Hem Marknad & media Så ska Svensk Golf klara att ta steget till den kommersiella tidningsmarknaden

Så ska Svensk Golf klara att ta steget till den kommersiella tidningsmarknaden

0

För första gången sedan tidningen föddes ska den forna förbundstidningen Svensk Golf försöka överleva på en kommersiell marknad. Dessutom tar tidningen steget i en tid när print har passerat sin storhetstid.

Svenska Golfförbundet har efter fem år dragit in stödet till tidningen som nu för första gången måste förtjäna sina läsare.

Det känns som att man ger sig ut på en skakig resa. Men enligt Per Kjellander, VD på Egmont, pekar mycket på att tidningen kommer att överleva övergången.

– Det går bra. Vi är nöjda med rekryteringen av prenumeranter, trenden är positiv och vi ser en tydlig efterfrågan hos läsarna att vilja behålla Svensk Golf. Vi har haft ett lyckat samarbete med Sveriges golfklubbar där över 360 klubbar valt att erbjuda sina medlemmar Svensk Golf till ett förmånligt introduktionspris. Nu när golfsäsongen börjar komma igång i fler delar av landet märker vi också att intresset för att fortsätta läsa tidningen ökar.

Hur har prenumerationskampanjen gått? 

– Tillströmningen av prenumeranter går bra, vi ligger före våra prognoser och siffrorna justeras uppåt varje dag och vi märker att det tar fart ytterligare nu allteftersom golfsäsongen på många håll kommer igång.

Har du några siffror att dela? Vad siktar ni på för upplaga?

– Eftersom upplagesiffrorna så snabbt blir inaktuella är det omöjligt att säga vad upplagan inledningsvis kommer att landa på. Det är förstås väldigt roligt att gensvaret är så stort!

Känns det som att Svensk Golf kan ha en framtid även utan förbundsstöd?

– Ja, alla siffror hittills pekar på det. Vi utgick från att det kunde bli en utmaning att omvandla vad som upplevts vara en gratistidning till ett magasin man behöver betala för, men det gensvar vi har fått vittnar om att många uppskattar att ha en fysisk tidning att läsa och att Svensk Golfs varumärke är starkt.

Har det redaktionella innehållet förändrats eller anpassats för den nya marknadssituationen?
– Det redaktionella innehållet har vässats. Vår redaktion har baserat på läsarundersökningar tagit fram en innehållsmix som kommer att innehålla beståndsdelar från förr men även addera nya moment och skifta fokus inom andra områden. Utrustning, instruktion, banbesök och reportage från Golfsverige är några exempel på fokusområden. Svensk Golf har haft ett väldigt brett tilltal, vilket varit en förutsättning då den distribuerats till hela Golfsverige. Framöver kommer Svensk Golf kunna vara betydligt spetsigare i sin ton på flera områden.

Egmont hade ju för några år sedan ambitionen att ”äga” eller vara den dominerande mediaaktören i golfsektorn. Har den ambitionen ändrats?

– Nej, vi tänker fortsätta vara dominerande mediaaktör vi är idag inom golf. Visst förändras landskapet en del i och med att Svensk Golf inte längre distribueras via SGF, men vi ser samtidigt att det inte finns någon annan som på allvar kan konkurrera med oss när det gäller att nå Sveriges golfare, det finns ingen som når lika brett. Vi har över 22 miljoner sidvisningar årligen på svenskgolf.se, med över 300 000 unika besökare under våra mest högfrekventa månader.

– Utöver det har vi ett stort antal golfevent och golfresor, Svensk Golf har Sveriges största golfpodcast och många tiotusentals följare i våra sociala medie-kanaler. Allt detta ihop med den position som nya Svensk Golf i magasinsform kommer att ta ser jag inte att det finns något mediehus i Sverige som kommunicerar lika dedikerat, initierat och frekvent med målgruppen golfare som vi gör.

Golf Digest är borta, Svensk Golf ska stå på egna ben (och kommer kanske på sikt att ”bara” finnas på webben) – öppnar det upp för ny konkurrens?

– Visst öppnar det nya läget upp för konkurrens och det är inte negativt. Vi är väldigt trygga i och övertygade om vad vi vill göra med varumärket Svensk Golf och det arbetet går bra.

Varför släppte ni Golf Digest? Hur gick resonemanget där?

– När Golf Digest gjordes om 2016 vinklades tidningens profil och vi satsade mer på att lyfta det egenproducerade svenska innehållet. Det var en lyckad omgörning och blev en väldigt uppskattad nischtidning. Men vår bedömning var att konkurrensen med Svensk Golf skulle bli tuff när bägge tidningar blev rena betalprodukter. Licensavgiften för Golf Digest från internationella ägaren Discovery var hög och i Sverige är Svensk Golf ett klart starkare varumärke. Vi är övertygade om att de som uppskattat Golf Digest de senaste åren kommer att tycka om nya Svensk Golf också, det är samma redaktion som producerade Golf Digest som gör nya Svensk Golf och de mest uppskattade delarna i Golf Digest lyfts därför in i nya Svensk Golf.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Han ska göra Sveriges nya golfmagasin: “Det är helt och hållet ett passionsprojekt”

I oktober kommer ett nytt svenskt golfmagasin: PAR Golf Magazine. Bakom satsningen står Ch…