Hem Marknad & media Sweetspots VD: ”Vi levererar högre greenfeeintäkter än GIT!”

Sweetspots VD: ”Vi levererar högre greenfeeintäkter än GIT!”

Sweetspot

Efter att ha jämfört intäkterna från bokade ronder i respektive bokningstjänst, menar Sweetspots VD, Henrik Ahlin, att Sweetspot levererar 10 procentenheter högre totala greenfeeintäkter än GIT.

Påståendet bottnar i en jämförelse mellan hur stort intäktstappet varit hos klubbar som använder GIT respektive klubbar som använder Sweetspot.

15 procent ned

Enligt SGF har gästspelet under 2022 minskat med 15 procent jämfört med föregående år.

Sweetspot har i dag avtal med 73 golfklubbar i Sverige. Dessa bokas och betalas via Sweetspots bokningstjänst. Data från Sweetspots klubbar visar att gästintäkterna minskat med cirka 5 procent mellan 2021 och 2022.

Henrik Ahlin, vd, Sweetspot

Henrik Ahlin menar att ett system byggt för ”revenue management” är bättre på att hantera upp och nedgångar än äldre, traditionella system där fokus är administration.

En miljard

Henrik Ahlin påpekar att Golfbranschen omsätter cirka en miljard på greenfeeintäkter årligen.

– En skillnad på 10 procentenheter motsvarar då cirka 100 miljoner kronor årligen. Det är intäkter som inte tillfaller golfklubbarna, säger han.

– Kostnaden för ett IT-system handlar inte bara om vad som står på fakturan. Den ska jämföras med vad intäktssidan i systemet skapar. Ett billigt system kan vara väldigt dyrt och vice versa.

Viktigt i oroliga tider

Henrik menar att det inte bara handlar om greenfeeintäkter:

– Det finns ytterligare saker såsom medlemsintäkter, partnerintäkter, golfbilar och restaurang som kräver moderna system som hjälper anläggningarna att optimera sina intäkter. De här frågorna blir extra viktiga i oroliga tider. Vi måste säkerställa att vi behåller golfare genom att erbjuda rätt produkter till rätt pris på individnivå.

– Det farligaste och sämsta klubbarna kan göra nu är att behandla kunderna/medlemmarna som ett kollektiv. Då riskerar man lägre totalintäkter till följd av avgiftshöjningar som kan få fler att lämna spelet.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…