Hem Banor & klubbar Husqvarna inleder samarbete med DP World Tour: »Stark kommersiell effekt«

Husqvarna inleder samarbete med DP World Tour: »Stark kommersiell effekt«

Husqvarna har tecknat ett flerårigt partnerskapsavtal med tre tävlingar på DP World Tour.

Företaget blir officiell partner till två av tävlingarna i det så kallade ”Back 9”-segmentet – en serie med nio av tourens mest historiska tävlingar och nationella öppna mästerskap. Samarbetet omfattar Amgen Irish Open och Betfred British Masters, där den sexfaldige majorvinnaren Sir Nick Faldo är värd – och numera också ambassadör för Husqvarna. Dessutom går Husqvarna in som företagspartner till BMW International Open, som är en del av tourens europeiska säsong. Avtalet gäller till och med säsongen 2027.

Husqvarna har redan en stark position inom golfvärlden genom sina lösningar för banunderhåll. Företagets självgående robotgräsklippare är numera en vanlig syn på många av Europas golfbanor.

Partnerskapet gör det möjligt för Husqvarna att lyfta fram sitt produktsortiment på några av tourens viktigaste marknader, genom exponering på banan, digital närvaro, produktvisningar i turneringarnas ”villages” och nätverkande via premiumhospitality på plats.

– Som världsledande inom robotgräsklippare vill vi hjälpa människor att frigöra tid för det som verkligen betyder något, säger Samantha Donnelly, Senior Marketing Manager på Husqvarna.

– Vårt professionella sortiment sparar tid för banpersonalen, medan våra modeller för hemmabruk håller gräsmattan perfekt klippt – något som passar golfare som vill ha mer tid med familjen, eller på banan. Vi är glada över att vårt engagemang i golfen nu växer ytterligare.

Max Hamilton som är kommersiell direktör på DP World Tour, säger:
– När Husqvarna sökte nya vägar för sin sponsringsstrategi föll valet naturligt på våra tävlingar. Som en del av Golf’s Global Tour kan vi erbjuda både geografisk bredd och en mångfald av profiler.
– Vi har valt ut tre tävlingar som ligger i nyckelmarknader för Husqvarna. De har även knutit till sig flera inflytelserika ambassadörer i sociala medier – samt DP World Tour-legenden Sir Nick Faldo – vilket skapar ytterligare möjligheter för aktivering och exponering. Tillsammans har vi alla förutsättningar att bygga ett samarbete med stark kommersiell effekt. •

Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

Golfklubben lägger ut driften på entreprenad – 30 procent av medlemmarna röstade nej

Torslanda Golfklubb har beslutat att lägga ut driften av banan på entreprenad. – Vi ska lä…