Hem Golfmässan 2016 ”Vi är kvar – och vi har fortfarande som ambition att bli störst”

”Vi är kvar – och vi har fortfarande som ambition att bli störst”

0
0

För första gången sedan 2001 ställer Nike Golf ut på golfmässan i Malmö – utan att ha några klubbor att visa upp.

I Nikes monter står en VW-buss av äldre modell, fylld med skokartonger. Bussen ska erinra om företagets rötter. I begynnelsen åkte ju Bill Bowerman runt och sålde joggingskor från just en sådan.

Och lite grand är det så att Nike Golf också är tillbaka till på punkt där allt en gång började: Med kläder och skor.

I montern finns Marcus Tjärnqvist och Nils Johansson. Som erkänner att det känns en aning annorlunda.

– Det är lite konstigt, så klart. Marcus har jobbat på Nike Golf i 12 år och jag i nio. Mässan har alltid varit en stor grej. Vi har haft 35 möten var varje år, långa, späckade dagar. I år har jag egentligen inga möten bokade alls. Vår införsäljning är redan gjord. Deadline har varit. Det du ser i bilen kommer inte att kunna beställa förrän nästa år.

Har ni vant er vid tanken på att Nike Golf bara säljer kläder och skor?

–  Det tog ett dygn ungefär. Först var jag helt knäckt. Jag tyckte det var fruktansvärt men när man smält det i ett dygn så kändes det bra. Nu kan man man ge kläder och skor den uppmärksamhet de förtjänar. Ska vi tävla mot FootJoy som är störst på skor, och slå oss in på klädmarknaden i Sverige med många lokala starka märken – då måste vi ge kläder mer tid än vi gjort. Klubbor äter tid. Speciellt i mars, april, maj med alla demodagar och aktiviteter. Att i stället kunna lägga den tiden på att ombesörja att det ser rätt ut i butik och att butikerna har rätt sortiment…  det kommer att göra stor skillnad för försäljningen, säger Nils Johansson.

Så ni saknar inte hårdvaran?

– Även om det var emotionellt jobbigt i början så var det nog rätt beslut rent strategiskt.

Kommer ni att tappa omsättning?

– Initialt kommer vi nog att tappa omsättning men kommer vi att tappa i tjänade kronor? Antagligen inte. Tittar du på marginalen för kläder och skor och jämför det med hårdvaran så … Av 150 miljoner dollar som var hårdvara och 600 miljoner dollar som var kläder och skor så krävs inte så stor ökning av kläder och skor för att det ska bli en ökning på intjänade pengar.

– Hårdvaran är mycket pengar i omsättning och på hyllan medan kläder och skor är mindre pengar men mer i intjänade.

Kommer ni att öka omsättningen på kläder då?

– Våra kunder som säljer kläder och skor kommer att märka skillnad. Vi har ju ökat marginalerna väsentligt, framför allt på skor, och linjerat marginalerna med vanliga Nike. Det är mer pengar till våra återförsäljare. Det ligger ju i deras intresse också.

Hur är intresset?

– Bra, men de flesta av våra kunder har redan lagt sina ordrar. Men jag tror ändå att det är viktigt att vi är med på mässan så att ingen tror att vi gjort en exit ur golfbranschen. Vilket inte är fallet. Nike har fortfarande ambitionen att bli störst som vi är i alla andra sporter. Kläder är vi störst på globalt men i Sverige är vi långt ifrån störst. Det är en viktig signal att skicka ut: Vi är fortfarande kvar och vi har inte på något sätt gett upp hoppet bara för att vi klivit av hårdvarukategorin.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Lars Thonning trappar ned – Johan Tellmark blir ny VD för Golfstore

Johan Thellmark blir ny VD i Golfstore Group Golfstore Group Ek. Han tillträder den 1:e ja…