Vad gör du när bensinen till gräsklipparen är slut?

Jo, du åker över till macken med lilla 10-literstanken i bagaget. 

Du tankar, spiller lite när det svämmar över, det droppar i bagaget och sedan stinker hela bilen bensin. I veckor, trots att du gnuggar och vädrar.

Så gör många villaägare som har 400 kvadratmeter gräsmatta. Och, tro det eller ej, så gör faktiskt också en del golfklubbar med 400 000 till 600 000 kvadratmeter gräsmatta. 

Alla i golfbranschen vill ha en kvalitativ, vacker och välskött golfbana, det är det vi lever för. För att nå dit krävs en hel del arbete och effektiva lösningar som ska göra banarbetarnas arbete enkelt, effektivt och säkert, samtidigt som klubben ska ha koll på sina kostnader och risker. 

De flesta golfklubbar har en mycket hög ambition med sin verksamhet och man brinner för golfen – bränslehanteringen är ett område som många kanske inte tänker så ofta på eller helt glömmer bort. Detta förbiseende kan kosta både tid, kvalitet och pengar, helt i onödan. 

Alla gräsytemaskiner behöver bränsle och en medelstor golfklubb med höga ambitioner kan göra av med flera hundra liter diesel i månaden. Utöver detta också en hel del bensin.

Klubbarna löser det på olika sätt.

Stefan Gilbert, ABG.

Stefan Gilbert arbetar som säljare på ABG Cisterner. De är specialister på stationär och mobil bränslehantering. De har marknadens bredaste tankprogram och levererar olika tanklösningar till många golfklubbar runt om i Sverige. Bolaget har nu 45 år i branschen och har sett det mesta. 

Stefan vet att medvetenheten om kring dessa frågor varierar från klubb till klubb.

– Många golfklubbar håller fortfarande på med dunkar. De har kanske en mindre cistern för diesel som används till de stora klipparna. Men när de behöver skaffa bensin till de mindre maskinerna så åker de fram och tillbaka till bensinmacken med dunkar. Det tar tid och skapar risker med spill –  helt i onödan. Det finns i dag enkla och prisvärda lösningar som möter alla de krav som ställs från myndigheter.

De flesta golfklubbar har hög åtgång av diesel då de tyngre maskinerna drivs av det. Men det är långt ifrån alla klubbar som insett nyttan och fördelen med att ha en egen tank i anslutning till maskinhallen. 

– Att åka till en mack och fylla på dunkar tar tid och det är inte heller optimalt miljömässigt, säger Stefan Gilbert. Det blir dyrare också. Det är bättre att ha en leverantör som levererar både diesel och bensin. Då får man ner priset efter som du köper bulk. Och då behöver man heller inte lägga ned tid på att åka och tanka. Det är också lättare att hålla koll på sin förbrukning och man slipper massa tankkvitton som tappas bort. 

Lösningen som Stefan nämner ovan är en containertank för både bensin och diesel som är flyttbar. Den har en maxvolym på 3 000 liter och kan då anpassas volymmässigt hur man vill mellan diesel och bensin. Till exempel 2 000 liter diesel och  1000 liter bensin eller bara 3 000 liter diesel/bensin. Lösningen kommer monterad med ATEX-klassade pumpar från amerikanska Fill-Rite, 

– Det är, vågar jag påstå, världens bästa pump i detta segment, säger Stefan Gilbert. 

– Större klubbar med flera banor har ju ofta avtal med en bränsleleverantör. Men även mindre anläggningar får ju bättre pris på bränslet när de kan beställa en större mängd på en gång. Då hanterar de också bränsle på en plats och sättet de hanterar bränsle på är godkänt utifrån de krav som ställs av exempelvis MSB, Arbetsmiljöverket och Naturvårdsverket. Och det är ju mer effektivt att kunna tanka sina maskiner direkt från en tank på plats. Ofta står ju tanken i anslutning till maskinhallen.

En viktig aspekt är säkerhet och arbetsmiljö. 

– Vi jobbar med brandfarlig vätska här, det är viktigt att komma ihåg, säger Stefan Gilbert. Bensin har en flampunkt på 20 och diesel på cirka 60 grader. 

– Så kopplat till det är det ofta runt ATEX-klassningen jag kan se brister när jag är ute, säger Stefan. När de hanterar bensin har de kanske en enkel cistern i en container och bredvid står en dieselcistern som drivs med starkström. Bensinångor och gnistbildning är aldrig en bra kombination. Ska man ha två cisterner bredvid varandra måste all ström som finns i containern ska vara ATEX-klassat –dosor, lampknappar med mera. Avluftningen ska leda ut bensinångorna från containern, och där ska helst också finnas en tryckvakuum-ventil med en flamspärr. Om det skulle hända något… Så det är ganska mycket man ska ha koll på.

– De flesta golfklubbar är ju måna om sina anläggningar och mitt intryck är att de gör allt ”by the book”. Då är det ju viktigt att använda godkända och etablerade produkter även för bränslehanteringen, så att de anställda kan hantera bränslet på ett vettigt sätt, klubben kan ha bättre kontroll och inget lämnas åt slumpen. 

ABG Cisterner har i många år  erbjudit  flexibiliteten i att hyra. Att allt fler väljer det alternativet beror på att fördelarna är många. 

ABG har just nu 3 000 bränsletankar uthyrda till företag runt om i Sverige. En del av dem står hos golfklubbar. Många av ABG:s kunder är  golfklubbar som valt att hyra sina tankar.

– Som hyreskund har du möjlighet att kunna upp- och nedgradera din produkt storleksmässigt. Köper du en tank är du mer låst. Du vet att den är godkänd i dag men inte om fem år, och kommer det nya regler kanske den måste byggas om eller anpassas vilket kan vara kostsamt. När du hyr får du också support, service och rabatt på förbrukningsmaterial. 

– De flesta gillar att det är mer problemfritt att hyra. Ansvaret för att produkten fungerar ligger ju på ABG. Många uppskattar också tryggheten i den försäkring vi tecknar: Skulle cisternen orsaka ett läckage  står vi för saneringen enligt villkoren. 

Mejla Stefan Gilbert!

Telefon: 073-980 22 07

Hemsida.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Promotion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Smart molntjänst för golfklubbar: Husqvarna Fleet Services™ ger full kontroll över din maskinpark

Att hålla reda på en stor maskinpark kan vara utmanande. Men nu finns en enkel lösning: Hu…