
Caddee lanserar en ny tjänst som är tänkt att göra det enklare för svenska golfklubbar att arrangera vardagstävlingar. Tjänsten heter Weekly och bygger på idén om att ge vanliga sällskapsronder en tävlingskänsla.
– Vi vill återuppväcka de klassiska vardagstävlingarna, som tidigare var självklara men som många klubbar slutat med, säger David Hamilton, grundare av Caddee. Weekly kräver inga funktionärer, ingen pappershantering och är dessutom en potentiell intäktskälla för klubbarna.
100 kronor
När en spelare bokat en rond via MinGolf får hen en notis i Caddee-appen med frågan: ”Vill du vara med i Weekly?” Svarar man ja och swishar 100 kronor i startavgift markeras ronden som tävling i appens digitala scorekort. Alla med max 36 i handicap och som fyllt 13 år kan delta.
När ronden är spelad anger spelaren en markör, precis som vid vanliga handicapronder. Dagen efter skickas resultatlistan ut automatiskt – och de 15 procent som spelat bäst får digitala presentkort att använda på klubben.
– Det är ett enkelt sätt att tävla utan press. Många tycker det är läskigt med traditionella tävlingar. Här spelar du din vanliga rond, men med en extra nerv, säger Hamilton.
Automatisk administration
För klubbarna krävs i princip ingen administration. När en klubb valt vilka dagar Weekly ska vara tillgängligt lägger systemet upp tävlingarna automatiskt varje vecka. Efter varje avslutad tävling skickas både resultat och en ekonomisk rapport till klubben. En gång i månaden betalas klubbens andel av intäkterna ut.
– Klubben får i snitt 40 procent av varje startavgift. Har man 20 deltagare per tävling, tre dagar i veckan och kör i 15 veckor blir det över 60 000 kronor i intäkt, säger Jesper Hellgren, IT-chef på Caddee.
Premiär på Åkersberga
Första skarpa testet gjordes i maj på Åkersberga GK. Vinnarna Bruno och Sara kunde plocka ut sina vinster i shopen. Klubbchef Peter Wissinger ser flera fördelar med det nya systemet.
– Vi har redan 65 procent av våra medlemmar i Caddee-appen, så det är en naturlig förlängning. Det är enkelt, digitalt och miljövänligt.
Lätt att komma igång
För att lyckas krävs dock att klubben marknadsför tjänsten, särskilt i början.
– Informera via nyhetsbrev, affischer och bokningsbekräftelser. Påminn gärna i receptionen. När spelarna inser hur lätt det är att vara med brukar det ta fart, säger Mia Collin, tidigare kanslist på Österåker GK.
Fler möjligheter framöver
Enligt Caddee finns planer på fler spelformer, serier, sponsrade tävlingar och stöd för dam- och herrgolf med egna upplägg.
– Vår idé är att digitalisera och förenkla det som tidigare varit krångligt. Tillsammans med klubbarna skapar vi nya sätt att aktivera medlemmar och öka intäkterna, säger David Hamilton. •