Det började med en bussresa till Tjeckien 1993. 

När Easton Golf i år firar 30-årsjubileum gör man det som Sveriges näst största golfresearrangör.

I dag omsätter Easton 60 miljoner kronor och företagets vd, Mattias Wistrand, förutspår att de paketerade golfresorna kommer att vara fortsatt attraktiva i framtiden. Trots att olyckskorpar länge förutspått att marknaden skulle vika. Och då talar han både om Easton och om branschen.

– För 20 år sedan så var det ju många som trodde att resebolagens tid var förbi. När den digitala tekniken gjorde framsteg blev det ju lättare för den enskilde golfaren att på egen hand boka in flyg, hotell och bilar. Det fanns de som trodde att det skulle slå ut företag som oss. Men så blev det inte. Vi har fortsatt växa säger han.

– Det har ju pratats om detta sedan i början på 2000-talet, att researrangörerna ska dö och att resenärerna ska sköta allt själva online. Men vi växer fortfarande. Det gör våra konkurrenter och de stora charterbolagen också. Och det är inte deras dynamiska paketering, som det kallas, som gör att de växer. Utan det är arrangerade paketresor. Vilket beror på att det är både bra och enkelt. Vi kan ju hålla koll på kvaliteten. Och vi tar ansvar för den.

Mattias pekar på att det kan vara lätt att bli lurad om man inte är uppmärksam. Mattias menar att den som köper en paketresa betalar för den expertis som finns i bolagen. Arrangörerna har bra koll på vilka hotell och banor och destinationer som är värda att besöka. 

– Jag läste om någon som hade bokat skidsemester via en av de större onlinebokningstjänsterna. När han kom ner så fanns huset inte ens. Och arrangören sa att ”vi är  inte ett svenskt reseföretag så era regler gäller inte för oss.  Resenären betalade 40 000 för en skidstuga i Alperna som inte fanns. Så att vara paketreseararrangör är bra långsiktigt. Och det har det varit de senaste 30 åren också.

– Man får så pass mycket av att resa med en paketresearrangör. I grunden så är det ett väldigt bra, tryggt och stabilt sätt att resa. Och genom åren har vi fått det konstaterat.

Det var under Eastons tidiga år, då man arrangerade golfesor med buss till Tjeckien, som man etablerade det som senare blev företagets signum: Golfresor för lite äldre golfspelare som värdesätter den sociala samvaron lika mycket som själva golfspelet. Resor där middagar och umgänge var lika viktigt som själva golfrundorna. 

– Det uppstod en stark gemenskap under de där bussresorna. Golfarna umgicks på bussen och hade roligt både på vägen ner och på vägen hem. Det var ett tajt gäng när man väl var på plats i Tjeckien. Där spelade man golf och hade roligt tillsammans, från morgon till kväll. Det är ganska lätt att få det så när man åker ut på en sån där bussresor.

Normalt har man inte bussresor till Tjeckien på programmet längre men till hösten ordnar man en jubileumsresa som går med buss till klassiska kurorten Marienbad. (Resan genomförs 17:e till 23:e september.)

Även om man vanligen inte åker buss till Tjeckien längre så byggde de där resorna ett varumärke som lever än i dag. Målgruppen ser ungefär likadan ut.

– De är intresserade av bra golf, de vill åka till värmen och de vill gärna umgås med andra när de gör det. Äta middag tillsammans andra. Jag skulle tro att snittåldern är runt 60-65. Det är de som kan vara borta en vecka på hösten och en vecka på våren. Och de gillar att umgås kring golfen på samma sätt som vi gör på våra svenska golfklubbar. Historiskt har det varit så. Det håller jag med om.

Häromdagen ringde en man och bokade sin 57:e resa med Easton. 

– Det är klart att en sån person gillar ju verkligen det koncept vi har.

Fortfarande ser målgruppen i stort ut så – men Mattias säger att han börjar skönja en förändring:

– Men jämfört med för några år sedan så har vi ett bredare program i dag. Vi har fler ställen och mer fokus på bättre golfbanor. Inte bara hotell som passar bra för att umgås. Det syns också i vilka som reser med oss nu jämfört med 5-6 år sedan. Vi får nya resenärer hela tiden som inte väljer oss bara på grund av det. Golfen och en bra golfbana blir allt viktigare, det är ju trots allt golfresor vi håller på med. Jag tror folk märker att vi nu har ett program som är till för mer än att bara umgås så att säga. Men som du säger – det är ju en del av vårt DNA så det kommer vi alltid bära med oss och det ska vi alltid ha på våra resor. Absolut.

