Hem Folk Sorg i golfbranschen: Roland Falkenbäck har gått bort

Sorg i golfbranschen: Roland Falkenbäck har gått bort

Roland Falkenbäck.

Den svenska golfbranschen har sorg. En av dess stora profiler har gått bort.

Roland Falkenbäck blev 75 år. Han var under 20 år ordförande i dåvarande SGLF (numera Golf & Co) och blev genom sin långa gärning en brygga mellan generationerna och en uppskattad profil i hela golfbranschen.

Roland är inom golfen främst förknippad med att ha tagit Rukkas regnställ för golf till Sverige. Rukka dominerade marknaden och Roland fick så småningom smeknamnet ”Rukke” –… en hopslagning av Rolle och Rukka.

Men han har också varit verksam inom motorsport. Ett intresse han ärvde av sin far, Harry Falkenbäck, som blev mest känd för att ha marknadsfört Haldas Speedpilot – en rallydator som alla använde på 1950-talet.

Acushnets dåvarande vd Michael Dahl var vice ordförande under sju av Rolands Falkenbäcks 20 år som ordförande i SGLF. Han säger:

– Att han inte representerade något av de stora varumärkena var nog en bidragande orsak till att han kunde vara en uppskattad ordförande under så många år. Han var en professionellt neutral och en otroligt förenande kraft. Han förstod vikten av att ha en branschorganisation och betydelsen av att ha en mässa under den tiden. Han gick hem hos både de stora och de små företagen i föreningen. Det är en talang i sig. Han var också en otroligt skön människa med en stor passion för motorsport. Rukka och golf var ju bara en del av det han höll på med. De var ju inte så stora på golf mot slutet utan Rukkas stora grej var ju MC-kläder.

– Roland representerade även andra varumärken inom MC och bilsport. Han var en stor motorfantast och hade en hel del roliga saker i sitt garage – Ducati, Alfa Romeo, Porsche… allt möjligt. Sedan var han en inbiten djurgårdare och det är ju alltid ett plus.

– Innan jag blev vice ordförande så hade Peter Rydstrand den positionen och Roland var en brygga mellan den tidigare generation som representerades av Peter och sådana som Hans Österberg, Frippe Palmstierna och Hans Vilén.

Den sistnämnde lärde känna Roland i slutet av 1970-talet:

– Det var hemskt tråkigt att höra att han har gått bort. Han var omtyckt av alla. En riktigt go’ gubbe. Han gjorde ingen förnär utan behandlade alla på ett bra sätt. Jag har bara gott att säga om Roland, säger Hans Vilén som jobbade på ÖTAB (Spalding) innan han startade GV Sport 1986. 

– Vi träffades på event och mässor från slutet av 1970-talet och framåt. Han jobbade med Rukka redan då och var jättestor inom golfen med sina regnkläder. Vi sprang på varandra på olika evenemang och umgicks en del med Roland och Tina, hans fru. Vi spelade en del golf ihop.

Hans Vilén minns även att Falkenbäck var den som tog varumärket Bridgestone till Sverige, något som han lyckades med tack vare sina kontakter inom motorsport.

– En gång på en mässa ställde han en F1-bil från Bridgestone i en mässmonter. Han hade lyckats få Bridgestone att skeppa över den. Det var hur coolt som helst, säger Hans Vilén.

Rikard Blomstrand, som i dag är vd på Acushnet i Skandinavien, har arbetat i golfbranschen sedan 1980-talet och träffade Roland Falkenbäck tidigt:

– Det är så tråkigt att nås av det här beskedet. Jag träffade ju Roland redan i slutet av 1980-talet när jag jobbade i butik och han sålde Rukka.  Han var redan där och då banbrytande med att sälja kvalitetsgrejer i den högre prisnivån. Han var en innovatör som sålde funktion, kvalitet och varumärke på ett väldigt bra sätt. De var ju väldigt dominanta och starka på regn under lång tid. 

– Jag minns att han var en duktig säljare men samtidigt en försiktig general – nära och omtänksam som säljare. Så jag har positiva minnen från allra första början.

 – Han var ju ordförande för SGLF i en herrans massa år. Han höll ordning på en ganska brokig skara människor och företag på ett jättebra sätt. Jag tror han uppskattade den gemenskap som fanns i leverantörsledet mycket och han värnade om att detta skulle bli bra. När jag själv gled in i föreningen i Spalding-rollen kunde jag notera att han var väldigt välkomnande. Det var viktigt för honom att gruppen skulle hålla ihop. Han var faktiskt en väldigt bra ledare och såg till att alla blev sedda, ja, omhändertagande och fin på många sätt. Han var dessutom en himla rolig filur och hade alltid glimten i ögat, berättar Rikard Blomstrand.

Även Niklas Knutsson som är Nordenchef på Cobra Puma minns Roland med värme.

– Jag var med under de åren han var ordförande. Jag kommer ihåg honom som en varm, engagerande person. Han hade alltid tid för alla, och en stund över att lyssna. Han hade en stor passion för både spelet och affärerna, och även människorna bakom affärerna – ett stort hjärta! Han såg människorna bakom varumärkena. Han var också nyfiken på att höra hur det gick för våra kunder, hur de presterade och mådde, berättar Niklas. 

– När Roland slutade som ordförande i SGLF tog Johan Laur över och det var vid den tidpunkten vi började arbeta för att bli en branschförening. Det vet jag att Roland inte gillade. Han tyckte man skulle hålla det separat eftersom han ansåg att det var två olika saker. Och det har han ju fått rätt i. Tanken var god men det fanns för många olika intressen och skiftande agendor hos retailers och leverantörer. Så där får man ge Roland rätt. Och jag har all förståelse för hans argument. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Folk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfklubbens banchef belönades med miljöpris

Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Kristianstad har sedan 1992 årligen delat ut ett miljöpris…