Under 2013 ökade antalet sålda golfresor i världen med 11,1 %, och Thailand är en av de snabbast växande golfdestinationerna.
Under de två senaste åren har den globala golfresebranschens försäljning ökat med mer än 20 procent, enligt IAGTO, den globala branschorganisationen för golfturistnäringen. Under 2013 ökade antalet sålda golfresor i världen med 11,1 procent, varav resebyråerna upplevt en ny ökning inom långdistansresor för golfare. Världens golfare vill upptäcka nya spännande golfdestinationer och efterfrågan på nya golfdestinationer har under 2013 vuxit, rapporterar IAGTO.
Thailand är en av de snabbast växande golfdestinationerna och räknas nu som en av de sju viktigaste golfdestinationerna i världen. Under våren 2014 började har både Birdie Golf Tours och Easton Golf börjat erbjuda golfresor till golfdestinationen Hua Hin i Thailand, som utsågs till ”Golf Destination of the Year 2014 for Asia & Australia” av IAGTO. Under oktober respektive november i år sker de första avgångarna.
Resebyråerna stannade för svenskägda Black Mountain i Hua Hin.
– Fördelarna med Thailand som golfresort är många och Hua Hin är en extremt vädersäker destination. Kvalitet är en annan fördel. Flera golfresorter i Thailand håller hög kvalitet på boende, banor och mat till relativt lågt pris. I Thailand får resenären samma kvalitet som på proffsbanor i exempelvis USA och på Kanarieöarna, men till ett betydligt lägre pris. Det är en bättre produkt för pengarna, säger Robert Lundgren, VD på Easton Golf.