Hem Banor & klubbar Retailtrender: Årets mest sålda drivers är kanske inte de du tror

Retailtrender: Årets mest sålda drivers är kanske inte de du tror

Topplistan över de mest sålda drivermodellerna i Sverige under årets första kvartal innehåller ett par av leverantörernas allra senaste modeller – men till största delen består listan av äldre drivermodeller, somliga med ett så tidigt lanseringsår som 2021! 

Flera äldre modeller säljer fortfarande i stora mängder och det är inte så märkligt som det låter.

Den enskilda driver som såldes i flest exemplar mellan 1 januari och 25 mars 2025 var TaylorMade SIM2 Max – en modell som lanserades redan 2021. 

Förklaringen? Lager!

– Det finns ett ganska stort ”field inventory” av äldre modeller, säger Michael Dahl, affärskonsult för bland annat Golf DataTech.

– SIM2 är tre år gammal men säljer fortfarande bra eftersom det finns produkter kvar i lager ute i handeln. Det är helt enkelt en bra klubba till ett attraktivt pris i relation till vad de senaste modellerna kostar.

Nackdelen med att köpa en äldre modell är att den inte längre är tillgänglig som ett alternativ för custom fitting. Köper man äldre modeller får man nöja sig med att testa och köpa en befintlig produkt från hyllan. 

Andra modeller som gått bra under våren är Wilson Dynapower Driver från 2023 och Callaway Paradym Ai Smoke MAX Driver från 2024. De finns båda på topp 5-listan över mest sålda modeller liksom Cobra LTDx från 2022.

Gick starkast

Den av årets nyheter som gått starkast första kvartalet är Ping G440 Max, som toppar listan över modeller med högst sammanlagt försäljningsvärde.

Att äldre modeller säljer så bra påverkar också hur varumärkena rankas totalt. TaylorMade är överlägsen etta både i antal sålda drivers och i sammanlagt försäljningsvärde.

– Det säljs både ett stort antal klubbor till ordinarie pris och en volym av äldre modeller. Det påverkar både snittpriset och det totala värdet, säger Dahl.

Cobra säljer också stora volymer men till ett betydligt lägre snittpris. Bara Wilson och Cleveland har lägre genomsnittspriser på sina drivers. 

– Cobra når inte riktigt fram till de mest krävande spelarna. Det är ett varumärke som finns med högt upp tack vare bredden i sitt sortiment och framför allt till damer och seniorer. De har många bra modeller för en bredare massa konsumenter, säger Dahl.

Ett annat märke som överraskar en del är Callaway.  De ligger först på tredje plats, både i försäljningsvärde och i antal sålda drivers. Men – det sistnämnda beror främst på försäljning av äldre modeller. 

– De vill nog ligga högre. För ett varumärke som Callaway är drivern en nyckelprodukt. Att de inte är före i försäljning Cobra förvånar nog många.

En orsak kan vara att Callaway sedan ett antal år tydligt arbetar med att lyfta modellens micro brand mer än varumärket Callaway. Modellnamnet på den senaste modellen byts ut varje år. Därmed finns risken att de förlorar igenkänning hos konsumenterna: Maverick, Paradym, Rogue och i år, Elyte – varje år en ny identitet, en ny grafisk design, skiftande färger och exponering via tourspelare. 

Två försäljningsfaser för nya modeller 

Många av de senaste modellerna, som visserligen finns med i topplistorna, får ofta konkurrera med re-positionerade föregångare. Introduktionen av nya modeller får nästan alltid en snabb skjuts i försäljning till konsumenter som är ”early adopters”, därefter följer inte sällan en utplaning och en lite långsammare försäljningsprocess.

– Nya modeller får slåss om uppmärksamheten med det som redan finns på lager, säger Dahl.
Men efterfrågan på nya och heta produkter är generellt hög i Sverige, och under april, maj och juni säljs det mycket klubbor. Det kommer garanterat att påverka positionerna på marknaden för både varumärken och olika modeller. 

Märken, som Titleist och Ping, lanserar nya modeller i tvåårscykler, vilket gör att de inte är lika beroende av att rea ut fjolårets modeller. Det påverkar också deras position i försäljningsstatistiken.

Titleist är det varumärke som har högst snittpris av alla, cirka 6 472 kronor per driver. 

Totalt sett säljer TaylorMade, Callaway och Cobra fortfarande mycket från hyllan, mycket tack vara äldre modeller medan Titleist och Ping säljer väldigt lite eller nästan ingenting den vägen. Här betyder custom fitting en betydligt större del av framgången. 

Generation Z bryr sig inte alltid om nyaste nytt

Att äldre klubbor fortfarande säljer bra beror inte bara på reapriser och lagerstrategier – det handlar också om en förändrad attityd hos konsumenterna.

– Generation Z har inga problem med fjolårsmodeller. Inte ens med ”pre-owned”, säger Dahl. Givetvis utvecklas klubbhuvuden fortfarande med förfinade detaljer och prestanda men många konsumenter kan uppnå ett mycket tillfredsställande resultat via ett korrekt utprovat skaft vad gäller vikt, böjprofil, flex och inte minst skaftlängd. Många drivers från hyllan har en skaftlängd som förvisso kan få upp både klubb- och bollhastighet men påverkar väldigt ofta också spridningen negativt (dispersion). 

– Men det finns också fortfarande mer marknadspotential att arbeta med för tillverkarna. Marknaden för långsammare svinghastigheter är relativt dåligt utvecklad. Många klubbor på hyllan är helt enkelt inte rätt val för den stora gruppen motionärer med lägre klubb- och bollhastighet. At kunna addera 10–15 meter från tee påverkar scoren mycket positivt. De inom denna kategori som testar ut drivers via en riktig custom fitting får just den effekten. •

Störst totalt försäljningsvärde per varumärke (januari–mars)

  1. TaylorMade
  2. Cobra
  3. Callaway
  4. Ping
  5. Titleist
  6. Wilson
  7. Srixon
  8. Mizuno
  9. Cleveland

Flest sålda klubbor i antal per varumärke (januari–mars)

  1. TaylorMade
  2. Cobra
  3. Callaway
  4. Ping
  5. Titleist
  6. Wilson
  7. Srixon
  8. Mizuno
  9. Cleveland
Läs fler relaterade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kolla också

Rekordvår för svensk golf – ”bästa starten sedan pandemin”

Golfen har fått en flygande start i år. Svenska Golfförbundet rapporterar om rekordsiffror…