Hem Banor & klubbar Satsningen: De ska göra Bokskogen till en topp 10-bana igen

Satsningen: De ska göra Bokskogen till en topp 10-bana igen

2018 bromsade allt in. Igen. Golfsverige tappade medlemmar, antalet spelade ronder minskade liksom omsättningen i de flesta shoppar och varuhus. I ett sådant läge är det många som ”ser om sina hus”. Skär ned på utgifter skjuter investeringar på framtiden.

Bokskogens GK gör tvärtom. Förra året investerade klubben mellan elva och tolv miljoner kronor i anläggningen.

Thomas Ahlberg, klubbchef på Bokskogen.

– Och det var inga pengar vi hade på banken. Vi har fått hitta sätt att finansiera det på, säger Thomas Ahlberg, klubbchef.

Bokskogen har ambitionen att bli Sveriges bästa parkbana. Mycket av det arbete som nu genomförs och de investeringar som görs handlar om att man vill sätta handling bakom orden.

– Vill man tillhöra toppen, då måste man satsa. Vi kör stenhårt för att möta utmaningen i framtiden. I ett läge då golfklubbarna återigen tappar medlemmar så finns inget alternativ. Man måste satsa sig ur det här.

I arbetet mot att bli en av Sveriges mest aktade parkbanor har man fått välkommen hjälp av tourspelaren och medlemmen Peter Hansson. Han spelar fortfarande professionellt men har engagerat sig mycket i klubben. Peter är ledamot i styrelsen sedan i höstas och jobbar en hel del med banans utvecklinggrupp. Han är drivande när det gäller att revidera långtidsplanen för banans utveckling tillsammans med banarkitekten Peter Chamberlain.

– Nästa vecka ska han ge sig ut på en klippare och börja ta fram ny klipplinjer i klipplanen, berättar Thomas. Han brinner för det här. Han vill ge något tillbaka till klubben. Han har något år kvar att spela men han gillar ju vara engagerad.

Thomas konstaterar att differentieringen har blivit större bland svenska golfanläggningar. Han menar att det handlar om att vara relevant som klubb och leverera en bana som lever upp till dagens krav:

– För inte många år sedan var alla svenska banor ungefär samma sak. Nu har vi många olika typer av anläggningar. Man måste bestämma sig för vilken nisch man vill vara i och jobba mot det målet. I dag finns det stor spridning, från ”allsvenskan” ned till divison 6. Tyvärr har många inte bestämt sig för vad man ska vara.

– Ska vi vara där uppe där vi vill vara – leverera en premiumbana och vara ett varumärke som faktiskt betyder något – då går det inte att spara sig fram till det. Det är redan för många som gör det.

Under förra året byggde klubben Sveriges största och modernaste studio på 270 kvadrameter. Öppen planlösning med tre bås inomhus, stora öppna ytor med verkstad, öppen spis och Kinexit-avdelning.

Banchefen Björn Larsson, Peter Hanson och Peter Chamberlain.

Till skillnad från andra satsningar klubben gjort så syns den. Och den drar blickar till sig.

– Man kan slå en 20-metersputt där inne, säger Thomas Ahlberg som menar att studion är ett sätt att möta golfarnas framtida behov och förväntningar. Han menar att en modern golfare vill ha tillgång till golfbilar, avancerad custom fitting och vill kunna träna inomhus.

Studion är ett synligt tecken på klubbens ambitioner. En sak som däremot inte syns är investeringen i en ny bevattningsanläggning. Stamledningen för fairwaybevattningen är bytt och en ny toppmodern dubbelradig fairwaybevattningen är installerad. Man kan lätt tro att det var förra årets torka som tvingade fram den investeringen men så var det faktiskt inte.

– Nej, vi hade bestämt oss för att göra den investeringen redan innan sommarens torka, säger Thomas Ahlberg. Men det känns lite märkligt att gräva ned sju miljoner kronor i backen, för det är ju inget som syns. Inte som att bygga en studio. Men det kommer att göra skillnad. Det kommer att märkas om en månad när vi kan vattna. Vi tillåts ju använda allt mindre kemikalier för varje år så i framtiden är det med vatten man får styra gräset. Nu kan vi vattna 50 meter i bredd och mer effektivt.

Inför 2019 har Bokskogen också uppgraderat 70 procent av maskinparken. Vilket i grund och botten handlar om att man vill ägna mer tid åt banan än åt maskinerna.

– Det är ett sätt att komma framåt och kunna nå våra kvalitetsmål, säger Thomas som inte vill att hans utbildade banpersonal ska stå i verkstaden och reparera trasiga maskiner den kommande sommaren. Därför har man leasat de nya maskinerna med serviceavtal.

Under högsäsong jobbar 17, 18 personer på banan. Sex är årsanställda, resten säsongsanställda eller sommarjobbare.

– Vi ska få fram Bokskogen igen. Vi var topp 10 för 10 år sedan. Men då fanns det inte stora skillnader mellan svenska banor. Nu finns alla typer och varianter. Du måste välja väg. Vill man tillhöra toppen, då måste man satsa.

– Det har ploppat upp många stora anläggningar senaste åren, och det går inte att leva på gamla meriter längre. Det funkar inte. Det är ingen som bryr sig om att vi arrangerat SEO ett antal gånger eller att Kungsängen en gång i tiden arrangerat Scandinavian Masters. Man måste leverera en bra bana i dag, efter dagens mått.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sweetspot Academy: Den sista pusselbiten i golfens digitala ekosystem

Sweetspot Academy är det senaste tillskottet i det digitala ekosystem som hjälper golfanlä…