Hem Marknad & media Svenska Golfförbundet bryter med Svensk Golf – satsar på egen tidning

Svenska Golfförbundet bryter med Svensk Golf – satsar på egen tidning

Från och med 2020 kommer Svenska Golfförbundets stöd till Svensk Golf att upphöra.

Detta enligt ett beslut fattat av förbundsstyrelsen.

Nästa år satsar förbundet på en egen tidning och eget digitalt innehåll.

Egmont köpte Svensk Golf från Svenska Golfförbundet i maj 2015. I avtalet mellan de båda parterna ingick att Svenska Golfförbundet skulle betala en avgift på 3,80 per prenumererad tidning som gick ut till en medlem i en svensk golfklubb.

Enligt TS har tidningen 300 00 prenumeranter. Vilket betyder att Egmont har fått 1 140 000 kronor i stöd per nummer.

Tidningen utkommer med 10 nummer per år.  Från och med 2020 får alltså Egmont ge ut tidningen på helt kommersiella villkor – utan det årliga stödet från förbundet.

Ingen golfbranschen.se har pratat på förbundet med vill kommentera det uppsagda avtalet med Egmont, trots att de framtida planerna kommuniceras på de just nu pågående verksamhetsseminarierna. 

– Det är mycket pengar som man kan använda till annat, sa Matthias Resare, marknadschef på förbundet, på seminariet i Helsingborg.

Förbundet kommer nästa år att satsa på att göra en egen tidning. Den kommer inte att produceras inhouse utan ska göras av en uppdragspublicist.

– Vi kommer att finansiera det i vår befintliga budget, genom att frigöra pengar på annat sätt.

Fördelen för förbundet är att de då själva kan bestämma innehållet helt och man ser framför sig en produkt med ”nya anslag”, ”ny ton”, ”fler perspektiv” och ”få annonser”.

Den nya tidningen ska göras i samarbete med en uppdragspublicist.

Schibstedt, Bonnier, Aller och Egmont räknar just nu på affären som även omfattar digitalt innehåll.

– Vi kommer att lägga pengarna på att lyfta ut golfen till en ny miljö. Vi vill synas utanför de vanliga golfmiljöerna, i exempelvis Sportbladet och i Sportexpressen, och vi vill få ut golfen i olika kvinnokanaler.  Vi vill nå dem som inte redan är golfare. Det ska bli en tidning som utgår från att stötta verksamhet för förbund och klubbar. Vi hoppas det leder till att golfen kommer att nå ut till större massa. ”Den sure gubben” som tycker golf är skit ska börja tycka att golf är en sport bland andra och att intresset för sporten ökar, sa Matthias Resare på ett av seminarierna.

Ur presentation på Verksamhetseminariet.

I skriften Svensk golfidrott mot 2022. Verksamhetsinriktning 2019–2020 i korthet som bjöd in till verksamhetsseminarierna nämndes ingenting om de nygamla planerna på en contentstrategi. Däremot berättas det om dessa under själva seminarierna.

På ett seminarium ställdes också frågan om vad som händer med Svensk Golf i framtiden:

– Vet inte. Det är Egmont som äger utgivningsbevis och varumärke.

– Men detta är ingen kritik mot hur Egmont har gjort Svensk Golf. Förbundet kommer hjälpa dem på ett eller annat sätt så att de får igång en prenumerationsaffär. Sedan måste vi tänka på vad som är bäst för förbundets verksamhetsriktning, och då måste vi äga pennan. Vi stöttar Svensk Golf men vi äger inte den pennan. Vi köper prenumerationer för något som inte sitter ihop med förbundets kommunikation. De pengarna kan användas på bättre sätt.

Från presentationen på Verksamhetsseminariet.

 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Ökning av unga golfare trots väntat medlemstapp – 15 faktorer som kan ha påverkat positivt

Antalet pojkar upp till 21 år som spelar golf har ökat med 23 procent i år jämfört med sam…