Hem Mode & konfektion Brittiska varumärken introduceras i Skandinavien

Brittiska varumärken introduceras i Skandinavien

0

 

Inför hösten 2009 introducerar företaget Tweed Country Sports flera brittiska varumärken som är nya på den skandinaviska marknaden. Skor från Tricker´s, tweedkavajer från Bladen, lammull och kashmir från William Lockie samt väskor från Chapman Bags är exempel på genuina kvalitetsprodukter som ska trotsa både modets och konjunkturens svängningar.

– Den engelska lantliga stilen är här för att stanna, menar Karl Oskar Källsner, Vd för Tweed Country Sports. 
Den är avslappnad och elegant, lekfull och informell och knyter an till populära aktiviteter som ridsport, golf och jakt.

[ad#ad-4-liten]
Förutom Tricker´s, Bladen, William Lockie och Chapman Bags introduceras en kollektion från Duke and Honour med extra fokus på damsidan, en lite tuffare serie vaxade jackor och stickade tröjor från Peregrine samt klassiska kavajer, västar och manchesterbyxor för varje gentleman från Gurteen Esquire. I konceptet ingår också ett antal varumärken som redan etablerat sig på den skandinaviska marknaden – Chrysalis som gör världens bästa tweedjackor, Pennine som erbjuder stickade tröjor och traditionella knästrumpor i uppdaterade färger och mönster samt John Comfort som tillverkar unika lantliga slipsar i ull och siden.

Internet som marknadsföringskanal
Nyligen öppnades en webbplats på www.countrysports.se som helt fokuserar på brittiska lantliga klädstilen. Här presenteras deltagande varumärken, produkter och återförsäljare tillsammans med ett växande redaktionellt material kring engelska lantliga kläder och aktiviteter. Mr. Tweed är besökarnas guide till tweed, mollskinn, manchester, rutiga skjortor, vaxad bomull och mycket mer. Här finns även en webbshop fylld med utvalda produkter från varumärkena i konceptet.

– Genom att tillåta oss en viss direktförsäljning via hemsidan får vi helt andra möjligheter att driva trafik till sidorna, säger Karl Oskar Källsner. 
- Därmed kan webbplatsen bli ett påtagligt marknadsföringsstöd för våra återförsäljare och hjälpa dem att hitta nya kundgrupper. Vi övertygade om att detta är rätt sätt att jobba nu när internet har blivit den kanske viktigaste marknadsföringskanalen.

Ställer ut på Copenhagen International Fashion Fair 5-8 februari
Men kläder och skor måste också kunna upplevas i verkligheten. I Tweed Country Sports showroom utanför Vingåker kan såväl inköpare som privatpersoner botanisera bland de engelska varumärkena, allt i den klassiska lantliga stilen. Dessutom deltar man i Copenhagen Fashion Week. Det blir en unik monter fylld av genuina brittiska kvalitetsprodukter.

– Vi ser det som ett spännande tillfälle att möta både nya och befintliga återförsäljare, med alla våra varumärken samlade, säger Karl Oskar Källsner. De har också möjlighet att prata direkt med flera av våra tillverkare som finns på plats i montern.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Mode & konfektion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Utmanar: Hon lanserar nytt varumärke för kvinnliga golfare

De flesta skulle kanske säga att Sverige har fler modevarumärken inom golf än många andra …