Hem Marknad & media Premiär i höst för ny nordisk inköpsmässa för golfbranschen

Premiär i höst för ny nordisk inköpsmässa för golfbranschen

0

Den 3–5 oktober är det premiär för en ny, samlad nordisk golfmässa.
The Nordic Golf Show på nya Malmömässan ska bli ett rejält lyft för hela golfbranschen.
– Vi tar nu ett helhetsgrepp som vi anser ger en effektivare lösning för både utställare och besökare. Idén att satsa på ett gemensamt, större arrangemang har fått ett positivt mottagande långt innan premiären, säger Anders Westerlund, projektledare för The Nordic Golfshow.

Med mässan får alla golfaktörer i hela Norden en mässa att fokusera på, istället för att behöva besöka flera nationella mässor vid olika tidpunkter. Kraftsamlingen är också ett viktigt steg mot att effektivisera affärerna efter att golfbranschen har haft några tuffa år.

– En nordisk mässa är något som vi i branschen har önskat en längre tid. Det ger tydliga samordningsfördelar för både leverantörer och återförsäljare. Det nya upplägget är också betydligt mer kostnadseffektivt för alla parter, säger Peter Wallgren, försäljningschef på Callaway Golf.

Med Malmö som ny adress hamnar mässan mycket bättre till för alla besökare och utställare. Nya Malmömässan har egen tågstation vilket innebär bara 11 minuters restid från Kastrups flygplats i Köpenhamn och 30 minuter från Sturup. De helt nya lokalerna innebär förstås också en ny, fräsch ”kostym”.

– Allt det här gör Malmö till en bättre plats, både för att locka fler besökare och för
att stärka mässans nordiska karaktär. De flesta golfföretag ser redan Norden som en gemensam marknad. I det perspektivet är det dessutom en riktigt stor marknad, med över en miljon golfare,
säger Anders Westerlund.

Idén med en gemensam nordisk golfmässa har långt innan premiären väckt positiva reaktioner från de olika ländernas PGA- och leverantörsorganisationer, som ser fördelarna och vill vara med och utnyttja möjligheterna som den nya mässan erbjuder. Bland de positiva rösterna finns arrangören bakom den danska PGA-mässan i Vejle:

– Det här var ett välkommet initiativ och är en smart lösning för hela branschen. Därför har vi valt att fokusera på the Nordic Golf Show. Det är en lösning med många fördelar, så därför väljer vi att inte arrangera någon egen mässa i år, säger Alvah Routledge, ordförande i PGA Danmark.
Alla stora varumärken har också anmält sitt deltagande vilket garanterar mängder av nyheter och produkter inom allt från kläder till utrustning och butiksinredning.
Golfstore kommer att hålla sin mässa direkt efter the Nordic Golf Show, i samma lokaler vilket innebär två mässor efter varandra på samma plats. Det ger ytterligare samordningsvinster för de utställare och besökare som deltar på båda mässorna.
– Den här nordiska satsningen effektiviserar på många sätt. Vi är säkra på att det här är rätt väg att gå, och att mässan blir ett stort lyft för branschen, avslutar Anders Westerlund.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Think-duo startar nytt svensk golfvarumärke – Local Rule kombinerar funktionalitet och design

Nu lanseras Local Rule, vars första herrkollektion med praktiska och minimalistiska plagg …