Hem Marknad & media Därför läggs Golfa! ned: ”Vill anpassa oss till moderna konsumtionsmönster”

Därför läggs Golfa! ned: ”Vill anpassa oss till moderna konsumtionsmönster”

Ove Ellemark intervju

Som Golfbranschen.se kunde berätta tidigare i dag läggs förbundets papperstidning Golfa! ned och blir i stället digital.

Här förklarar förbundets kommunikationschef, Ove Ellemark, varför man tagit beslutet att skrota papperstidningen efter bara drygt ett års utgivning…

Ni har beslutat er för att lägga ned Golfa! som papperstidning och ersätta den med en digital satsning?

– Precis, tidningen Golfa! kommer att leva vidare i ett annat format om man säger så. Tanken  är ju att vi under 2022 och 2023 övergår till att jobba digitalt med tidningen Golfa! i stället. 

Varför gör ni det?

– Anledningen till det är ju förstås att vi vill anpassa oss till hur moderna konsumtionsmönster ser ut. Vi har en papperstidningsbransch som får allt svårare att vinna mark samtidigt som vår digitala konsumtion som konsumenter bara ökar. Det är klart att det är där vi ska finnas! Det var många som höjde rösten om det här redan när vi introducerade konceptet Golfa! i pappersformat. Men nu tycker vi att det är viktigt att ta nästa steg.

Men ”moderna konsumtionsmönster”, som du säger, fanns ju redan 2020 sedan när ni lanserade Golfa! som papperstidning?

– Det är alldeles riktigt men någonstans så fanns det också ett momentum runt en papperstidning och det kan ju vara bra att inte göra allting så snabbt hela tiden utan att ta sig tid att gå via ett steg över till något annat. Och nu kände vi att nu är tiden redo för nästa steg.

Vad var det som gjorde att Golfa! inte riktigt nådde den tilltänkta publiken?

– Vår bild är att den har nått publiken. De har gått ut till fler golfare än vi någonsin haft i det här landet. Dessutom säger de undersökningar vi gjort att den har varit uppskattad. Men det är klart att vi i Golfa! har valt att tackla en del tuffa och komplexa ämnen vilket har gjort att mottagandet har varierat lite. 

Det var någon som tyckte att det saknades en passion för själva spelet i tidningen?

– Det var ju inte syftet med Golfa! heller. Det finns andra som gör det bra. Syftet med Golfa! var att belysa de problem och utmaningar som golfklubbarna står inför och sätta perspektiv på deras verksamhet. 

Och den redaktionella idén kommer fortsatt att gälla?

– Ja, precis. Vi byter metod över tid men vi behåller syftet. Vi fortsätter att jobba med att aktualisera för golfklubben viktiga frågor. I hela mediasatsningen ligger en omfattande acceleration av tjänster runt tidningen. Det är andra saker som tagit fart under det här året. 

Vad tänker du då på?

– Vi har ju kommit igång med olika nyhetsbrev som går till golfarna, vi har klubb-TV och Golfing-sajten som är på väg upp, och vi jobbar med kommunikationsmaterial som Pitch. Vi behöver kunna jobba med fler saker. Vi har inte obegränsat med resurser. 

Ni refererar till positiva läsarundersökningar: Om nu tidningen var så uppskattad som ni säger, varför lägger ni ned den?

– Det är ju för att vi tror att man uppskattat framför allt innehållet. Och vi fortsätter på samma spår med innehållet. Det ger förhoppningsvis bättre räckvidd i olika typer av digitala paketeringar. 

Hur ser de paketeringarna ut? Är det webb eller är det en bläddringsbar digital variant?

– Vi har diskuterat det under utvärderingen och alla är överens om att det man vill ta till sig är inte en digitaliserad tidning utan digitalt innehåll. Det vi skapar ska vara anpassat för mobiltelefoner så vi gör inte en bläddringsbar tidning. Vi jobbar mer med artiklar som publiceras på webb och som delas i olika kanaler, sociala medier och nyhetsbrev.  

När är den digitala plattformen uppe?

– Vi har 2022 som ett övergångsår så vi är uppe och flyger 2023. Vi har ju två utgåvor planerade av tidningen så mycket resurser går till det. Så vi får accelerera det digitala lite saktare parallellt.

Vilka producerar innehållet?

– Vi kommer att fortsätta att jobba med Make Your Mark. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Den vilda jakten på världens bästa golfbanor: ”Det började med Augusta …”

Totalt 207 banor har någon gång varit med på Golf Magazines ranking över de 100 bästa golf…