Hem Ekonomi & affärer Titleist TSR-lansering ökade Acushnets omsättning fjärde kvartalet

Titleist TSR-lansering ökade Acushnets omsättning fjärde kvartalet

Acushnet, som äger Titleist och FootJoy, ökade nettoomsättningen för fjärde kvartalet med 6,4 procent. 

Detta hänförs till en bra försäljning av den nyligen lanserade TSR-serien (drivers och fairwaywoods) men också på högre försäljningsvolymer av golfbollar.

I USA specifikt ökade omsättningen under fjärde kvartalet med 31 procent på golfklubbor, 14,7 procent på golfbollar och 15,6 procent på övrig golfutrustning. 

Ökningen drevs främst av försäljningen av TSR-drivers och fairwaywoods, men även bra försäljningsvolymer av bollar, bagar och kepsar bidrog. Samtidigt var de genomsnittliga försäljningspriserna högre än tidigare.

Nettoomsättningen i regioner utanför USA minskade med 4,2 procent. I Japan ökade nettoomsättningen på grund av högre försäljningsvolymer på golfklubbor. I övriga världen ökade nettoomsättningen inom alla segment. 

I EMEA ökade nettoomsättningen inom alla segment utom golfklubbor.

I Korea minskade nettoomsättningen på grund av lägre försäljningsvolymer inom FootJoy golfkläder.

Segmentspecifikationer:

• 6,3 procents ökning av omsättningen på golfbollar(samtliga modeller hade ökade försäljning)

• 21,9 procents ökning av nettoomsättningen på golfklubbor. 

• 16,1 procents ökning av nettoomsättningen på bagar och kepsar.

• 6,5 procents minskning av nettoomsättningen på FootJoy golfkläder. 

Nettoförlusten förbättrades med 26,3 miljoner dollar till en förlust på 0,1 miljoner dollar (från en förlust på 26,4 miljoner dollar).

Förklaringen bakom utvecklingen är en intäktsökning tack vare högre bruttovinst och lägre driftskostnader. Bruttovinsten ökade på grund av ökade försäljningsvolymer av klubbor och bollar samt lägre fraktkostnader. Rörelsekostnaderna minskade tack vare lägre reklam- och marknadsföringskostnader samt personalrelaterade kostnader.

– När vi fortsätter att bygga momentum för våra varumärken, är vi glada att rapportera att Acushnet-teamet levererade ännu ett starkt år 2022, inklusive en sund acceleration under Q4, kommenterar David Maher, Acushnets vd och koncernchef i ett pressmeddelande. 

– Företagets engagemang för produktutveckling, tillverkning och excellens i leveranskedjan bidrog till tillväxt i alla segment och regioner, vilket ledde till en försäljningsökning på 11 procent i konstant valuta under 2022.

– Titleist-bollar fortsätter att vara det dominerande valet bland PGA- och LPGA Tour-spelare, och Pro V1 var det vinnande valet för alla fyra major-mästarna (herrar) under 2022. Vi är nöjda med vår förmåga att öka försäljningen i detta segment trots råvarubrist under året. Tvåsiffrig försäljningstillväxt i på golfklubbor, utrustning och FootJoy-kläder drevs av ett brett utbud av innovativa nya produkter, inklusive vår nya TSR-driver som snabbt blev den mest spelade modellen på PGA-touren.

Koncernens nettoomsättning för helåret ökade med 5,7 procent, främst till följd av högre försäljningsvolymer och högre försäljningspriser.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Ett bet på HIO kan ge tusen gånger pengarna – och hjälpa klubbens juniorer

Golden 3 kallar Hugo Rönnberg det tävlingskoncept som han hoppas kunna rulla ut på svenska…