Hem Marknad & media SGLF försvinner – Golfstore och Dormy in i nya Golf & Co

SGLF försvinner – Golfstore och Dormy in i nya Golf & Co

0

I mars blev Johan Laur ny ordförande för Sveriges Golfleverantörers Förening (SGLF). Ett av hans uppdrag var att tillsammans med styrelsen utveckla föreningen från en leverantörsförening till en bransch­organisation för alla företag som arbetar kommersiellt med golfartiklar i Sverige.

Nu börjar resultatet av det arbetet synas.

I mars kommer med största sannolikhet Dormy och Golfstore att väljas in som nya medlemmar. Samtidigt byter SGLF namn till Golf & Co.

Johan Laur, ordförande SGLF.
Johan Laur, ordförande SGLF.

Johan Laur har en bakgrund som försäljningsansvarig för Svensk Golf och  Golf.se samt Norska Golfförbundets medier, och under sin tid på den tjänsten kunde han konstatera att den kommersiella sidan av golfbranschen och förbundssidan i sin utgångspunkt och sitt perspektiv befann sig långt från varandra. 

– Det fanns en låg förståelse för de kommersiella krafterna inom golfen, säger han. Jag såg utmaningen i att få alla att sitta vid samma bord; att få in alla aktörer i en förening där allas bästa i någon form kan diskuteras och inte bara ur en vinkel – leverantörens eller detaljistens. I samband med att Golfstore och Dormy kan tänka sig att bli medlemmar tar vi ett steg åt det hållet.

Hur ser framtidsvisionen ut för Golf & Co? 

– Eftersom det är en förening vill jag inte uttala mig så att jag går förbi stadgarna, så jag är något tveksam till hur jag kan uttrycka mig.

– Men en dröm skulle nog vara att styrelsen har en sådan representation att den speglar hela branschen. I den bästa av världar kanske det skulle finnas två representanter får hårdvaruföretagen, två för mjukvara, två detajister och en från vardera PGA och SGF.  Först då, om styrelsen har den perfekta sammansättningen, blir vi den branschorganisation vi vill vara.

– Det är först när man sitter vid samma bord som man kan genomföra projekt som Golfens dag, det är då man kan driva allt från hållbarhetsfrågor till frågor om hcp-regler. Men det är vad jag personligen tycker. Som ordförande går det ju inte för sig att jag trampar förbi stadgarna.

Vad blir Golf & Co uppdrag? Det känns som att föreningen delvis lämnar sin ursprungliga syfte?

– Huvudsyftet är fortfarande att driva och bidra till samordning, effektivitet och kunskap för en hållbar verksamhet. Mässor, analys för försäljning och inköpsdagar finns fortfarande med som högst relevanta delar i föreningens verksamhet men utöver det kan man addera utbildning, konsumentmässor, event…

SGLF har ju varit en organisation som lidit av vissa spänningar, interna såväl som externa. Hur ska man kringgå detta?

– Det är en relevant fråga men i viss mån togs de första stegen mot avspänning när föreningen för ett par år sedan gick från 7-8 medlemmar till 25. Då jämnade man ut skillnaden mellan konfektion och hårdvara. Därför tror jag att spänningen släppt i viss mån. Det finns ju fortfarande diskussioner om veckor och ort men grundspänningen är över.

Mässans placering har varit en het potatis. Var kommer den att hamna i framtiden?

– Det är en het potatis. Vi kommer att föra en dialog med Golfstore om att använda Malmömässan 2017. Det är inte helt klart men det mest sannolika. Medlemmarna ser ett värde i att ha samma plats för SGLF:s mässan som Golfstores mässa. Dessutom ser de ett enormt behov av förbättring och förnyelse, och vill att mässan blir samlingsplats för alla inblandade i golfen.

Det finns de som vill att mässan ska vara mer centralt i Sverige. Många avstår från att komma eftersom  de bor långt ifrån Malmö.

– Ja, där skulle jag vilja ge en känga till de butiksinnehavare som inte dyker upp. Det är ju inte långsiktigt hållbart att x antal säljare åker x antal mil och spenderar x antal nätter på hotell för att lyckas sälja sina varor. Det är över tid inget hållbart sätt att driva handel med golfartiklar och därför är vi tvungna att försöka driva nya mönster. Det måste dessutom finnas flera fördelar för enskilda butiker att se ett helt sortiment av varor vid samma tillfälle än att möta ett 10-tal leverantörer under flera veckor. 

– Det är en av de teser jag driver hårdast. Hållbarhetsmässigt finns ingen fördel med att lämna Malmö, det är bra att ha en närhet till Golfstore. Men kommer vi inte överens med Golfstore kan det på sikt vara aktuellt med ny plats. Som du vet har det talats om att vara i centrala Malmö, bland annat Slakthuset har ju nämnts. Men i dagsläget är det Inte hållbart att ha två mässytor.

Nu tog SGLF initiativ till Golfens dag – och fick hela branschen med sig. SGF, PGA, GAF och SGA. Det är väl första gången i modern tid som alla organisationer lyckas enas om ett projekt?

– Ja, det tror jag. Jag tror det är ett avstamp från både kommersiella leverantörer och andra aktörer. Vi enas om något som är bra för alla. Vi är oerhört glada att SGF är med och driver detta. En förankring hos klubbarna är ett av recepten för framgång. Den transformation som SGF, har genomgått är påtaglig. Sedan jag började i branschen 2005 har de gått från att vara ett förbund till en stöttande organisation för sina medlemmar. Förbundet under Gunnar har tagit en annan form som är mer… hur ska jag säga? …mer ödmjuk inför uppdraget, vad man är och för vem man finns till för. De koncentrerar sig mer på kärnverksamheten.

När kliver Dormy och Golfstore in i blivande Golf & Co?

– I samband med årsmötet i mars och då kommer vi även att anta nya stadgar och namnbytet ska vara gjort. De gamla stadgarna ersätts med nya.

På vilka väsentliga punkter skiljer sig de gamla stadgarna från de nya?

– I utökandet av styrelseplatser, sannolikt. men jag ska inte föregå årsmötet… Men man kan ju också tänka sig att vinstsyftet försvinner och att det blir mer uttalat att föreningen ska vara en ideell organisation. Möjligen med ett aktiebolag där vinster från aktiviteter läggs. Tidigare var ju SGLF en lönsam organisation som tjänade mycket pengar på mässan. Det är väl sannolikt att stadgarna i framtiden säger att föreningen, åtminstone inte i första hand, ska vara just vinstdrivande.. Det kommer att handla mer om att fördela kostnaderna på alla medlemmar och  driva golfen och handeln med golfartiklar framåt.

Dormy och Golfstore kliver in. Fler nya medlemmar?

– Vi för samtal med både PQ och Stadium, och Stadium är positiva.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Han ska göra Sveriges nya golfmagasin: “Det är helt och hållet ett passionsprojekt”

I oktober kommer ett nytt svenskt golfmagasin: PAR Golf Magazine. Bakom satsningen står Ch…