Hem Marknad & media Nu satsar bollutmanaren på distribution i On Course-shopar: »Vi ska bli en större spelare!«

Nu satsar bollutmanaren på distribution i On Course-shopar: »Vi ska bli en större spelare!«

Sedan företaget startade 2012 har deras golfbollar endast sålts online – men nu satsar man på distribution även i fysisk handel.

Vice vill komma in på On Course-shoparna.

– Vi byter inte strategi , egentligen, säger Patrick Kroos, som är Vice representant på den svenska marknaden.

– Tanken har alltid funnits att vi också ska sälja Vice-bollen i butik. Men om vi hade kommit till golfshopparna för sex år sedan så hade vi troligen inte blivit insläppta. De hade sagt nej. Så vår enda chans var att bygga ett varumärke på egen hand online. Och det passade bra i tiden, då. Vid den tidpunkten var det många produktkategorier som visade att det gick att producera lika bra varor och sälja dem billigare.

Patrick Kroos, är ansvarig för Vice i Sverige.

Företaget är tystk och grundarna heter Ingo Düllmann och Rainer Stoeckl. I Sverige har man funnits sedan 2013.

Nu när man har byggt upp varumärket så är Vice redo att bredda sin distributionsbas och äntra den fysiska shopen. Inte bara i Sverige och Tyskland – företagets största marknad i dag är den amerikanska.

– I USA finns vi representerade i nästan alla delstater. Det är vår största marknad online och nu är vi tillräckligt kända för att vi ska kunna inleda samarbetena med pro-shopar och skapa värden tillsammans.

Patrick Kroos säger att man enbart kommer att arbeta med On Course-butiker – inte kedjor – och den policyn gäller såväl USA som Sverige. På så sätt hoppas han få kontroll över varumärket och prisbilden.

Utpriset i butik kommer att ligga på samma prisnivå som i Vices e-shop.

– Vi kommer vara de enda som säljer våra bollar, vi kommer aldrig att ha reor online. Så bollen ska inte vara dyrare i butik jämfört med online.

Först ut att sälja bollen i Sverige är Niclas Nordström som driver shopen på Mönsterås Golfklubb.

– Golfshopparna får en boll som är fullt jämförbar med toppmodeller från andra märken men med ett konkurrenskraftigt pris. Vi har en bra marginal för shoparna, säger Patrick Kroos.

Har ni några uppsatta försäljningsmål? Hur många shoppar hoppas du ni ska få som konton?

– Vi börjar först nu. Jag hoppas att många ska se fördelar med att vi kan jobba tillsammans. Jag kan inte ge några siffror för vi kommer in i säsongen sent. Så det är svårt att sätta ett mål på hur många shopar vi hoppas få som kunder, eller hur många bollar vi ska sälja. Men fysisk retail är en viktig del av vår verksamhet i framtiden, både i Sverige, Tyskland och USA. Vi vill bli en större spelare på markaden.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…