Hem Resor & turism Destinationer Så lockar golfresorten gäster via TikTok – 5 tips på innehåll som fungerar

Så lockar golfresorten gäster via TikTok – 5 tips på innehåll som fungerar

Onyria

2018 blev videoappen TikTok en global sensation. Med över två miljarder nedladdningar på mindre än tre år blev plattformen ett socialt marknadsföringsnav för musiker, komiker, kändisar och företag som laddar upp cirka tio miljoner videor per dag.

Givetvis var det oundvikligt att även golfdestinationer så småningom skulle se ett TikTok som ett verktyg.

En av de första golfresorterna att testa TikTok är portugisiska Onyria Quinta da Marinha.

Resorten har lanserat ett bakom kulisserna-konto vilket ger gäster och media en inblick i hur en femstjärnig golf- och livsstilsanläggning sköts och fungerar.

Resorten, som ligger i Cascais, en kort bilresa från Lissabons flygplats, gjorde debut på TikTok i september 2023 och levererade ett genomtänkt flöde av trendinspirerat och originellt innehåll.

Genom att lägga upp dagliga videor i lagom längd, visas alla aspekter av livet, arbetet och avkopplingen på Onyria Quinta da Marinha – från kulinarisk personal till ingenjörer som alla får en chans att skina.

Mycket innehåll är fokuserat på den ständiga utvecklingen av lyxresorten. Personal berättar om både pågående renoveringar och framtida. De senaste åren har man exempelvis lagt pittoreska Onyria Marinha Boutique Hotel 2023, med 84 rum, villor och sviter till resortens utbud.

I rampljuset finns förstås också den hyllade golfbanan, byggd av Robert Trent Jones. Par-71-banan öppnade 1984 och nyligen öppnade ett lyxigt nytt klubbhus och med en uppgraderad Trackman driving range med nya putting- och bunkerövningsområden.

Här är fem saker som Onyria Quinta da Marinhas team gjort innehåll av under de senaste sex månaderna.

1: Stjärnorna

Det har passerat en del namn på resorten…

Försäljningschefen João Pinto Coelho droppade rocklegenden Alice Cooper som en av de mest intressanta gästerna han har delat en golfrunda med – trots att sångaren ”inte tog med den stora ormen”.

Mat- och dryckeschef Frederico Albuquerque berättade om sin koppling till den ikoniska kocken och tv-personligheten Gordon Ramsay, som han tidigare arbetat med som barchef i London. Samtidigt som Albuquerque gav tittarna en rundtur i de nyligen renoverade bar- och restaurangområdena, beskrev Albuquerque Hell’s Kitchen-stjärnan som ”en fantastisk kock, fantastisk person.”

2: Förändringen av hotellet

Pinto Coelho – som jobbat på resorten sedan 2004 – berättade om resortens förändringar genom åren och om hur Onyria Quinta da Marinha hade anpassat sig till kundernas förändrade preferenser under decennierna.

”Även om det ser nytt ut, firar vi nästan 25 år. Hotell förändras lite eftersom trenderna förändras mycket.”

De mest anmärkningsvärda förändringarna är stora renoveringar – som utfördes av Onyria Quinta da Marinha 2007, 2014 och igen under pandemin.

”Kunder är olika hela tiden. Vi var tvungna att anpassa oss, så det gjorde vi.”

3: Miljötänket

Onyria Quinta da Marinha är en del av Eco Hub Cascais, ett samarbete mellan femstjärniga hotell i regionen som engagerar sig för hållbarhet. I ett TikTok-klipp framhåller Onyria Groups underhållsingenjör att några av de viktigaste initiativen är undangömt från gästens vy.

På taket av Onyria Marinha Boutique Hotel finns rader av solpaneler som används för att värma resortens vatten. Detta bidrog till att resorten fick ett erkännande vid 2023 Sustainable Future Awards.

4: Individuella insatser

En idé som konsekvent finns med i resortens TikTok-flöde är erbjudande som gästerna inte hittar någon annanstans. Som i ett klipp från februari, där en medlem av barpersonalen tog tittarna genom blandningen av sin egen säsongsbetonade cocktail – Winterbrise. Blanda vodka och Aperol och addera naturliga ingredienser som basilika, limejuice och hallon. Drycken är ett exempel på innehåll som kan hålla både personal och gäster engagerade året runt.

5: Familjefilosofi

Som ett familjeägt företag är vikten av laganda och samhörighet ett återkommande tema i Onyria Quinta da Marinhas TikTok-flöde. Operations General Manager Paulo Figueiredo sammanfattar filosofin samtidigt som han visar gästerna det nya Onyria Marinha Boutique Hotel.

”Familjens värderingar är väldigt viktiga för hur vi sköter hotellet. Vi tror att allt är lättare om vi ser på våra gäster och personal som en familj.”

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Destinationer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Las Colinas – drömmen om ett lite skönare liv

Las Colinas har utsetts till Spaniens bästa bana fem gånger. Varje år spelas 44 000 golfru…