Hem Utrustning & prylar Leverantörer Svenska MLA allt hetare på världsmarknaden

Svenska MLA allt hetare på världsmarknaden

En genial, patenterad uppfinning som hjälper golfare på alla nivåer att sikta rätt på green. Det är hemligheten bakom svenska MLA Putters framgångar. Genom ett nytt distributionsavtal med en koreansk distributör öppnar sig nu greenerna på den starkt växande asiatiska marknaden.

I år har man även lanserat det unika siktet på de nya modellerna i Target Serien, som vänder sig till den breda marknaden av golfare. Och så har man tagit fram en exklusiv modell enbart för Bro Hof Slott.

Det började med en idé hos svenske elitgolfaren David Sevon för sju år sedan . Han upplevde att i princip alla konventionella siktlinjer och siktmönster snarare stjälpte än hjälpte. Han experimenterade med några gamla putters som han målade en helt ny form av siktmönster på. Han testade och upptäckte att idén höll. Sensationellt bra dessutom, men han kunde inte dokumentera varför.

Det var först när han kontaktade perceptionsforskaren Lennart Högman vid Stockholms Universitet som idén fick sin vetenskapliga förklaring och utveckling. Den mänskliga hjärnans visuella system består av 100 000-tals linjedetektorer som alla har till syfte att hjälpa oss att avgöra vad som är rakt. För att få ett förstärkt syn intryck så måste linjer och streck brytas på ett mycket speciellt sätt. Med ett traditionellt siktstreck som existerar på det flesta putters idag aktiveras endast en grupp av linjedetektorer, medan MLA-Putterns sikte aktiverar ett optimalt antal grupper av linjedetektorer. Det låter krångligt men resultatet är enkelt: det blir betydligt lättare att se när puttern är exakt riktad mot målet. Vilket i sin tur betyder fler sänkta puttar och bättre scorer!

Under årets säsong har MLA presenterat ett bredare putterprogram för att erövra nya kundgrupper på marknaden. Nye VDn Fredrik Arfs berättar: – De första årens MLA-Putters var direkt riktade mot världseliten och tourspelarna. Putterhuvudena var frästa i Sverige med enorm precision. Forfarande utgör våra Tour-putters en stor andel, ofta personligt anpassade för att möta spelarens krav. – Men nu har vi applicerat MLA-teknologin på fler puttermodeller, säger Arfs och fortsätter: – Den här säsongen har vi tre serier i olika prisklasser: Scope-Series, Tour-Series och nya Target-Series.

– Med Target-Series har vi lyckats ta fram en, vad vi hoppas, kvalificerad putter för den stora gruppen golfare. Pris i butik ligger på ca 1300-1500 kronor. MLA Tour- Series ligger på det dubbla.Target-Series bjuder på två modeller, en mallet och en med mer klassisk design. Bägge är precisionsgjutna och har en Polymer Insert för att ge en mjuk känsla. Optimal vridstyvhet (MOI) för att förlåta snedträffar och krönta med MLA ́s karakteristiska siktmönster.

– Vi har fått lysande respons på våra nyheter, och från om med i år distribueras MLA-Putters på bred front i Sverige. Bland annat har Dormy-kedjan tagit upp våra putters i sitt sortiment och vi har nya partners i Danmark, Holland och Ungern inför denna säsong. Totalt finns vi nu på ett tiotal marknader i Europa och intresset är stort från fler andra länder.

Det nya avtalet med Syd Koreanska företaget Paul Trading är också mycket

spännande, avslöjar Arfs. – Genom detta avtal får vi in en första fot på den extremt snabbt växande Asien- marknaden.

Fredrik Arfs tillträdde posten som VD i början av året. Han har gedigen erfarenhet av försäljning och marknadsföring av golfprodukter och var under tio års tid med att starta golfen inom Stadium samt senare chef för legendariska Edins Golf och sedermera affärsutvecklare till Stadium Golf.

De två grundarna, David Sevon och Patrik Lindberg kan nu fokusera på utveckling och produktion. Tillverkning och slutfinish sker i Sverige, även om komponenterna kommer från olika specialfabriker runt om i världen. – Vi vill ha full kontroll på kvalitet och prestanda, därför har vi valt att den här produktionsmodellen, säger David Sevon som numera kan glädja sig åt att se sin innovation över hela klotet, inte minst på många tourtävlingar.

Ytterligare en fördel med egen produktion är just flexibiliteten när det gäller skräddarsydda putters eller profilputters. Patrik Lindberg berättar: – En av Europas bästa golfbanor, Bro Hof Slott utanför Stockholm, har valt oss som partner. Vi har tagit fram en specialdesignad version av vår Tour Classic-putter. Det är naturligtvis oerhört prestigefyllt. Bro Hof Slott är ytterst kvalitetskrävande och väljer bara det bästa, avslutar Patrik Lindberg stolt.

  • Ny svensk putter ger 42 procent bättre sikte

    MLA Putters AB lanserar en ny svensk innovation inom golfen, utvecklad tillsammans med for…
Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Leverantörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…