Hem Ekonomi & affärer Europatouren slog rekord i sommar – biljettintäkterna ökade 32 procent

Europatouren slog rekord i sommar – biljettintäkterna ökade 32 procent

0

DP World Tour har haft rekordförsäljning av biljetter till tourens fyra viktigaste tävlingar sommaren och hösten 2022.

I fyra av touren mer klassiska tävlingar – BMW PGA Championship och Genesis Scottish Open, Betfred British Masters och Horizon Irish Open – har DP World Tour slagit rekord med 20 slutsålda dagar för allmänna entrébiljetter.

BMW PGA Championship ökade med 30 procent i biljettförsäljningen jämfört med föregående år. Tre av de fyra tävlingsdagarna var helt slutsålda i en tävling som skars ned till 54 hål på grund av Hennes Majestät Drottning Elizabeth II:s bortgång.

Genesis Scottish Open i juni (som samsanktionerades med PGA TOUR för första gången och med ) såg en 12-procentig ökning av biljettförsäljningen jämfört med jämförbar försäljning före COVID under 2019. 14 av de 15 bästa spelarna på världsrankingen fanns med i startlistan.

Biljettförsäljningen i Horizon Irish Open 2022 i juli ökade med 40 procent jämfört med 2019. Helgbiljetter sålde slut för första gången i tävlingens historia.

Betfred British Masters som arrangerades av Danny Willett i maj hade en slutsåld sista dag, med en 4 procents ökning av biljettförsäljningen jämfört med 2019.

Deltagarsiffrorna för alla fyra turneringarna var 271 000.

De lite lyxigare premiumpaketen var helt utsålda under alla dagar vid Genesis Scottish Open, BMW PGA Championship och Horizon Irish Open.

Biljettframgångarna har lett till en ökning på 32 procent av biljettintäkterna för dessa fyra tävlingar 2022 jämfört med 2019 (som var den sista normala säsongen före pandemin). Tävlingar har också haft en stark tillväxt på sociala medier för sina dedikerade turneringskanaler, med en 66-procentig ökning av antalet följare sedan 2019.

DP World Tour uppskattas också av fansen. Deltagarna gav upplevelsen 8,5 i betyg på en skala som gick till 10. Majoriteten uttryckte också en önskan om att närvara igen och rekommenderar starkt evenemangen till familj och vänner.

Fansbasen blir också alltmer varierad, med en ökning på 39 procent av antalet kvinnliga biljettköpare sedan 2019.

En bidragande orsak till publiksuccén har varit ett joint venture med branschledande sportmarknadsförings- och datateknikföretag Two Circles.

Keith Pelley, verkställande direktör för European Tour-gruppen, säger i en kommentar:

– Golf har haft en betydande uppsving i popularitet sedan covid-19-pandemin började. Det har hjälpt till att locka nya fans till spelet. DP World Tour har arbetat hårt för att se till att vi utnyttjar detta momentum och hittar innovativa sätt att locka nya fans till våra turneringar.

– Vi har haft en rekordsommar med stora namn som tävlar om rekordstora prispengar och åskådare har dykt upp i rekordantal för att titta. DP World Tour har aldrig haft en så stark position, och vi förväntar oss att detta momentum kommer att fortsätta de sista månaderna av 2022, med novembers DP World Tour Championship i Dubai som redan har rekordstora registreringar av deltagare.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…