researrangörer om vad som verkligen är viktigt för dagens resande golfare.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Resor & turism

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Knistad blir en del av Countryside Hotels

Knistad Herrgård – med Steffo Törnquist som bland annat golfverksamhetens ansikte utåt – k…