
Nej, det handlar inte om en ny boll – utan om en ny linje. Titleist lanserar nu AVX och Tour Soft med en 360-graders siktlinje, kallad AIM 360, som ska hjälpa golfare att linjera putten mer exakt.
AIM 360 är den senaste delen i Titleists satsning på så kallade Alignment Integrated Marking – märkningar direkt på bollen som hjälper spelare att sikta bättre vid såväl putt som utslag. Den nya 360-gradersmarkeringen omringar hela bollen och är framtagen för spelare som föredrar en tydligare linje än de tidigare modellerna i AIM-familjen.
– Vi såg ett växande intresse från spelare som själva ritade linjer på bollen för att få hjälp med siktet. AIM 360 är ett svar på den efterfrågan, säger Frederick Waddell, chef för Titleists bollutveckling.
Titleist har sedan 2007 arbetat med olika siktmarkeringar, men först i fjol lanserades den nya Performance Alignment-designen på Pro V1 och Pro V1x – en lång, rak linje som direkt blev populär bland tourspelare.
AIM 360 har nu testats i Titleists labb, där man kunde konstatera att den nya märkningen förbättrade precisionen i siktet med upp till 35 procent jämfört med standardbollar utan linje.
Både AVX och Tour Soft är bollmodeller som prioriterar mjuk känsla och kontroll – AVX för den som vill ha låg bollflykt och spinn, Tour Soft för spelaren som vill ha en mjuk boll utan att ge upp prestanda i resten av spelet.
Den nya AIM 360-märkningen finns nu tillgänglig i butik och online världen över. •