Hem Elmia Park 2017 Mässrapport: ”Det märks att branschen mår bra och att golfen är på väg uppåt.”

Mässrapport: ”Det märks att branschen mår bra och att golfen är på väg uppåt.”

Marknaden för Ellwee är kanske inte så stor och inte heller är den här produkten den mest typiska representanten för alla de maskiner som i år visas på Elmia Park.

Inte Humvee. Utan Ellwee.

Men vi börjar ändå den här mässrapporten med Ellwee – en golfmoped av det modernare snittet. Om Batman spelade golf skulle han antagligen ha valt en sån här i händelse av skoskav eller en släng av bekvämlighet.

Ellwee är utvecklad av två ingenjörer som tidigare jobbat på SAAB men också Volvo-folk har varit inblandade, berättar Mathias Lindmark som visade upp Ellwee på orlandomässan i januari:

– Vi sålde 40 stycken första dagen. Och nästa år går vi i serieproduktion.

– Vi tyckte det behövdes något nytt för golfbranschen men den funkar förstås på en camping eller på en hotellresort också. Det finns två fästpunkter, en fram och en bak där man kan ha korgar, flak eller galler.

Ellwee klassas som en moped, klass 2, vilket innebär att den kan köras på cykelbanor.

Basmodellen kostar 35 000. En fördel är däckdimensionen och att den är så lätt. Marktrycket är bara 3,2 psi jämfört med 5,7 för en vanlig golfbil.

– Det kommer ju i slutändan att visa sig i form av mindre slitage på golfbanan. Och den är i stort sett underhållsfri. Man behöver bara byta olja emellanåt, säger Mathias

På en laddning kan man köra sju mil.

 

I Jordelits monter noterar vi att Martin Sternbergs Capillary Concrete och DuraBunker har fått konkurrens. Jordelit representerade tidigare Sternbergs bunkerlösning men i år ersattes den av Better Billy Bunker och EcoBunker, som är en konkurrent till DuraBunker. EcoBunker startades av en av grundarna till DuraBunker men en tvist i bolaget ledde till ett avhopp och en något annorlunda lösning i montering av konstgräset: Var tredje konstgrässkiva är förlängd för att ”låsa fast” konstruktionen bättre.

Better Billy Bunker  byggs av grus (4,5 mm-6 mm) som binds genom att ST410 Polymer sprutas på och resultatet blir ett underlag som fuktreglerar och håller sanden på plats.

 

Det finns ljus i mörkret.

I samma monter som Ellwee visas, Range Servant, hittar vi också Andreaz Lindberg och Ingemar Rygert vars företag Tour Level Group är europeiska generalagenter för en ny typ av modulbelysning som kan vara intressant för träningsanläggningar utomhus som vill förlänga säsongen.

– Vi vänder oss till den professionella golfaren som har studio. Och en studio kan nästan aldrig räkna hem sina investeringar i Trackman och så vidare. De behöver utöka sin verksamhet och att kunna utöka försäljningstiden när folk är som mest sugna på golf kan vara ganska bra.  På Halmstad Golfarena, World of Golf, Årsta, Golfcenter Danderyd slås det mest golfbollar i februari månad. Hur många klubbar kan ha öppet i februari? Verksamheten drar inte i gång förrän i april. Tänka att kunna komma igång tidigare…

Kvällsarbete

– Kan du ha studion öppen längre så kan rangen också vara öppen. Och då fyller du på med en strålkastare till. Det behövs inga stolpar. Det är bättre ljus och brinntiden på en modul är 100 000 timmar, två till fem gånger längre än LED-belysning, säger Andreaz.

För att lysa upp en hel range med 25 mattor krävs sex moduler till en kostnad av 12 000 kronor.

– Investeringen är hemma om du ger två lektioner mer i veckan under februari och mars, säger Andreaz.

– På World of Golf finns 26 stycken 300-wattslampor av LED-modell. Vår 300-wattare ger så pass mycket ljus så att man skulle kunna halvera antalet strålkastare. De måste ha så många eftersom hälften är riktade långt ut, hälften närmare. På vår modulbelysning kan du justera varje prisma individuellt och kombinera linserna så att de lyser upp olika delar. Det hjälper vi till med. Vi kombinerar prismorna efter kundens önskemål. En annan fördel är att vi kan byta ut enskilda prismor. Om en av lamporna i en LED-modul går sönder måste hela modulen måste bytas.

Hybrider tar över

De tre största maskintillverkarna på golfsidan – Jacobsen, Toro och John Deere – ger en ganska samstämmig bild av marknad och efterfrågan. Hybrider tar över och marknaden har vänt uppåt.

Ivan Vasilev på Eclipse som klipper en hel golfbana på en elladdning.

Ivan Vasilev är säljare i Göteborg på Jacobsen:
– Elhybrid blir mer intressant, framförallt maskiner med lithium-batterier. De blir billigare i drift.

