Hem Ekonomi & affärer Traveas skriver miljonavtal med Svenska Golfförbundet

Traveas skriver miljonavtal med Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) har gett mediabolaget Traveas i uppdrag att hantera all den emailkommunikation mellan golfklubbar och medlemmar som sker vid bokning av starttider. Avtalet är baserat på Traveas koncept för berikade bokningar – Email Composer. Intäktsmodellen är affiliate marketing, dvs prestationsbaserad digital marknadsföring. Traveas och SGF delar lika på intäkterna från emailen. Varje email som skickas är speciellt utformat för, och anpassat efter, den enskilde golfspelarens behov vid det enskilda speltillfället.

Avtalet har en i grunden väldigt enkelt affärsmodell; SGF:s medlemmar (golfklubbarna) står för volymerna (cirka 8 miljoner bokningar). Traveas står för strukturen kring att hantera och paketera informationen på ett överskådligt sätt, samt tekniken och de kommersiella avtalen för att driva intäkterna. Därefter delar parterna lika på intäkterna. Intäktsmodellen (affiliate marketing) är mycket väl beprövad och är idag den som ligger till grund för majoriteten av all prestationsbaserad digital marknadsföring.
Implementering av tjänsten sker under januari och februari 2011 och de första emailbekräftelserna kommer att skickas i samband med att golfsäsongen inleds i april 2011.
Email Composer hanterar fakta i samband med en bokning, berikar den med ytterligare relevant innehåll, paketera och presenterar i ett email.
Genom avtalet säkrar Traveas upp volymer om cirka 8 miljoner email redan under 2011. Varje skickat email ger intäkter via relevanta textlänkar och anpassade annonser.
Avtalet ger också Traveas möjligheten att attrahera, för bolaget helt nya marknader. Bokningar från golfsporten kompletterar de befintliga marknaderna väl, där kunderna hittills primärt varit aktiva inom resebyråbranschen.
Om upplägget
I avtalet med SGF kompletterar Email Composer fakta kring en golfspelares inbokade starttid (tid, plats, medspelare etc.) med t. ex. väderprognos samt vägbeskrivning. Därefter fyller tjänsten automatiskt på med relevant innehåll samt annonser och textlänkar med erbjudande om att köpa golfbollar, kläder och annan utrustning. Andra erbjudanden kan vara golfresor och varumärkesbyggande kommunikation mot målgruppen golfare. Vidare får golfklubbarna möjlighet att driva uppmärksamhet kring sina egna erbjudanden och tjänster såsom dagens lunch, en hink med bollar på rangen eller bokning av en lektion hos klubbens Pro.
Sedan tidigare har Traveas knutit avtal för tjänsten Email Composer med BIG Travel, Doodle, Flygpoolen samt Resevaruhuset.
Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Ett bet på HIO kan ge tusen gånger pengarna – och hjälpa klubbens juniorer

Golden 3 kallar Hugo Rönnberg det tävlingskoncept som han hoppas kunna rulla ut på svenska…