Hem Mode & konfektion 2007 rekordår för Abacus – ökade omsättningen med 25 procent

2007 rekordår för Abacus – ökade omsättningen med 25 procent

0

Försäljningen för det svenska golfmärket Abacus ökade med 25 procent 2007, till 60 miljoner kronor.
– Det är samma ökningstakt som vi haft de senaste fem åren, säger VD Sven-Olof Karlsson. Det är fantastiskt att vi fortfarande kan ha en tillväxt på den här nivån, trots att vi nu blivit så stora.

Utvecklingen tycks fortsätta även 2008.

Abacus sponsrade Europalaget i Solheim Cup, som spelades i Sverige i fjol.

”Det har helt klart ökat kännedomen om vårt märke på marknaden. Det talas om oss på ett hel annat sätt efter tävlingarna, liksom om det faktum att spelarna fortsätter att uppträda i våra kläder även i helt andra tävlingar. Det är ett betyg som inte kan överskattas.”

Under året har Abacus arbetat intensivt för att vidga sin marknad till flera länder. Under 2008 kommer märket att finnas även i England, Skottland, Frankrike, Tyskland och Österrike.

– Därmed har vi lagt grunden för ett mycket spännande 2008. Det handlar ju om ett gigantiskt steg den dag det börjar ge resultat.

Den andra höjdpunkten för det lilla klädmärket från Dalby utanför Lund i Skåne var förstapriset i kategorin funktionskläder vid golfmässan Golf Europe i München i oktober 2007. Abacus prisades för sina regnkläder i stretchtyg, kallade ”Pitch” – före multinationella storheter som både Nike och GoreTex.

– Det var en uppseendeväckande framgång, till och med för oss själva, säger Sven-Olof Karlsson. Men det är en bekräftelse på att det håller på att hända någonting på marknaden. Man har insett att funktion är mer än vattentäta kläder. Användarna måste kunna röra sig i dem också, och det var därför vi vann. Bland proffsen är det vanligt att man spelar under paraply när det regnar, tillägger han. Men nu har ett 30-tal spelare på damtouren själva köpt vårt Pitch-ställ och spelar i det när vädret är dåligt.

Även danska golfförbundet har uppmärksammat Abacus. Enligt ett nyligen undertecknat femårsavtal kommer det svenska klädmärket att klä samtliga landslagsspelare av båda könen, från juniorer och uppåt.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Mode & konfektion

En kommentar

  1. Ludde

    torsdag, 24 januari, 2008 at 18:25

    Snygga kläder, grym funktion och framåtanda… Så jäkla konstigt är det nog ej 🙂

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Utmanar: Hon lanserar nytt varumärke för kvinnliga golfare

De flesta skulle kanske säga att Sverige har fler modevarumärken inom golf än många andra …