– Det har funnits sådana maskiner ett tag men nu ökar det. Fördelen är att det eliminerar risken för att man ska drabbas av oljeläckage på green.

Ivan Vasilev beskriver golfmarknaden som tuff, men ”det finns affärer” som han säger:

– De allra tuffaste åren är över känns det som. Under krisåren var det många som sparade men sedan kom man till en gräns där det inte gick att spara mer.

– Då måste man investera och den brytpunkten inföll för ungefär två år sedan. Då kom en dramatisk ökning, säger Ivan.

En laddning räcker

Årets hetaste maskin i Jacobsens monter är, som vanligt, Eclipse:

– Den har funnits sedan 2009 men nu kommer den med litiumbatteri. Man kan klippa en hel bana med en laddning. En helt och hållet eldriven maskin. Arbetsmiljön är fenomenal om du jämför med maskiner med dieselmotorer. Vår vanliga hybrid har en dieselmotor som laddar en generator. Vi har inga hydrualoljor i några våra el-greenklippare. Vi har rena hydrualmaskiner så klart. Men de hybrid- och eldrivna har ingen hydraulolja.

Stefan Akmar

Stefan AkmarHako Ground & Garden, som säljer Toro, säger:

– Hako har ju Toro som står för kvalitet så även i sämre tider går märket bra. Men det märks att branschen mår bra och att golfen är på väg uppåt. Nu när golfen har vänt satsar klubbarna på maskiner igen och det visar sig ju omgående i form av bättre kvalitet på spelytorna, säger Stefan som har en bakgrund som greenkeeper på Viksjö.

Stefan visar bland annat en klippare med löv- och gräsuppsamlare som manövreras helt från förarstolen. Men han menar att det inte bara är maskinernas funktioner som gör att de säljer:

– Maskinerna i all ära men det som är intressant är servicen på eftermarknaden. Den skiljer sig lite åt. Har du inte en bra service och eftermarknad, då tvekar kunderna. Maskiner i de här storlekarna går oundvikligen sönder. Så är det bara. Frågan är: Vad händer när de går sönder?

Patric Torle.

Liknande synpunkter framför även Patric Torle, på Bevattningsteknik som säljer Baroness, vars design och utveckling görs i England medan maskinerna tillverkas I Japan.

– Baroness är stort utanför den svenska marknaden. Men vi finns på ett antal golfanläggningar i Sverige och samtliga dessa är fantastiskt nöjda med Baroness. De har mindre serviceåtaganden, bättre driftsegenskaper vilket körtiden blir längre.

Bensin i blodet
Kim Karlsson på Hako tror på bensindrivna golfbilar.

När det gäller golfbilar hoppas Kim Karlsson på Hako Ground & Garden att många ska tänka tvärtom och köpa en bensindriven. Den nya modellen från Yamaha går extremt tyst:

– Vi tror mycket på den eftersom den är så tyst, säger Kim. På den här modellen har de lagt en massa krut på att få ned ljudnivån.

En bensindriven golfbil blir billigare i inköp men, förstås, lite dyrare i drift:

– Men generellt kan man säga att det blir mindre löpande underhåll på en bensinare, säger Kim. Och det pratas just nu en del om framställningen av batterier. Den är inte så skonsam mot miljön som man först trott, likaså är batterier en miljöbelastning när vi är färdiga med dem. Så med facit i hand är inte batterier så rent som man trott. De har också stor påverkan på miljön, säger Kim som också påpekar att Yamaha-bilen kan köras med alkylatbensin.

Peter Lundgren

Peter Lundgren, VD på John Deere, gläds över att fairwayklippare 8900A – en cylinderklippare med antingen 30 eller 26 tums aggregat (”den bredaste vi har”) – har fått en del uppmärksamhet. Han säger också att det finns flera spännande maskiner i pipelinen. Men affärerna går redan bra:

– Sen vi gjorde om strukturen i bolaget har vi sett en bra utveckling. För tredje året i rad gör vi ett rekordresultat på golfen. Det märks tydligt att marknaden har vänt upp. Sedan vet jag inte om det beror på att golfen har svängt eller på att vi arbetar på ett bättre sätt än tidigare. Men både antalet sålda maskiner och demoförfrågningar har i år fördubblats.

John Deere Svenska AB har fyra återförsäljare: Gunnar Nilsson Maskin AB, Svenssons Motor, Bil & Traktorservice och Norrmaskiner. Samtliga har minst 100 golfbanor som kunder.

– Den stora fördelen för klubbarna är att de bara behöver ha en kontakt för våra återförsäljare har ett fullsortiment av andra typer av maskiner också.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Elmia Park 2017

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Konsten att bygga om en golfbana – Claes Christensson om utmaningarna på Skövde GK

Under golfboomen byggdes många nya banor i Sverige. En del blev bra. Andra inte. Skövde GK…