Hem Marknad & media Appen som vill hjälpa nervösa golfare att bli tryggare på banan

Appen som vill hjälpa nervösa golfare att bli tryggare på banan

”Golf är till 90 procent mentalt. Resten sitter i huvudet.”

Det finns ett korn av sanning även i de mest slitna klyschor, och det har James Sinclair och Andy Renton tagit fasta på. Tillsammans tog de fram Golf Guru – en app som ska hjälpa nervösa golfare att hitta ett mentalt fotfäste ute på banan.

Golf Guru fokuserar helt på den mentala delen av spelet. Appen bjuder på visualiseringsövningar, pre-shot rutiner, meditation, andningstekniker och övningar som ska genomföras på banan. Syftet är att skapa gladare, mentalt mer hälsosamma golfare som kan njuta mer av sin golf och nå bättre resultat. 

Guru Golf är tänkt som ett alternativ till självhjälpsböcker om mental träning. Grundarna tror att de har ett verktyg som kan resultera i ett genombrott inom mental golfträning för alla typer av golfare, oavsett nivå.

– Vi vill att Golf Guru ska bli den 15:e klubban i bagen för golfare, säger James Sinclair, en av grundarna. Han är golfpsykolog med erfarenhet inom meditation.

Bakom Golf Guru finns av ett team bestående av åtta personer med erfarenheter från företag som Headspace, Adidas, Europatouren inom områden som meditation, psykologi, marknadsföring, varumärkesutveckling och apputveckling.

– Vi vet från många års erfarenhet att det är den mentala delen av golf som är nyckeln till spelet. I stort sett alla golfare som vi jobbat med under vår research berättar att de blir bättre golfare efter att ha använt appen och att appen har gett dem en ny dimension av spelet som de inte tränat på förut, till skillnad från de många timmarna av teknikträning som de tidigare vänt sig till för att bli bättre. 

85 procent av användarna har gett betyget 5/5 vid frågan om de känner sig lugnare och mentalt bättre förberedda efter att ha använt appen. 

Golf Guru vill gärna ha samma påverkan på golfen som Headspace och Calm har haft i arbetet för en bättre mental hälsa.

– Golf Gurus mål är att ha samma kulturella effekt inom golfen, säger James Sinclair. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Han har skrivit en bok om det svenska golfundret

Tomas Hagfeldt, tidigare redaktör på Golf Digest och numera skribent på Svensk Golf, släpp…