Hem Mode & konfektion Abacus vill lyfta golfshopen – ersätter kollektioner med »drops«

Abacus vill lyfta golfshopen – ersätter kollektioner med »drops«

0
Abacus

Nästa år överger Abacus den traditionella modellen med två kollektioner per säsong.

I stället hämtar man inspiration från modevärlden och lanserar så kallade ”drops”.

Syftet är att gynna omsättningen i butikerna. Abacus går från två kollektioner – vår och höst – till tre ”drops” per år.

Drop-modellen går ut på att butikerna ska få in nya produkter fler gånger under säsongen vilket resulterar i att man lätt kan hänga om och få in nyheter i butiken.

– Vi tror på att butiker, både fysiska och digitala, behöver förnyas hela tiden, säger Alexandra Y Karlsson som är marknadschef på Abacus. Det gör att det känns nytt och spännande.

– På de flesta klubbar är det ju medlemmar som passerar ut och in i shopen, och det är viktigt att medlemmarna känner att shopen ständigt förnyas. Om det är samma grejer som hänger på samma ställe hela säsongen blir det inte så spännande. Vi vill göra det enkelt för våra kunder att göra det här arbetet och vi tror stenhårt på att det kommer generera merförsäljning.

Gynna försäljningen

Enligt ”gamla modellen” kunde det lätt bli så att man tar in alla produkter på en gång i mars och låter det hänga på samma ställe hela säsongen. Det gynnar inte intresset för produkterna och försäljningen.

– Det behöver hända något mellan öppning på våren och hösten, säger Alexandra. Minst en gång varje månad bör man ändra om och förnya. Det är den tanken vi baserat det nya drop-konceptet på. Det går att åstadkomma det här på ett enkelt sätt. Man behöver inte vara merchandiseexpert för att fixa det, utan vi ger verktyg så att shopen ska kunna göra det på ett enkelt sätt.

Skapa intresse

Alexandra säger att inspirationen har hämtats bland annat från modevärlden och citybutiker.

– Där händer det mycket i butikerna hela tiden. Ena veckan ser det ut på ett sätt. Två veckor senare ser det ut på ett helt annat sätt. Nya grejer skapar intresse. Många citybutiker jobbar så i dag och varför ska golfbranschen vara sämre? Vi tror att det här kan ge mycket.

Abacus ”drop”-system följer också företagets marknadsplan.

– När shopen får ut grejorna i butiken och är redo för försäljning, då backar vi upp de aktuella produkterna marknadsmässigt. Allt ska följa en röd tråd där vi marknadsföringsmässigt kommer att följa med i den här cykeln. Shopen vet att när ”drop 1” kommer, då är det den vi kommer att marknadsföra i Abacus kanaler.

Olika nivåer

Många leverantörer har blivit bättre på att hjälpa shopar och butiker och anstränger sig rätt hårt för att utbilda dem som jobbar där?

– Alla är ju på olika nivåer. Många shoppar är redan duktiga på det här arbetet och kan mycket, medan andra vill ha mer hjälp. Men kärnan i det här är att ingen vinner på att våra grejer hänger kvar på galgarna. Vi vill hjälpa våra återförsäljare att bli bättre, vi vill finnas där för våra kunder.

Målet är att våra produkter säljer ut till slutkonsument. Vi tror verkligen att detta är det vinnande konceptet för att få resultat.

Exempel:
Drop 1 – 15 februari

Abacus, drop 1, 2021

Drop 1 har ett noga utvalt sortiment av samtliga lager. Här finns varmare plagg avsedda att passa det nordiska klimatet men också tunnare plagg lämpliga för sydligare breddgrader. Givetvis kan det kompletteras med produkter från övriga sortimentet.

Drop 2 – 1 maj

Abacus drop 2, 2021

Drop 2 kommer när sommaren är nära och för de som har varit igång ett tag är det nu trevligt med lite nyheter. Shopen fräschas upp med nya färger och mönster, som matchar färgmässigt med produkterna från första ”dropet”.

Drop 3 – 25 juni

Abacus drop 3

Kommer när sommarsemestern är nära. För många medlemmar, har shopen kanske sett likadan ut ett tag med samma sortiment. Då kan det vara lämpligt att plocka in ett program av svalare produkter som polos, skorts och shorts. Beroende på om basen är svart eller mörkblå går det utmärkt att fylla på och blanda upp med tidigare drops.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Mode & konfektion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Henrik Stenson Eyewear tar in försäljningen från MiToo

Från och med den 1 januari 2021 kommer Henrik Stenson Eyewear att sköta all försäljning, d…