Hem Marknad & media Turkiet iskall golfdestination bland svenska golfare: »Efterfrågan är obefintlig«

Turkiet iskall golfdestination bland svenska golfare: »Efterfrågan är obefintlig«

För 15 år sedan var Turkiet den hetaste destinationen för svenska golfare.

I dag är resmålet iskallt – trots att banorna runt Belek fortfarande håller hög klass.

Den minskade populariteten beror inte bara på att landets president, Recep Tayyip Erdoğan, motsatte sig ett svenskt NATO-medlemskap eller på att han lät fängsla en svensk journalist på högst tveksamma grunder.

Det minskade intresset för Turkiet som golfdestination har utvecklats under en längre tid.

Den bilden av marknaden bekräftas när Golfbranschen.se intervjuar Peter Browall, VD på Golf Plaisir, Sveriges största golfresebyrå

Peter Browall, vd, Golf Plaisir.

 – På Golf Plaisir har vi sett en vikande efterfrågan på resor till Turkiet under en längre tid, säger Peter Browall.

– Vi kan inte säga att det är det nuvarande politiska läget som har förändrat något när det gäller resor till Turkiet, för vi har inte haft någon efterfrågan att tala om på resor dit under flera år. Efterfrågan är i stort sett obefintlig. Vi har per i dag inte en enda förproducerad resa till försäljning. 

Turkiet tog plats på golfkartan under början av 2000-talet. Då växte en rad fina golfbanor fram runt Belek, understödda av närheten till flygplatsen i Antalya: Titanic, Cullinan, Antalya, Carya, Sueno Golf, Cornelia, Montgomerie, Gloria, Robinson Nobilis och Lykia Links.

Priserna var låga, hotellen lyxiga och banorna oväntat bra med tanke på prisnivån.

Turkiet blev därför snabbt en av de mest populära golfresedestinationerna bland svenskar.

Det som skulle förändra situationen var när ryska semesterfirare upptäckte Belek som destination. Det trissade upp priserna på hotellrummen.

– Vi hade Turkiet som en av våra storsäljare under väldigt lång tid, säger Peter Browall. Det var ju ett extremt bra pris om man såg till produkten. Du fick oerhört mycket för pengarna. De har fantastisk golf och mycket bra boendealternativ som passar dom flesta målgrupper. Sen drevs priserna upp av den ryska marknaden men det var inte alls kopplat till golfen. 

Det resulterade i en obalans mellan efterfrågan på hotell och golfen. Samtidigt började landets president agera allt mer odemokratiskt och maktfullkomligt. Bland annat har han låtit fängsla politiska motståndare.

Därmed avtog ”golfströmmen” från Sverige. Högre priser i kombination med politisk oro gjorde att många valde bort Belek och i stället vände sig till klassiska golfresemål som Spanien och Portugal.

– Då försökte man pressa ut billig golf men hotellen var ju inte längre billiga på något sätt. När man tidigare hade bokat en golfresa till Turkiet fick man mycket för pengarna. Den känslan försvann.

Har fallet med den svenske journalisten Joakim Medin påverkat ert synsätt på framtida resor till landet? 
– Ja, det påverkar, men är inte avgörande för vår inställning. Det är flera faktorer som spelar in och som medför att vi inte erbjuder golfresor till Turkiet. Vi följer alltid UD:s rekommendationer. När UD avråder från resor är det en signal om att säkerhetsläget är allvarligt och att man som resenär bör tänka över sitt beslut att resa. Vi erbjuder inte resor till länder eller regioner där UD har en avrådan, säger Peter Browall.

Som researrangör – har man ett moraliskt ansvar för att inte stötta auktoritära regimer genom att arrangera resor dit?

– Som researrangör är vi medvetna om och tar ansvar för våra beslut kring var vi erbjuder resor, vilka aktörer vi samarbetar med och hur vi kommunicerar kring olika destinationer. Vi har ett moraliskt ansvar att väga in mänskliga rättigheter och politiska förhållanden när vi väljer destinationer. Det betyder dock inte att vi kategoriskt utesluter alla resor till länder med auktoritära inslag. I många fall anser vi att turism kan vara ett sätt att stödja lokalbefolkningen, oberoende företag och civilsamhället, snarare än den styrande regimen. Vårt mål är att bedriva en ansvarsfull turism där vi visar respekt både för våra kunder och för de samhällen vi besöker. •

Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

Missoni satsar på golfen – bygger hotell och villor vid PGA Aroeira Lisboa

Det italienska modehuset Missoni ger sig in i den portugisiska fastighetsmarknaden med sit…