Hem Banor & klubbar Golfboom 2020 | Thomas Ahlberg: “Klubben är full – det har varit ett ofantligt tryck«

Golfboom 2020 | Thomas Ahlberg: “Klubben är full – det har varit ett ofantligt tryck«

0
Medan många branscher och företag drabbats hårt av effekterna av Corona-krisen, har golfen gått åt motsatt håll. Den sociala distanseringen innebar att många aktiviteter inte kunde genomföras men på golfbanan kunde vi umgås och aktivera oss. Klubbar och banor fylldes av både nybörjare och återvändare. Det spelas mer golf än någonsin och det talas om en ny golfboom.
Men vad händer nu?
Hur drar vi nytta av situationen?
Svensk golf har traditionellt haft ganska lätt att rekrytera nybörjare men samtidigt haft svårt att behålla sina medlemmar. Sedan 2001 är det fler som slutat än som börjat. Kan den cirkeln brytas nu och i så fall: hur? Golfbranschen.se har lyssnat på några representanter för de klubbar som vuxit mest våren 2020.
Namn: Thomas Ahlberg
Namn: Thomas Ahlberg
Titel: Klubbchef
Klubb: Bokskogen
Ökning: +317

Golfbranschen.se har pratat med representanter för klubbarna som ökar mest under rådande golfboom…

Efter flera års långsiktigt arbete kom belöningen i år: Nu har Bokskogen fått så många nya medlemmar att klubben för första gången på många år är full igen. Klubbchefen Thomas Ahlberg berättar om strategin…

»Man kan tala om en golfboom, det tycker jag. Och det kommer att få effekt. De som återvänt till spelet eller de som börjar nu, de slutar inte tvärt efter Corona, det kanske blir en långsam nedgång men många spelar så ofantligt mycket just nu så de är igång på allvar igen. Vi haft 40 procent mer spel på banan. Det har varit ett ofantligt tryck.«

Hysteri

»Det är samma hysteri som det var i slutet på 1990-talet och tittar man på ökningen bland traditionella klubbarna så är vi är en av de klubbar som verkligen ångat på. Dels beror det på det som händer i världen nu men också på att vi hittat på en massa andra grejer. Vi märkte redan i höstas att det började röra på sig.«

»Vi verkar ju i upplevelseindustrin. Det ska man inte glömma.«

Thomas Ahlberg, klubbchef, Bokskogens Golfklubb

»De senaste åren har vi sagt att vi måste investera oss ur situationen. Vi måste göra anläggningen bättre och mer attraktiv. Så vi har investerat i fairwaybevattning och byggt Sveriges största golfstudio, och så har vi bytt ut 80 procent av maskinerna i maskinparken.«

»Att vi skulle växa så snabbt hade jag inte räknat med. Nu har vi fullt i klubben igen. Det blev fullt förra måndagen. Vi har en plan vi följer. Nu gäller det att hänga med och ha kvar vår framträdande plats och då gäller det att fortsätta att investera. Jobba mycket med kommunikation och marknadsföring. Vi har haft en stadig ökning och jag trodde på att vi skulle fortsätta växa men inte att det skulle bli en sådan explosion.«

En upplevelse

»Peter Hansson väldigt engagerad i klubbens och banans utveckling. Han har tittat på hur vi ska höja upplevelsen för medlemmar och gäster. Vi verkar ju i upplevelseindustrin. Det ska man inte glömma.«

»Vi är också väldigt aktiva i sociala medier och berättar om allt vi gör och allt vi erbjuder. Det har gjort att klubben blivit en snackis. Många har kommit till oss just för att de tycker att det händer grejer. Det kom folk redan i höstas av den anledningen och den trenden har fortsatt nu under våren.«

En social grej

»Vi har skaffat nya golfbilar med TV, GPS och digital geofencing. Golfbilarna går som smör! Det är en bra affär som inbringar pengar till klubben. De som hyr mest är killar mellan 25 och 40 år. De ser golf som en social grej, en upplevelse. För dem är det inte träning. Tränar gör de på gymet eller på padelbanan. Golf är något annat för dem. Så många bränner runt banan i bil på morgonen och så har de telefonen på laddning i ett USB-uttag i bilen.« 

»Vi brukar ha 15 nybörjare, nu är vi uppe i 40. Och de känner sig välkomna. Det är inte bara en nybörjarkurs och sedan ›tack och hej‹,. Vi har fler aktiviteter när kursen är över.«

»Vi tar hand om alla som börjar. Efter nybörjarkursen erbjuder vi tio tillfällen ytterligare med träningar för att de ska komma ned till hop 36. Men det är inte bara därför vi gör detta utan också för att de ska få en social samlingspunkt så att de ska lära känna andra i klubben. Dessutom har vi startat något som heter Golfkompisar. Man anmäler sig och så parar vi ihop folk så att de får någon att spela med. Vi har mixedgolf på torsdagar och söndagar och så har vi startat en 20-40-grupp. Det har blivit lyckat.«

Alla är olika

»Vi har fått många medlemmar i just den kategorin – mellan 25 och 40 år. Väldigt många, faktiskt. De ser sin golf annorlunda. Vi värnar om golf och traditioner, för vi är en gammal klubb. Men man ska inte se ned på 25-åringar i golfbil.«

»Det är viktigt att alla får ett bra mottagande. Alla i klubben måste förstå att alla golfare är olika. Det är inte bara old school singel-tävlingar som gäller, det ska finnas plats för alla och det är bara att respektera det. Så vi jobbar mycket med omhändertagande.«

»Vi gör två till fyra inslag på Facebook dagligen. Det gör att medlemmarna känner sig väl informerade och de upplever att det händer saker hela tiden.«

Tappat 12 %

»Många har kommit till oss från andra klubbar. Det hände en del i höstas i vårt närområde. Så vi har fått några medlemmar som lämnat andra klubbar i affekt.«

»Vi har tappat 12 procent i greenfeeintäkter. Ett tag var vi nere på 25 procent minus men vi har hämtat igen en del. Det är framför allt två faktorer som påverkat:
1. Vi är en av de klubbar som normalt sett har många danska besökare men de har ju uteblivit. Det är en markant skillnad.
2. Vi tappade alla golfpaketen på helgerna under våren. Och nu är det fullt på banan, så det finns knappt plats för gäster.«

»Det slås 18 000 bollar om dagen på rangen. Det ingår fria bollar i medlemskapet. Och vi har nya Titleistbollar. För den som tränar mycket är det ju bra…«

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Vem blir årets klubbchef? “Alla framgångar i år beror inte på corona”

I mars 2021 ska årets klubbchef utses.* Nu efterlyser Golf Management Sverige (GAF) lämpli…