Hem Banor & klubbar Klubbchefernas idé lyckades: Unikt samarbete banade väg för sponsorsuccé

Klubbchefernas idé lyckades: Unikt samarbete banade väg för sponsorsuccé

Ensam är inte stark. Inte när det gäller golfklubbar.

Då kan samarbete vara att föredra – även om klubbarna inbördes konkurrerar med varandra. I nordvästra Skåne gjorde sex klubbar gemensam sak inför den här säsongen: Man bildade Nordvästra Skånes Golf- och Företagsnätverk (NVSGF).

De medverkande klubbarna hade redan ett mångårigt samarbete bakom sig.  I år har det utvecklats till ett unikt nätverk där dessa golfklubbar skapar nya affärsmöjligheter för sina sponsorer, men också att ge dem möjlighet att träffa företag som de i vanliga fall inte träffat.

Det är inte ett sponsorpaket utan ett nätverk som man kan välja till sitt sponsorpaket om man är sponsor i någon av de sex klubbarna.

För att modellen skulle fungera var man tvungen att få med sig 24 företag initialt. Man fick bara ihop 18 – men beslutade sig för att köra ändå. Nu, när säsongen snart kan summeras, är man uppe i hela 36 företag!

– De som gått med i sommar är företag som har fått rekommendationer från andra, redan medverkande, företag. Vi har inte haft någon uppsökande verksamhet, säger Patrik BrorssonSöderåsens GK som nöjt kan konstatera att antalet medverkande sponsorer dubblerats sedan starten.

– Vad jag och alla klubbchefer vet så är vi unika och ensamma med vårt koncept.

De övriga medverkande klubbarna är:

  • Landskrona GK
  • Rya GK
  • Vasatorps GK
  • St Arild GK
  • Mölle GK

Embryot till företagsnätverket uppstod när Patrik Brorsson och hans kurskollega Peter Bengtsson från Marks GK gjorde ett examensarbete på klubbchefsutbildningen 2016 om hur ett nätverkssamarbete mellan sex golfklubbar skulle kunna fungera och se ut i teorin.

– Alla satt med sitt eget sponsornätverk, och hade ungefär samma utfall år från år. Vi ville erbjuda lite fler möjligheter till utbyte och affärer mellan företagen och det ville göra tillsammans. Vi konkurrerar ju med Rögle (hockey), HIF (fotboll) och FC Helsingborg (innebandy).

– Ska vi göra det enskilt så blir det ganska tufft. Så då ville vi prova att gå ihop göra ett Golfens Nätverk. Och det har fallit väldigt väl ut. De tycker det är kanon att få träffa de andra klubbarnas sponsorer.

Sex nätverksträffar var inplanerade under säsongen. Fyra är avverkade.

Kickoff var på Vasatorps GK den 8 mars då Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors pratade om arbetet inom förbundet, golfens trender och det omdebatterade friskvårdsbidraget.

På Söderåsens GK arrangerades en träningsdag i april då alla fick möjlighet att checka sving och utrustning med klubbens tränare.

På Rya GK spelades Företagsfinalen i maj där företag/sponsorer från respektive golfklubb fick nätverka, äta god mat och tävla.

På Landskrona GK i september hölls en nätverkslunch  och en rundvandring på Svenska Golfmuseet. Dess intendent Hasse Bergdahl berättade om golfens historia.

Två nätverksträffar återstår, på S:t Arild GK ska företagen i oktober blir det korthålsgolf med endast två klubbor och en putter i bagen. Därefter en övning i teambuilding som syftar till att lära känna nya potentiella kunder i framtiden. På Mölle GK blir det gåsamiddag och underhållning i november.

NVSGF är ett sponsorpaket som klubbarna adderat utöver det redan befintliga. Ekonomiskt har man valt en enkel modell.

– Vi delar kostnader och har anställt en projektledare, Ted Roos, som avlastar oss klubbchefer. Där finns en breakeven-punkt. Tre företag bör man dra in för att det ska bli plus på nedersta raden och täcka de fasta kostnaderna. Och det har alla lyckats med. Men när det handlar om att fördela kostnader och intäkter så gjorde vi det enkelt: Om jag drar in fem kunder så tillfaller det mig, men jag får ju samtidigt ökade rörliga kostnader. Varje gång ”mina” företag kommer så får jag pengar. Sedan har jag sagt att det inte varit så viktigt att göra plus utan att erbjuda företag och sponsorer dessa bitarna. Men givetvis måste vi täcka våra kostnader.

Att det blir en fortsättning 2018 står redan klart.

– Vi ska göra en utvärdering efter fjärde träffen där företagen själva får svara på hur de vill utveckla de viktiga bitarna. De får en chans att återkoppla. Många har uttryckt intresse för att köra vidare. Men det jag såg nu senast, efter nätverksträffen på Landskrona, var ett gott tecken. Det började surras direkt när de träffades och när vi bröt klockan 15 så satt hälften kvar och snackade en halvtimme till. De har funnit nyttan av att känna varandra och en del har till och med kopplat ihop lite business. Men hur mycket det genererat i affärer vet jag inte. Det är en sån bit som Ted har i sitt uppdrag att sammanställa.

Och Patrik Brorsson skulle rekommendera andra klubbar i landet att prova modellen.

– Definitivt! Jag tror mycket på samverkanseffekter. Vi ska hjälpas åt att lyfta golfen, särskilt behövs det i en så golftät region som vi befinner oss i. Det är egentligen andra sporter vi tampas mot – andra intressen och sporter. Vi kan samverka, trots att vi är konkurrenter om medlemmar och greenfeespelare. Vi kan inte bara pyssla med att locka folk med rabatter.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sweetspot Academy: Den sista pusselbiten i golfens digitala ekosystem

Sweetspot Academy är det senaste tillskottet i det digitala ekosystem som hjälper golfanlä…