När Mattias började i branschen och när Easton fortfarande var en ny golfresebyrå pågick en golfboom i Sverige. Alla började spela golf. Men att ta sig ut i Europa var inte så lätt och inte lika vanligt på den tiden. 

– Det var lite mer svårtillgängligt att ta sig ut i Europa för att uppleva andra golfbanor. Att driva en golfresearrangör handlade väldigt mycket om att bygga nytt och utveckla. Hitta nya ställen och nya samarbeten. Det som fanns var väl lite mer åt Vingcharterhållet, kanske. Eller så hyrde man lägenhet på solkusten. Och det började komma paketresor till Italien, till exempel. I slutet av 90-talet var det många som åkte på golfresor till Italien helt plötsligt. ingen hade gjort det.

– Det var lite mer nybyggaranda. Nu är det mer stabilt och mättat. I dag byggs inte heller så många turistbanor runt om i Europa. Då kunde det komma tio nya banor varje halvår. Nu är inte projekten lika många och marknaden mer mättad och mogen. 

Mattias har en lång bakgrund i branschen – han började sälja golfresor i slutet av 1990-talet. Han var med redan på den tiden då flygbokningar skickades med telex.  

– Det är ju rätt mycket teknik som har förändrats på 30 år. Sedan skulle allt gå med fax. Varenda bokning skulle faxas till alla hotell i hela världen.

Internet blev förstås ett lyft. 

– Jag kommer ihåg att vi stod framför en hylla i en garderob och väntade på att modemet skulle koppla upp på morgonen. Vi samlades vid den där garderoben för att kontrollera så att modemet ringde upp ordentligt så att alla nya mejl skulle komma in. Det är lite annorlunda nu idag.

Mattias började arbeta för Easton Golf 2018. I februari 2020 blev han vd. En månad innan pandemin stängde ned.

– Under hösten som följde hade vi 30 resenärer, säger Mattias. Våren året därpå hade vi en enda resenär. Det var en intensiv tid för att få ordning på det men vi klarade oss rätt bra. Easton har ju gått bra under en lång rad år så det fanns lite ladorna när svackan kom. Så ekonomiskt klarade vi oss bra. Men det är ju konstigt att jobba med resor när man har bara en resenär på sex månader. 

Det största resmålet i katalogen i dag är Tunisien. Det resmål som tappat mest är Turkiet.

– Vi har ett gäng som ska dit i höst. Men efter den här politiska turbulensen är det ju en väldigt liten andel som åker till Turkiet jämfört med hur det varit  historiskt. Men Belek är ju ett bra golfresmål. Det är svårt att säga nej till det, med tanke på hur fina golfbanor de har. Innan pandemin, mellan 2017 och 2018, var det ett av våra större resmål. Vi säljer fortfarande en del resor till Gloria men det hade ju varit bra med lite politisk och demokratisk stabilitet.

Easton omsätter i dag 60 miljoner. Golf Plaisir, som är störst, omsätter 250 miljoner på alla marknader de är verksamma.

– I Sverige är vi näst störst . Men det är svårt att jämföra med andra arrangörer. Vi har vår inriktning och våra resmål. 

Vad har ni för affärsmässiga mål och visioner för de kommande 30 åren?

– Att fler ska få uppleva att resa med oss. Så tillväxt. Fler resenärer är det viktigaste. 

Inga specifika siffror?

– Sådana får man bara revidera hela tiden. Det är bättre att säga tillväxt och så jobbar vi mot det. Det är många som vill uppleva den här gemenskapen som vi ordnar på plats. Ju fler som kan uppleva det, desto tryggare och säkrare framtid har vi. Så det är det viktigaste.  

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Resor & turism

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Knistad blir en del av Countryside Hotels

Knistad Herrgård – med Steffo Törnquist som bland annat golfverksamhetens ansikte utåt – k…