Hem Krönika SGF pratar om inkludering – så varför exkludera kommersiella aktörer?

SGF pratar om inkludering – så varför exkludera kommersiella aktörer?

Svenska Golfförbundets verksamhetsinriktning.

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

Golfens verksamhetsinriktning för 2023 och 2024 börjar gälla 1 januari 2023. Den beslutades i april 2022 – två månader efter att Putin hade invaderat Ukraina.

Verksamhetsinriktningen innehåller vision, verksamhetsidé, värdegrund och övergripande mål. Men – den saknar helt en så kallad omvärldsanalys och det finns inte en stavelse i skriften om hur den ekonomiska utvecklingen i samhället kan tänkas bli.

I april visste vi att energi- och elpriser skulle vara mycket höga eller rent av extremt höga för lång tid framöver, förmodligen i mer än två år. Vi visste att Sverige hade EU:s lägsta tillväxt och vi visste att vi var på väg in i en lågkonjunktur som nu ser ut att ha övergått i en recession.

Dan Persson, konsult och rådgivare inom idrott.

Vi visste inte det då, men flertalet aktörer höll det för troligt att vi skulle få en stagflation (hög arbetslöshet, hög inflation) som nationalekonomer saknar verktyg att bemöta. En inflation som inte beror på överhettning och inte påverkas av räntehöjningar kan bara bekämpas om räntehöjningarna ökar och förvärrar recessionen.

Det är som att försöka banta bort tre vällevnadskilon genom att dra på sig anorexia. 

Besöksnäringens företrädare varnade tidigt för en överflyttning av ”Nice to have”-konsumtion till ”Need to have”-konsumtion. Det har vi sett tydliga tecken på sedan i augusti. Resebokningar, bilköp, renoveringar och i nästa fas restaurangbesök, golfmedlemskap, konserter, arenabesök och allt annat som gör livet värt att leva minskar för att hantera livsmedel, drivmedel, elräkningar, räntebetalningar.

Ett genomsnittligt golfhushåll tappar över 100 000 kronor i konsumtionsutrymme på årsbasis. 

Inte ett varningens ord om detta står att läsa i verksamhetsplanen. Mitt råd till de klubbar jag har pratat med sedan i april har handlat om att ha fokus på retention/rekrytering. Det vill säga: Lägg tid och pengar på att behålla fler kunder/medlemmar. 

Det som stör mig mest med verksamhetsplanen är att kommersiell verksamhet inte nämns med ett enda ord. Detta 40 år efter att golfförbundet var föregångare genom att bjuda in kommersiella aktörer. Jag tänker nu på A1-undantaget. Detta är en betydande del av utvecklingen av nya banor och nya golfare som vi fått sedan dess, men de nämns inte.

Hockeyförbundet har sedan några år en policy om att Ishockeyn är öppen för alla som vill vara med och utveckla ishockeyn, bolag som SHL har en ledamot i förbundsstyrelsen och man skall samverka med alla och bjuda in alla fram till dess det handlar om rösträtt på förbundsmöte då RF stadgar sätter p för att andra än ideella aktörer skall kunna ha rösträtt. 

Svenska Fotbollförbundet som största förbund har representanter för den kommersiella elitfotbollen på både herr och damsidan i sin förbundsstyrelse.

Inom golfen finns ett otal aktörer som är med och utvecklar svensk golf. Men även de traditionellt ideella medlemsklubbarna måste som alla andra följa Aktiebolagslagen. De har till cirka 50 procent bolagiserat driften av anläggningen och drivs då lika kommersiellt som renodlat kommersiella anläggningar.

Vi har fler 100 än privatägda banor som gett golfen investeringar på minst 4 miljarder i privat kapital, inklusive stora aktörer som Golfstar. Vi har ett stort antal 9-håls pay&play-banor, ett växande antal simulatoranläggningar, oftast med citynära lokaler, som en konsekvens av »peak butik«. Vii har kommersiella träningsanläggningar som Word of Golf i Göteborg, Årstarangen i Stockholm och många fler. Vi har IT-aktörer som Sweetspot, Trackman och Toptracer som flerdubblar kvaliteten av golfträning. Vi har hundratals krögare som skapar den gemenskap som utöver glädje är golfens primära tjänster.

Vi har hundratals entreprenörer i form av PGA-pro´s som driver range och shop samt ger lektioner på våra banor. Vi har en golfresebransch som ger oss glädje även vintertid. 

Det uppräknade är golfens ekosystem. Alla vill utveckla golfen i form av ökad omsättning, fler golfare, bättre golfare (de blir kvar längre och är lönsammare än de som slutar). Alla, även de ideella, är helt beroende av varandra. 

Har man som SGF ett ansvar mot både klubbarna och RF att utveckla golfen, då kan man bara göra det om man spelar på hela pianot, det vill säga inkluderar alla aktörer som på något sätt får någon att svinga en golfklubba. 

Det golfförbundet bör göra är att anamma Socialdemokraternas gamla valslogan ”Alla skall med”.

I verksamhetsplanen handlar inkludering enbart om sådan identitetspolitik som är socialisternas nya affärsidé sedan de insåg att socialism som ideologi var en svårsåld produkt.

Att vare sig kön, ålder, sexuell läggning, religion, etnicitet skall vara ett hinder för att golfa behöver inte klargöras 2022. Det är snarare en förutsättning. 

Samtidigt väljer man aktivt att exkludera alla kommersiella aktörer. När vi nu står inför det som kan vara den värsta ekonomiska krisen under min livstid, då ser jag det som kortsiktigt och skadligt. 

Golfen är speciell som idrott. Först och främst för att golfarna sedan starten finansierat sina anläggningar själva. Medlemmar och kunder har löpande betalat. Sen för att man utöver den procent som håller på med idrotten golf primärt är en livslång livsstilssport som verkar på en kommersiell marknad. 95 procent av intäkterna kommer från sålda årskort med olika rättigheter, sålda enstaka rundor, sponsorer, företagsgolf, rangeintäkter, golfkrogar. Golfen har en försumbar andel i samhällsstöd. 

Utifrån detta blir det förvånande att just SGF av alla på senare år upplevs som att man på ideologiska grunder blir mer och mer negativ till den kommersialisering som i dag står för merparten av tillväxten och numera också nyrekryteringen till spelet.

SGF borde ta samma beslut som ishockeyn. Golf-familjen består av alla som agerar för att utveckla golfen. Det är bara när alla är med som vi kan optimera utvecklingen, eller, som i nuläget, mildra konsekvenserna av den nedgång vi har att hantera som följd av den ekonomiska krisen.

Se till att alla aktörer kan medverka i alla utvecklingsprojekt! Adjungera de största som golfbaneägarna och PGA till förbundsstyrelsen så som Hockeyförbundet har gjort. Att de inte av stadgeskäl kan få rösträtt är i sammanhanget helt oväsentligt. 

Alla – inklusive vi på golfbranschen.se – delar synen att vi vill ha fler golfare som spelar mer. En ökad omsättning blir en konsekvens, liksom mer pengar till förbund, så vi kan få nya stjärnor på tourerna. Vi får den vägen nya banor och gemensam utveckling förstärker våra möjligheter att lyckas. 

Inkludering av hela ekosystemet är grunden för framgång.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer tar täten i golfens framtida konsolidering

Det logiska är att golfen utvecklas på exakt samma sätt som hotellen gjorde på 80-talet nä…