Hem Marknad & media Efter 20 år: Dormy skrotar katalogen – satsar på magasinet

Efter 20 år: Dormy skrotar katalogen – satsar på magasinet

Dormys katalog har varit ett säkert vårtecken sedan företaget startade och blivit en vältummad utrustningsbibel bland golfare som letat nya klubbor att fylla bagen med.

Men nu har den kommit för sista gången.

Varför läggs den ned?

– Det är väl något som diskuterats under några år och nu kände vi att tiden är mogen, säger Tobias Bergman, marknadschef på Dormy. Det har blivit allt svårare att göra den. Det är svårt att behålla aktualiteten eftersom det hela tiden sker prisförändringar. De senaste åren har den varit aktuell bara i någon månad innan många priser blivit förändrade. Sedan går inte komma ifrån att det känns som att det är en produkt som inte ligger i tiden.

– Dessutom kommer det ju löpande nyheter hela tiden. Förr inträffade ju majoriteten av alla produktsläpp koncentrerat till PGA Show i Orlando.

Har ni fått någon reaktion från marknaden?

– Nej, inte egentligen. Känslan är att många gillat den. Den har nog fyllt en viktig funktion genom åren. Det har ju varit en utrustningsbibel som synliggjort utbudet men i dag finns det så många andra sätt att ta till sig informationen. Och vad gäller nyheter så går det numera så snabbt att ibland vet kunderna mer än vi.

Vad innebär det ekonomiskt att ni skrotar katalogen? Har ni haft några betydande intäkter på den?

– Nej, den har varit en del av den totalinvestering som vi gör tillsammans med våra leverantörer. Men förra året gjorde vi den för första gången i dubbel upplaga eftersom den även distribuerades i Finland, Norge och Danmark. Och då blev det förstås en dyrare produktion.

Magasinet fortsätter komma?

– Ja, det blir tre utgåvor nästa år. 

Och inriktningen blir densamma?

– Ja, så det underlättar ju om läsaren är intresserad av utrustning. Eftersom merparten av innehållet handlar om utrustning, även om vi vidgat och breddat det lite grand.

Och uppgången i antalet utgåvor hänger förstås ihop med att ni skrotar katalogen?

– Exakt, vi kommer ju att visa upp många av produktnyheterna där för att skapa kännedom om dem.

Kommer ni att erbjuda annonser även utanför leverantörsledet?

– Det har inte funnits någon efterfrågan på det, men frågan har varit på bordet.  Vi kommer inte själva att aktivt sälja annonser men jag utesluter inte att det kan bli så i framtiden. Om det finns ett brett intresse och det är förenligt med innehållet så ser jag inget hinder egentligen.

Hur ser Dormy på marknaden nästa år? Svensk Golf kommer med största sannolikhet att tappa upplaga, samtidigt dyker förbundets nya tidning upp. 

– Det är ett ovisst läge, något annat kan man ju inte säga. Vi vet ännu inte vad det är för tidning förbundet kommer med och vilken funktion den kommer ha som annonskanal. Samtidigt är det ovisst vilken upplaga Svensk Golf kommer att få. Allt det där sammantaget får vi så klart väga in när vi bestämmer hur vi ska göra vår marknadsinvestering nästa år. 

– Men jag vågar nog säga att vi är rätt välförberedda och har en bra position tack vare att vi kan arbeta så mycket med vår kundklubb och våra egna register. På det viset tror jag att vi kommer att kunna nå ut bra ändå. Vi har redan påbörjat vår digitala omställning och mycket annonsering sker via sociala kanaler men vi använder också vårt nyhetsbrev för direktbearbetning av våra kunder.

Hur fungerar sociala medier för Dormy?

– Det har funkat bra för oss. Det är klart att det finns ett stort brus där ute. Många söker lyckan via de kanalerna, men med skarp selektering och bra erbjudanden så går det att bryta igenom. Resultaten överträffar våra förväntningar.

Kommer ni att annonsera i Golfa!

– Eftersom vi är partners till förbundet så har vi möjligheten. Samtidigt finns indikationer på att Golfa! kommer att erbjuda annonser till en bredare marknad. Vi får se.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…